[TI] Eiwitarme biks... Waarom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiekz

Eiwitarme biks... Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 20:28

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag waar ik geen antwoord op kan vinden. Ik zal het proberen uit te leggen en hopen dat het duidelijk wordt.

Ik heb een tinkermerrie, soms luisterend naar de naam Ciska. Ze is 12 jaar, volop in training (als het weer het toelaat). Ik heb haar nu 1,5 jaar. Hierin is ze enorm afgevallen en krijgt ze mooie spieren terug. En nu begon ze in te vallen. Dus ik ben gaan bijvoeren met eiwitarme biks.
De training houdt in: 1x springles, 1x dressuurles, 2x zelf ankyen in de bak, 1x buitenrit naar strand/duin, 1x longeren los, 1x longeren/ fietsen met pessoa. Ze staat iedere dag 3/4 uur in een grote paddock met 3 andere paarden.

Wat is nu mijn vraag. Kijk, ik wil dat ze spieren opbouwt en daar heeft ze eiwitten bij nodig. Maar ik wil niet een moddervette, spierbevangen tinker die bol staat van de eiwitten. Dus ik weet niet waar ik goed aan doe. Misschien iemand een idee?

Ze krijgt 's ochtends en 's avonds een handje gewone biks en daarnaast twee keer kuil/hooi, net wat de eigenaar heeft. Nu voer ik haar tussen de middag bijna een kilo eiwitarm biks bij om haar weer wat aan te laten komen. Heeft iemand hier verstand van? En zo ja, doe ik hier goed aan? En wat geven jullie je tinker? (ik weet dat daar al een topic over is, maar misschien handig nog even op een rijtje)

suuzepuus

Re: Eiwitarme biks... Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:30

Waarom voer je eiwit arme bix dan??

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:06

Laten aankomen doe je niet met krachtvoer, maar met ruwvoer.
Eiwitarm is belangrijk voor tinkers, maar zeker ook suiker- en zetmeelarm, want daar kunnen tinkers (eigenlijk alle paardenrassen) slecht tegen. Verder is het ''fijn'' dat je eiwitarme brok voert, maar dit haalt natuurlijk niets uit wanneer het paard kuil krijgt en de weides zijn ingezaaid met koeiengras (raaigras).

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:59

eiwitten zijn bouwstoffen, deze zorgen dus voor spier- en orgaanopbouw
je kan dus niet beide tegelijk willen: eiwitarm voeren én spieren kweken
dat gaat gewoon niet samen

vet wordt een paard van teveel suikers (en eventueel vetten) in de voeding

ikzelf vind eiwitarm voer gewoon zever in pakjes en al lang achterhaald
en met mij verschillende voerproducenten,die in persoonlijk gesprek toegaven dat ze eigenlijk enkel inspelen op de markt-hype door eiwitarm voer te produceren. Mensen willen het en willen ervoor betalen en dus wordt het gemaakt, niet omdat het nuttig of nodig zou zijn :+

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:17

om je paard aan te laten komen moet je geen bix voeren maar ruwvoer
vind 2 keer per dag ook wel erg weinig

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:30

heidi1973 schreef:
om je paard aan te laten komen moet je geen bix voeren maar ruwvoer
vind 2 keer per dag ook wel erg weinig

Als het paard 2 x per dag een half pak krijgt....

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:35

als het van die kleine pakjes hooi zijn ja dan vind ik dat weinig

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:39

ik sluit me aan bij de meeste hier. eiwit arm voer voorkomt ook dat ze mok krijegen. en in kuil zitten ook eiwitten. geef je paardje lekker veel ruwvoer daar komen ze van aan.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:55

Je kunt ook op een punt komen dat je even geen toename van spieren kunt krijgen, dat alles even stabiel is.
Zoek je heil voor invallen nooit in brok of ander krachtvoer maar in ruwvoer.
Dat kan zijn dat je meer hooi/kuil gaat voeren (liever hooi), maar je kunt ook (hartog) compact gras/ (pavo) daily plus (wel wat hoger in de suikers) of wiesencob bij gaan geven.
Dat is ook ruwvoer maar hoger in voedings waarden doordat het via een drogerij snel gedroogd word.
Voor de endurance en TREC gebruik ik dat ook, en dat zijn doordat het duursporten zijn hele zware inspanningen voor de meeste tinkers.

