[H]Springhengst voor Voltaire x Cantus x Latus

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gr_roos

[H]Springhengst voor Voltaire x Cantus x Latus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 14:20

Helaas heeft mijn merrie haar veulen verworpen. De DA adviseerde mij om eventueel een andere hengst te kiezen.
Mijn eerste keus is Roven XX

Mijn eerste vraag is adviseren jullie ook een andere hengst of toch nog een keer Roven proberen?

Het gaat om deze merrie http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=70875
Het veulen is voor mezelf en ik wil er graag een fijn eventingpaard uit fokken.
De hengst mag geen lager xx/ox percentage hebben als mijn merrie.

Mijn paard heeft 3 goede gangen en dat wil ik graag behouden. Op paardenfokken staat een stokmaat van 1.63, inmiddels is dit 1.68 en veel groter hoeft van mij niet :o

Verbeterpunt is zeker haar wat moeilijke mond.
Ook is ze iets overbouwd.

Mijn andere keus is Quality Time http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=43151 alleen weet ik niet of Cantus dan te dicht bij komt.
De hengsten die mij aanspreken hebben allemaal Voltaire als vader en dat wil ik zeker niet.

Hierbij een 2 jaar oude foto van mijn merrie, ze staat er niet op der voordeligst op, maar heb geen andere op mijn werk computer Afbeelding

Wie heeft er eventueel nog een tip voor een hengst die veel bloed voert en een makkelijke mond vererft. Nogmaals veulen is voor eigen gebruik.

Bedankt voor de tips.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 27-12-10 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Adriana

Re: Springhengst voor Voltaire x Cantus x Latus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:02

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 15:16

Bedankt voor je tip, maar even iets vergeten te vermelden. Mijn merrie moet naar een dekstation toe, vanwege haar zeer kleine eitje bij de eisprong en de DA heeft aangegeven dat ze voor hun te moeilijk is....

Adriana

Re: Springhengst voor Voltaire x Cantus x Latus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:31

Als het sperma op te sturen is dan kunnen zij dat ook naar een dekstation sturen. In februari word bekend hoe het gaat met Holsteiner Verbands hengsten. Van welke hengsten het sperma word verzonden.

ladydarkness

Re: [H]Springhengst voor Voltaire x Cantus x Latus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 13:37

Quality Time durfde ik niet te gebruiken vanwege het bloed van Quantum, hij stond als lastig bekend en had ook geen makkelijke mond. Als je een moeilijke mond en overbouwd wilt vermijden kun je beter geen frans bloed gebruiken.

Ik heb zelf erg goede ervaringen met Carambole. Deze hengst is zeer mooi gefokt en fokt zeer luxe. Hij springt zeer goed en laat zich fijn rijden. Voert een percentage van 50. Qua bloedlijnen past hij ook goed bij jou merrie.

Voor een eventer kun je inderdaad ook denken aan een volbloed, bijvoorbeeld Albaran xx, hij is ook goedgekeurd bij het KWPN. Ik vind hem mooier gebouwd dan Hopalong cassidy xx. De beste volbloed in de springsport is Favoritas xx. Maar hij staat in Duitsland, er is wel diepvries beschikbaar in Nederland. Roven xx geeft vaak toch wat zware paarden voor een volbloed. Binnen de eventing is bloed van Heraldik xx zeer gewenst. Een zeer goede zoon van Heraldik xx is Herald. Hij loopt momenteel internationaal in de springsport. Hij komt uit een holsteiner merrielijn.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 13:49

ladydarkness schreef:
Quality Time durfde ik niet te gebruiken vanwege het bloed van Quantum, hij stond als lastig bekend en had ook geen makkelijke mond. Als je een moeilijke mond en overbouwd wilt vermijden kun je beter geen frans bloed gebruiken.

Ik heb zelf erg goede ervaringen met Carambole. Deze hengst is zeer mooi gefokt en fokt zeer luxe. Hij springt zeer goed en laat zich fijn rijden. Voert een percentage van 50. Qua bloedlijnen past hij ook goed bij jou merrie.

Voor een eventer kun je inderdaad ook denken aan een volbloed, bijvoorbeeld Albaran xx, hij is ook goedgekeurd bij het KWPN. Ik vind hem mooier gebouwd dan Hopalong cassidy xx. De beste volbloed in de springsport is Favoritas xx. Maar hij staat in Duitsland, er is wel diepvries beschikbaar in Nederland. Roven xx geeft vaak toch wat zware paarden voor een volbloed. Binnen de eventing is bloed van Heraldik xx zeer gewenst. Een zeer goede zoon van Heraldik xx is Herald. Hij loopt momenteel internationaal in de springsport. Hij komt uit een holsteiner merrielijn.

