Merrie laten dekken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1994

Merrie laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 15:43

Ik vroeg me af hoe duur het (ongeveer) is als je een shetlander laat dekken? En hoe gaat zoiets dan, wanneer is een merrie hengstig? Is dat per pony verschillend of in een bepaald jaargetijde ofzo? :o

zwenkert

Re: Merrie laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:45

dat is per hengst vershillend

Zwastonze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:46

Dat zal amper wat kosten denk ik, shetlanders zijn op het moment niets waard.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:48

Voor een dekking van een goedgekeurde hengst moet je denken aan 125,- tot 200,-. Mijn merrie heeft vorig jaar 3 weken bij de hengstenhouder gestaan en is daar ook gescant. Was in totaal 165,- kwijt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:49

Een paard is elke maand hengstig, net als de mens.
De kosten van de dekking zullen net als bij elk ras heel wisselend zijn. Hoe bekender en beter de afstammelingen van de hengst hoe duurder ze worden.
Maar er zijn al zo veel shetlanders in Nederland, ze gaan met bosjes naar de slager, waarom dan nog een erbij vraag ik me af??
Koop er een op een markt en geef die een kans.
Je kan beter je andere pony laten dekken...mooi dier! Daar heb je tenminste iets aan later.

Zwastonze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:50

Ik krijg niet het idee dat ze een goedgekeurde hengst wil gebruiken. Ze weet nog niet eens wanneer een merrie hengstig is.

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 15:56

Bedankt allemaal! Ik weet helemaal niet of ik mijn pony wil laten dekken hoor. Ik weet er allemaal niet zoveel van af. Het lijkt me leuk om een keer een veulentje te fokken met mijn shetlander. We hebben ruimte zat dus het is niet om door te verkopen ofzo. @ aerdenhout1, mijn andere pony is al verkocht. Ben opzoek naar een leuk paard :)

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:58

Heeft je pony papieren van het nsps? Zo niet zou ik er sowieso niet aan beginnen.

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 15:58

DeSa schreef:
Heeft je pony papieren van het nsps? Zo niet zou ik er sowieso niet aan beginnen.

Die heeft ze!

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 16:00

Het is maar net wat je wilt .Ga je je pony laten dekken door een goedgekeurde hengst of door de hengst van de "buurman"?In het eerste geval ben je ongeveer tussen de 100 en 200 euro kwijt en in het tweede geval misschien wel niks.Als je het veulen later gaat verkopen krijg je in beide gevallen er weinig voor .
Dus niet doen , er zijn al zoveel shetten .Wil je er ééntje bij ?koop er dan ééntje voor minder als het dekgeld voor een goedgekeurde hengst .Ik heb vroeger ook met shetten gefokt , maar sinds de prijzen voor veulens en ook volwassen dieren zo laag zijn heb ik de aardigheid eraf en wordt er bij ons niet meer mee gefokt.Liever geen veulens dan ze naar de slacht te zien gaan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 17:26

aerdenhout1 schreef:
Een paard is elke maand hengstig, net als de mens.
De kosten van de dekking zullen net als bij elk ras heel wisselend zijn. Hoe bekender en beter de afstammelingen van de hengst hoe duurder ze worden.
Maar er zijn al zo veel shetlanders in Nederland, ze gaan met bosjes naar de slager, waarom dan nog een erbij vraag ik me af??
Koop er een op een markt en geef die een kans.
Je kan beter je andere pony laten dekken...mooi dier! Daar heb je tenminste iets aan later.

HIHI...lees net even mijn eigen bericht terug, maar wij zijn natuurlijk niet HENGSTIG!!
Zie dat al helemaal voor me!!!!!!!!!!

Bey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:54

Persoonlijk vind ik dat het best kan, als je heel zeker weet dat je het veulen gaat houden (en je pony en hengst papieren hebben)
Het is ook een hele leuke periode om mee te maken.

Ik snap de reactie ook wel om een veulentje van 50 euro te kopen om die een kans te geven. Maar iemand die zijn veulentje voor zo weinig verkoopt, heeft er bewust voor gekozen om een papierloos veulen op de wereld te zetten en vervolgens te verkopen voor een paar centen. Vind niet dat zulke mensen daarvoor beloond moeten worden (en om het volgend jaar waarschijnlijk weer doen).