Annemiekz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 19:56

Gilbey schreef:
Je kunt ook op een punt komen dat je even geen toename van spieren kunt krijgen, dat alles even stabiel is.
Zoek je heil voor invallen nooit in brok of ander krachtvoer maar in ruwvoer.
Dat kan zijn dat je meer hooi/kuil gaat voeren (liever hooi), maar je kunt ook (hartog) compact gras/ (pavo) daily plus (wel wat hoger in de suikers) of wiesencob bij gaan geven.
Dat is ook ruwvoer maar hoger in voedings waarden doordat het via een drogerij snel gedroogd word.
Voor de endurance en TREC gebruik ik dat ook, en dat zijn doordat het duursporten zijn hele zware inspanningen voor de meeste tinkers.

Kijk, hier heb ik wat aan! Ik ga aan de staleigenaar vragen of ze idd wat meer hooi/kuil mag krijgen. Hoop dat het werkt.

En wat alle andere opmerkingen over eiwitarm voer betreft... denk, als ik dit zo lees, het idd een opgeblazen aangesmeerd voermiddeltje is. Kan dus beter meer ruwvoer voeren dan meer brok. Dank voor alle tips en opmerkingen!

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 23:40

Graag gedaan, een stukje ervaring bij de endurance en veel info geleerd door lezingen over voeding te volgen bij de endurance vereniging.
En het daarna natuurlijk uitgeprobeerd bij mijn eigen tinkers.
Wat niet verkeerd heeft uitgepakt, de merrie is 1 van de 3 tinkers die klasse 2 loopt en heeft EK TREC gelopen afgelopen jaar.
Wat ook veel gegeven word om een betere spierstofwisseling te krijgen is een suplement met Vit E en Selenium er in.
Dit moet je niet overdrijven omdat over doseren van selenium ook een probleem gaat geven.

Nog een tip uit de endurance: om meer energie vrij te maken uit je krachtvoer, energie kernmix van Subli erbij gaan voeren of gewoon een scheut olie over het voer heen doen.

Succes ermee

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 12:14

Vitamine E en selenium moet je zeker niet zomaar bij gaan geven; dat is een gevaarlijk advies. Vitamine E moet je alleen bij gaan geven als je paard een (aantoonbaar) tekort heeft / minimaal 300 ml olie per dag krijgt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 17:17

Nog een klein adviesje.
De reden van in of afvallen van je paard kan ook nog aan het gebit liggen.
Is er al eens een goede paardentandarts langs geweest ?

Annemiekz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 13:16

Ze is in september behandeld door een tandarts, dus het lijkt me sterk dat het daar aan zou kunnen liggen, maar je weet het nooit. Je hoort zulke vreemde verhalen soms over tandartsen. Maar ik ga er van uit dat dit goed zit, omdat ze heerlijk knabbelt op haar worteltjes en geen enkele moeite heeft met hooi. Een paard naast haar verslikte zich tot twee maal toe in het hooi (met dierenarts tot gevolg...), totdat eruit kwam dat zijn gebit niet goed was. Ze schrokt ook niet haar voer naar binnen. Ze eet juist heerlijk op haar gemakje.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 19:12

Dus het gebit is in orde.

Om een paard de energie te geven die het nodig heeft, doe je dus als eerste met hooi of voordroog.
Als een paard veel energie verbruikt door de training, enz dan loop je tegen een probleem aan.
Een gemiddeld paard kan niet meer dan 10 kg "droge stof" per dag verwerken, verteren.
De rest mesten ze gewoon uit.
Dit is normaal gesproken ruim voldoende voor een paard waar heel weinig mee gedaan wordt.
Om nu toch die extra aanvulling te krijgen wordt er krachtvoer bijgevoerd.

Jouw paardje heeft een zwaar programma als ik het zo bekijk.

Dus om haar weer op een goed gewicht te krijgen, en de spierontwikkeling te ondersteunen dan moet je naast het hooi een goede brok bijvoeren.
Dus geen eiwit of suiker arme brok, maar bijvoorbeeld de sportbrok van de Pavo.

Hier zitten extra vetten in die veel bouwstoffen geven voor het paard.
Andere voerleveranciers verkopen dat ook.
Bekijk hun websites en daar haal je heel veel info uit.

Ga niet met alternatieven beginnen, zoals mueslies, mais, slobbers, en speciale brokken voor koudbloeden.

Gewoon een goede kwaliteit krachtvoer geven.

Ik heb nog steeds het "ouderwetse" groene boekje liggen en daar staan de tabellen in wat een paard nodig heeft aan voeding onder de verschillende omstandigheden waaronder het paard gehouden wordt.