Bedankt voor je uitleg. Ik dacht ook nog aan Triomphe de Muze, maar las dat Chin Chin ook niet de makkelijkste monden geeft en vandaar dat die keuze af is gevallen.

Albaranxx ben ik nog niet zo gecharmeerd van. Mijn merrie is vrij rank van zichzelf , vandaar de keus voor Roven. Ik weet niet of diepvries verstandig is bij mijn merrie. Ze is afgelopen jaar op een iets minder gebruikelijke manier geïnsemineerd.

Carambole vind ik ook een aansprekend paard.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:36

Jammer dat het niet gelukt is met Roven xx, want hij is wel een zeer interessante volbloed. Maar ik zou dan idd niet weer dezelfde keuze maken. Dat is een soort ervaringsregel. Je kunt ook zeggen dat er dan geen geluk aan zit...
Een hengst die veel bloed vererft is bv. Vittorio. Sam R misschien ook wel. Wanneer je een hengst kiest met een goed gebouwde hals en nek, dan heb je meestal ook wel een beter te rijden paard. Ultimo schiet me ook nog te binnen als mogelijkheid

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:40

mag ik vragen op watvoor mannier ze geinsemineerd is??? je had het over een iets minder gebruikelijke manier namelijk

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 13:32

Sportfokker bedankt voor het meedenken. Sam R en Vittorio spreken mij wel aan, Ultimo een stuk minder, dat komt mede door zijn lage percentage XX en Chin Chin. Die laatste schijnt niet de lekkerste mondjes te vererven en zij heeft ook niet het meest fijne mondje.

MF, staat hier al voor een deel vermeld en bij klein eitje is de eisprong minder duidelijk te zien. Zij wordt geïnsemineerd als der baarmoedermond open staat. En dat is de simpele versie, daar wil ik het graag bij houden.....

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:55

Sam R was mijn tweede keus hengst Roos. Mooie hengst, maar ik vond Tolan meer uitstraling hebben. Heb bij beide in de stal gestaan en Sam is echt heel rustig, Tolan daarentegen heeft praatjes zat. Sam vind ik ook een erg mooie hengst met een mooie hals erop.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 09:44

Wat dacht je van Mighty Magic. Deze is o.a. in Holst;Hann;Berl-Brandenb;Mecklenburg
gekeurd en Duits kampioen bij de eventing paarden.
Hij is 3/4 volbloed en denk ik de beste zoon van Mytens XX. Hij komt uit een Heraldik XX moeder.

Op horsetelex staat hij als internationaal eventing paard te boek.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:31

Klopt Mighty Magic heeft dit jaar als 7 jarige een wereldkampioenschap voor eventingpaarden gewonnen. Is echt een interessante hengst. Zijn moeder is ook een fantastische merrie. Die lijn heeft een goede maat en een super fijn karakter. Ben nu al een paar keer bij de fokker op bezoek geweest.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 15:41

Ik heb er al even snel op gegoogled (zit even illegaal op internet op mijn werk), maar kon niet iets van een dekstation vinden. Foto's spraken me wel aan.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:49

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:01

Daarnaast staat hij ter dekking op het Niedersachische Landesgestut in Celle

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:10

@ Roos: ik heb er weinig verstand van, maar vind Mighty Magic ook erg aansprekend. Daar komt vast een mooi kind van ;)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 16:32

Waarschijnlijk weer een :o? vraag. Hoe weet ik bij welk nederlands station ik mijn merrie kan laten insemineren. Ik moet zoiezo met de Dalhoeve/ Lingehoeve overleggen of diepvries voor haar mogelijk is.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:05

Volgens mij liep Miighty magic mee op het WK 7 jarigen. Ik heb hem op internet gezien in een live wedstrijd van de cross. Eindigde als 1e. Vond het een heel fijn paard. Snel met een mooie galop en erg handig. goed meedenken met de ruiter. Dat heb je toch nodig voor de cross. Daarnaast is het ook een mooi paard

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:10

Kempke Hof een e-mail sturen. Ira Denkhaus is de eigenaresse van MM en kan je vast meer daarover vertellen.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:33

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:03

Na 2 keer dezelfde link weet Roos zeker waar ze haar informatie kan halen ;) hahaha!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 13:09

Bedankt voor de link, ga er van het weekend eens een e-mail aan wagen.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:11

hak niet gezien