Naam paard - aflezen hoe oud?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kingie

Naam paard - aflezen hoe oud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 12:36

Hallo,

Ik heb een vraagje.. Ik heb namelijk een fjord, genaamd Helga en ik vraag me af hoe oud ze nou precies is..
Als het goed is is ze in de 20, maar ik weet niet hoe oud ze precies is.
Ik heb ook haar papier niet, dat ligt nog bij de oude eigenaar en die schiet niet zo op met ze aan me geven :P

Is er iemand die dat weet, hoe oud ze zou moeten zijn? Want ik las ergens in een topic dat 2011 het jaar van de H is, maar hoe oud zou Helga dan zijn, want worden er ook letters overgeslagen?

Naja, ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:49

Zo uit mijn hoofd gerekend is ze dan 24.. tenminste las Helga ook haar stamboeknaam is

Edit de h was aan de beurt in 1987 dus dat zal dan wel haar geboortejaar zijn ;)

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:53

ik kom dan op 23,
want er worden dan toch een aantal letters over geslagen,
als dat bij elk stamboek hetzelfde is.

Jaime_

Re: Naam paard - aflezen hoe oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:54

Ja na mijn edit is het inderdaad 23 dan.. de H was tenslotte in 1987 aan de beurt.. dus 2010-1987= 23 jaar

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 13:16

Heel erg bedankt!

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:27

De Q en de X worden overgeslagen bij het Fjordenpaardenstamboek.
Ik kan je verder niet helpen wie jouw paard dan precies is want in 1987 zijn er in ieder geval 21 paarden geboren met de naam Helga.
Als ik jou was zou ik de vorige eigenaar maar eens flink aansporen om de papieren af te geven. Die horen gewoon bij het paard aanwezig te zijn. De oude eigenaar heeft geen recht deze vast te houden. Bovendien ben jij nu zelfs strafbaar omdat je geen papieren kunt tonen van je paard, je loopt de kans dat ze in beslag wordt genomen als je controle krijgt.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:32

Joh, die papieren had je erbij moeten krijgen tijdens het vervoer al..
Ga die beste meneer maar es even bellen..

Dan kan je ook preciese gegevens opzoeken!

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 16:14

De oude eigenaar is de eigenaar van de manege waar ik werk en rijd. Dus dat zit wel goed hoor, ik moet er wel even achteraan maar het gaat geen problemen geven ofzo.
Ze staat nu 5 minuten van de manege af :) Maar toch bedankt!

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 16:59

Anita45 schreef:
Ik kan je verder niet helpen wie jouw paard dan precies is want in 1987 zijn er in ieder geval 21 paarden geboren met de naam Helga.
Als ik jou was zou ik de vorige eigenaar maar eens flink aansporen om de papieren af te geven. Die horen gewoon bij het paard aanwezig te zijn. De oude eigenaar heeft geen recht deze vast te houden. Bovendien ben jij nu zelfs strafbaar omdat je geen papieren kunt tonen van je paard, je loopt de kans dat ze in beslag wordt genomen als je controle krijgt.

wat een nonsens!
het is geen eigendomdsbewijs...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 17:36

dat niet, maar het hoort bij je paard, en dient aanwezig te zijn tijdens vervoer!

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 00:15

Ja dat is waar, maar eigenlijk gaat mijn paard nergens meer heen..
Tenminste, ik rijd/wandel nog rondjes met haar in de omgeving, maar ze gaat niet meer op 'reis' zeg maar.. Ze is met pensioen, het is een ex-manegepony.

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:36

sandra1986 schreef:
Anita45 schreef:

wat een nonsens!
het is geen eigendomdsbewijs...

Ik kan ook nergens in mijn tekst het woord eigendomsbewijs vinden maar dat neemt niet weg dat het wel zo is dat het papier bij het paard hoort. Ik zou het op prijs stellen als je iets genuanceerder zou reageren, laten we het netjes houden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:40

Dat hangt er toch van af welk papier er bedoeld word. Een paspoort waar bewijs van entingen en chipnummer instaat moet je hebben maar je stamboekpapier mag je in kachelgooien als je er geen belang bij hebt ;) . En met zo'n vaart word je paard niet ingenomen als je je paspoort vergeet.

EDIT: Is je paard sowieso wel ingeschreven in het stamboek, manege's hechten vaak niet zo veel waarde aan dat soort dingen.

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 22:44

liedje89 schreef:
Dat hangt er toch van af welk papier er bedoeld word. Een paspoort waar bewijs van entingen en chipnummer instaat moet je hebben maar je stamboekpapier mag je in kachelgooien als je er geen belang bij hebt ;) . En met zo'n vaart word je paard niet ingenomen als je je paspoort vergeet.

EDIT: Is je paard sowieso wel ingeschreven in het stamboek, manege's hechten vaak niet zo veel waarde aan dat soort dingen.

Als het goed is is ze gewoon ingeschreven bij het stamboek voordat ze bij de manege kwam, ze heeft in ieder geval een brandmerk enzo.

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:22

liedje89 schreef:

Dat is tegenwoordig één en hetzelfde papier bij het Fjordenstamboek dus dat in de kachel gooien zou ik maar niet doen.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:27

Hee Tes, vraag het anders even aan Lisette, zij kan het zo voor je nazoeken. Heeft ze bij Jannes ook gedaan, zelfde middag had ik het nog! (Gaat stukje sneller dan bij een ander bepaald persoon :P)

Helga is volgens mij wel echt een Htje, kan ik me herinneren van destijds dat ze kwam.

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 10:14

Matsje schreef:
Hee Tes, vraag het anders even aan Lisette, zij kan het zo voor je nazoeken. Heeft ze bij Jannes ook gedaan, zelfde middag had ik het nog! (Gaat stukje sneller dan bij een ander bepaald persoon :P)

Helga is volgens mij wel echt een Htje, kan ik me herinneren van destijds dat ze kwam.

Ik heb het aan Lisette gevraagd, ze is inderdaad wat sneller dan hem, haha :P
Ze gaat het voor me opzoeken dus ik ben benieuwd!