Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
haboshof schreef:Grappig , ik heb er ook twee. De voor het leven goedgekeurde dekhengst Alco van Cornley. Hij is ook van Ollie v.d Eickenwal. Alco is 84cm hoog. En zijn dochter Janny van Mulderskamp, zij is 83 cm hoog. Janny of Janey zoals wij haar noemen is drachtig van de voshengst Firo vd halve maan.
Dit is Alco nog bij zijn vorige eigenaar.
haboshof schreef:Wat leuk! Alcootje is echt een kleintje hoor! Maar hij is vreselijk lief. Zeker voor een hengst. We hebben nog een minihengstje en die is veel drukker. Altijd lawaai maken en op de achterbeentjes. Dat doet Alco niet. Hij is heel erg braaf.
ikke_draver schreef:Ik moet uitzoeken of dit ook nog een bepaalde link heeft met een bepaald geslacht en of groote van de pony.
Ibbel schreef:ikke_draver schreef:Ik moet uitzoeken of dit ook nog een bepaalde link heeft met een bepaald geslacht en of groote van de pony.
Kleurvererving bij paarden is niet geslachtsgebonden (bij katten wel). Geen enkele kleur is gekoppeld aan het geslacht.
Ook is de kleur niet van de maat van een paard/pony afhankelijk. Dan zou je paard immers van kleur moeten veranderen als-ie opeens groter werd dan een bepaalde maat, of pas roan worden als-ie uitgegroeid is...
Wél is deze kleur afhankelijk van het ras. Bij sommige paardenrassen komt de kleur roan gewoon niet voor.
Roan is een wijzigingsfactor over de basiskleur heen (in jouw geval zwart), en deze factor is dominant. Maw, je kunt alleen een roan veulen krijgen als één van de ouders ook roan is.
haboshof schreef:Grappig , ik heb er ook twee. De voor het leven goedgekeurde dekhengst Alco van Cornley. Hij is ook van Ollie v.d Eickenwal. Alco is 84cm hoog. En zijn dochter Janny van Mulderskamp, zij is 83 cm hoog. Janny of Janey zoals wij haar noemen is drachtig van de voshengst Firo vd halve maan.
Dit is Alco nog bij zijn vorige eigenaar.
ikke_draver schreef:Ibbel schreef:
Kleurvererving bij paarden is niet geslachtsgebonden (bij katten wel). Geen enkele kleur is gekoppeld aan het geslacht.
Ook is de kleur niet van de maat van een paard/pony afhankelijk. Dan zou je paard immers van kleur moeten veranderen als-ie opeens groter werd dan een bepaalde maat, of pas roan worden als-ie uitgegroeid is...
Wél is deze kleur afhankelijk van het ras. Bij sommige paardenrassen komt de kleur roan gewoon niet voor.
Roan is een wijzigingsfactor over de basiskleur heen (in jouw geval zwart), en deze factor is dominant. Maw, je kunt alleen een roan veulen krijgen als één van de ouders ook roan is.
nou ik bedoel of het alleen de minimaat shet is die veel voorkomt
of dat het gewoon shetlander algemeen is.
En dus voor alle maten veel voorkomend is.
en of het meer de hengsten/ruinen zijn of merries
( want de meeste moorkopjes die je kunt vinden zijn toch wel hengsten of ruinen )
Kiichi schreef:Bij de stal waar ik vrijwilliger ben, staat Ollie v.d. EickenwalHaha, jullie weten waarschijnlijk meer over hem dan ik. Ollie is niet zo groot, ook rond de 80 cm. denk ik. Inderdaad ook zwart-roan / moorkopschimmel van kleur. Heb denk ik geen recente foto op mijn pc
Dennis schreef:Mijn vos-roan is een Willem-dochter.
Hier een overzicht van al Roos haar gedaante's (zowel kwa prestaties als kwa kleur).
[RIJ-ITP] Mijn super veelzijdige Roosje