door de bomen het bos niet meer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pardy

door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 13:33

Hallo,

Ik ben in de wolken!
Heb gelukkig weer een eigen paard! Een mooie grote Tinkermerrie.
En ze is nog drachtig ook (bleek bij de aankoopkeuring)!
Alhoewel ik helemaal niet op zoek was naar een merrie met veulen, heb ik geen moment getwijfeld, ze gaat mee naar huis en we zien wel hoe het van de zomer gaat lopen...
Ze is waarschijnlijk in juni/juli uitgerekend volgens de dierenarts.

Nu heb ik me al "ingeschreven" in het Dikke Buiken Topic, en ben op zoek naar informatie, want ik heb werkelijk geen idee wat er op me afkomt..... maar er is hier zó veel te lezen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Ik wil graag weten wat er per maand (perweek, per dag) op me af gaat komen en wat ik moet doen, waar ik op moet letten, maar waar moet ik in godsnaam beginnen? Kan iemand mij dit misschien in grote lijnen vertellen? Ik weet dat dit vast al duizend keer is gevraagd, maar ja, ik ben nog een beetje hyper van het nieuws, dus misschien kunnen jullie mij een beetje de goeie richting op sturen?

fjordnina

Re: door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:03

Kun je achterhalen of de vader goedgekeurd is en of er papieren voor de dekking afgegeven zijn? Daar kun je qua dekdatum ook meer zekerheid uithalen.

Verder, is dit de eerste bevalling voor de merrie of heeft ze al meerdere veulens gehad en zo ja hoe verliepen die? Als de oude eigenaar je dit soort informatie kan geven kan dit waardevol zijn.

Verder zou ik het boek Paardenfokkerij van Paul de Vries kopen. Dat is op het moment zo'n beetje hét handboek met betrekking tot dit onderwerp. Ik heb hem zelf ook en er staan zeker nuttige dingen in.

Verder heb ik bij mijn geboortekit ook informatie van deze website: http://www.avsweb.nl/ --> fokkerij --> artikelen fokkerij --> complicaties bevalling.

Ook hier is erg leuke informatie te vinden met betrekking tot de groei tijdens de dracht:
http://www.paarden-info.be/fokken-drach ... deel-1.php
http://www.paarden-info.be/fokken-drach ... deel-2.php

Verder kun je overwegen om een geboorte alarm te huren zodat je wat minder vaak je bed uit hoeft om de merrie te controleren.

Mijn eigen fjordenmerrie krijgt vanaf de 9e maand een handje merriebrok. 2 weken voor de uitgerekende datum komt ze aan huis te lopen, maar nog niet in de geboortewei. Die wil ik zo lang mogelijk schoon houden.
Ze bevalt hier buiten in de wei met 1 kuddegenootje.

De geboorte duurt gemiddeld zo'n 20 tot 30 minuten. Dit is gemeten vanaf het moment dat de waterblaas zichtbaar is tot het moment dat alleen de achterbenen nog in de merrie liggen. De geboorte zal maximaal een uur duren. Na zo'n drie kwartier persen is het echter verstandig om de dierenarts in te lichten en te kunnen overleggen.

Sommigen geven een veulenprik, maar dit is puur een booster die gezond geboren veulens eigenlijk niet nodig hebben.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:45

dat de geboorte 20 tot 30 minuten duurt is niet helemaal waar.
het kan zeer verschillend zijn per merrie

mijn veulen van dit jaar is binnen 10 minuten geboren,het kan zoo verschrikkelijk snel gaan!
ene moment is er niets aan de hand en je gaat ff naar de wc ofzo en als je terugkomt dan kan er al een veulen liggen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:03

Het is een gemiddelde, geen vaststaand gegeven. Minimale duur van de geboorte is 5 minuten, maximale duur 60 minuten en een gemiddelde c.q. veel voorkomende duur is tussen de 20-30 minuten. Ik heb dat bewust uitgezocht omdat iedereen roept dat een geboorte maar kort duurt, maar harde gegevens zijn maar moeilijk te vinden. Als jouw merrie het moeilijk heeft is het fijn om dit soort gegevens bij de hand te hebben zodat je wat houvast hebt.