Annemiekz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 15:43

Dus als ik het zo bekijk is eiwitarm juist helemaal niet goed?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:03

Eiwitarme brok is wel goed, omdat er in het Nederlandse ruwvoer al voldoende, zo niet teveel eiwit zit. En een eiwitoverschot is niet goed.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:00

Een eiwit overschot is geen probleem.
Een paard kan dat verwerken en een gezond paard kan het te veel aan eiwtten afbreken en uitgeplassen.

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... eetjes.htm

dit is een link naar paard natuurlijk.
Zeer informatief wat betreft de voeding van een paard.

Ter aanvulling, er zijn nog steeds sites op internet die bijvoorbeeld de eiwitten als de oorzaak van hoefbevangenheid geven.
Dit is de laatste jaren inmiddels achterhaald.
Suikers en fructanen zijn op dat gebied de boosdoeners.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:35

het is bekend dat koudbloeden slecht eiwitten kunnen afbreken dus vandaar dat je dan voorzichtig moet zijn. dat is voor warmbloeden anders. er is niks mis met eiwitarme brok alleen denk ik echt dat je moet kijken naar je paard. als hij veel doet kan je hem op gewonen brok zetten je merkt snel genoeg of het niet goed gaat. krijgt je paardje mok of is hij niet happy kan je altijd stoppen. wat je verder kan doen weet ik niet zo goed.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:44

callum schreef:
het is bekend dat koudbloeden slecht eiwitten kunnen afbreken dus vandaar dat je dan voorzichtig moet zijn. dat is voor warmbloeden anders. er is niks mis met eiwitarme brok alleen denk ik echt dat je moet kijken naar je paard. als hij veel doet kan je hem op gewonen brok zetten je merkt snel genoeg of het niet goed gaat. krijgt je paardje mok of is hij niet happy kan je altijd stoppen. wat je verder kan doen weet ik niet zo goed.

Sorry hoor, maar ik vind dit zo'n loze kreet over dat het bekend is dat koudbloeden slecht eiwitten kunnen afbreken.

Heb je daar meer echte informatie over ??

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:50

Ariebren schreef:
callum schreef:

Sorry hoor, maar ik vind dit zo'n loze kreet over dat het bekend is dat koudbloeden slecht eiwitten kunnen afbreken.

Heb je daar meer echte informatie over ??

kunnen we on topic blijven alstublieft.

ilovelente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:58

Wij voeren een speciale muesli, zonder haver en zeer geschikt voor de schrale paarden. Het merk is in Nederland niet te krijgen volgens mij want het is uit Duitsland. Het zit in zakken van 40 kilo en is echt een fantastische muesli. Ik zou eerder muesli voeren als brokken om een paard iets dikker te krijgen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:54

Ik blijf on topic, de vraag was over eiwit arme brok.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:14

mijn informatiebron is mijn eigen opleiding mijn paardenarts en meerdere tinkerfokkers. en ja teveel eiwitten kan je afbreken maar dat is redelijk zo niet flink schadelijk voor je nieren oa. plus verzuring van je bloed door ureum. vaak zie je dan idd ophoping van afvalstoffen in nieren en lever. wat kan resulteren in oa mok en meerdere problemen. dit is niet voor elk paard hetzelfde dat klopt maar voor de meeste koudbloeden geld dat hun stelsel slecht tegen veel eiwitten kunnen. ik hoop je zo voldoende te hebben geinformeerd. en anders verschillen we daarover van mening

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:35

Ik wil niemand afvallen, maar een overschot aan eiwitten worden bij een gezond paard afgebroken in de maag.
Dus de nieren hebben daar geen last van.
Elk rantsoen wat je een paard geeft, heeft een overmaat aan eiwitten.
Kijk maar in de tabellen van de voerleveranciers en het beruchte groene boekje waar de gegevens van hooi enz in staan.

Een kleine anecdote, over genomen van de site van paard natuurlijk.

Op www.paardnatuurlijk.nl staat veel informatie die in tegenspraak lijkt te zijn met de algemeen heersende opvattingen. Als je dit alles zo leest dan vraag je je af hoe het in vredesnaam mogelijk is dat er zoveel hardnekkige misverstanden bestaan op het gebied van de omgang en verzorging van paarden.

Het blijkt dat nagenoeg alle misverstanden zijn ontstaan door een beperkt aantal psychologische mechanismen, varierend van 'doen wat de anderen ook doen terwijl niemand weet waarom men het zo doet', antropomorfismen, of gewoon gebrekkige of onvolledige kennis.
Deze valkuilen hebben we geidentificeerd en hieronder in kaart gebracht.