[***] schreef:Wittepit: en bont moet dan kwaliteit vervangen?
Als je voor 500 euro een veulen verkoopt (dan schiet je er punt 1 met de huidige dekgelden/veeartskosten al snel 1500 euro bij in) dan moet je maar afwachten aan wat voor mensen. Het raakt dan al snel in het handelscircuit/paardenmarkt e.d.
Voor recreatiepaarden is idd wel markt, maar dan moeten ze 5 jaar en bomproof zijn. Een veulen 5 jaar opfokken kost je ook 1000 euro per jaar.
Nee. Maar een bont uiterlijk met een onbelangrijk papier verkoopt beter dan een effen dier met onbekend papier. Ik vind kwaliteit niet automatisch aan het papier gelinkt. Dus bont moet niet de kwaliteit vervangen, maar het papier maskeren. Het gaat om een hengstveulen wat de handel in zou moeten, dus die gaat toch als ruin door het leven, wat maakt het papier dan uit?
En als de eigenaresse van de merrie de gok wil wagen om een merrieveulen eruit te fokken, is het dan heel dramatisch als er geld bij in schiet? Hobbies kosten nou eenmaal geld. En voor een commerciele KWPN-dressuurhengst leg je idd heel veel dekgeld neer. Ik zou dat niet doen, en raad dat dus de TS ook af. Een paar keer scannen kost mij geen 1000 euro. Misschien dat het bij 1 eierstok handig is om de merrie hengstig te laten spuiten, maar ook dat is te overzien.
Laatst bijgewerkt door wittepit op 27-12-10 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt