Inteelt op Donnerhall

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Izzy19

Inteelt op Donnerhall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 14:53

Ik rijd momenteel met een merrie met volgende afstamming: Dream of Glory x Pik Bauer
Nu was het al langer de bedoeling dat er ook ging gefokt worden met deze merrie. Nu denkt de eigenaresse eraan om voor een hengst te kiezen met Donnerhall bloed, zij dacht bijvoorbeeld aan Damon Hill (Donnerhall x Rubinstein). Zij zou dus met opzet kiezen voor inteelt op Donnerhall aangezien de vader van Dream of Glory ook Donnerhall is. Inteelt wordt wel regelmatig toegepast maar zit het bij deze combinatie niet redelijk dicht opeen of kan dit zonder problemen? Ik wil haar graag helpen om een goede keuze te maken en ik vind dit persoonlijk ook wel een heel interessant onderwerp.

Heeft iemand soms ervaring met inteelt op Donnerhall?

Wilawander

Re: Inteelt op Donnerhall

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:59

Ik zou er persoonlijk geen problemen mee hebben om lijnenteelt toe te passen op Donnerhall maar ligt ook aan zoewel hengst als merrie,

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:37

Ik zou dit niet als een probleem zien, je zit dan toch al met een paar generaties verder.
Terugfokken kan juist heel positief uitpakken.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:39

hmz, paar generaties verder? Das opa en overgroot opa van het veulen... Valt bij mij gewoon onder inteelt, en ik zou het dan ook nie doen. Lijnenteelt werkt ALS je het met heeeelll veel zorg toepast. In alle andere gevallen is het gewoon het verkleinen van de genenpool.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:18

ik heb een Don Primero (v. Donnerhall) x Sandro Hit x Donnerhall. het zit net even wat verder weg. is een ontzettend leuk dier. en terugfokken op Donnerhall is uiteraard geen schande. ik zou gewoon kijken of de hengst goed bij de merrie past en dan zie ik het probleem niet zo. en anders om even een gek voorbeeld te noemen een hengst als Sir Donnerhall in overweging nemen. daar zit het aan moeders zijde en dus net even wat verder weg.

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:24

Ik betwijfel of je zodoende wel genoeg bloed in het fokprodukt brengt. Het is ook weer niet de bedoeling om een tank te fokken. Zit er verder in de moederlijn van de merrie nog volbloed?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:34

Als de merrie bloederig genoeg is vind ik het wel een mooie combinatie op papier.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 13:17

Ik weet niet of er verder nog veel volbloed achter de merrie zit. De merrie is qua dressuurpaard erg goed (zowel qua bouw als gangen), ze zou alleen nog net iets meer pit mogen hebben, wat meer rittigheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:20

Ik heb een Sorento x Gribaldi X Donnerschlag dus ook inteelt op Donnerhall en ben daar erg blij mee :D
In mijn profiel staan wel foto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:20