Barok en Klassiek?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

StreeepjesC

Barok en Klassiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 11:53

Hoi
wat is een barok paard, en een klassiek paard??

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:56

is het niet zo dat barok een paard is met veel behang, grof gebouwd
en klasiek een ouder type is?

Klasiek is volgens mij dat er heel vroeger een bepaald type gefokt werd wan nu in deze tijd gemoderniseerd is.
Ik heb nu een oogje op een klasieke quarter, die is dus groter en forser dan de quarter die je nu vaker ziet, kleiner en fijner.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:04

Ik zou zeggen, barok zijn de rassen die veel gebruikt worden in de klassieke rijscholen (haha, logisch) zoals PRE, Lusitano, Knabstrupper en met moderne toevoeging van de Fries.

Klassiek type wil zeggen van een bepaald ras een ouderwetsere uitvoering, vaak wat zwaarder en meer in het rechthoekmodel dan de moderne variant.
B.v. het Gelderse paard zoals die door het KWPN wordt geregistreerd is een sportpaard die misschien iets meer front, knie-actie en massa heeft dan een gewoon rijpaardtype maar nauwelijks te onderscheiden, liefhebbers van het "klassieke type" zijn niet vies van een wat rechter kruis en groffer hoofd maar bovenal het ouderwetse karakter en scheiden zich af en noemen hun fokvereniging zo.
Ook binnen de knabstrupperfokkerij wordt er onderscheid gemaakt tussen klassiek en sporttype.

__Elizabeth

Re: Barok en Klassiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:09

Ja maar je hebt ook een klasieke kwpner ;)

barok is idd meer wat wittepit zegt. Klasiek zijn de oudere types. Je hebt dus ook een klasiek barok paard. Maar dat barokke paard kan ook weer meer naar het sporttype zijn gefokt.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:55

Misschien kan je het zo zeggen: je hebt barokke rassen, en klassieke types, binnen welk ras dan ook?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:49

Nee, een paard is niet barok wanneer hij alleen aan de uiterlijke kenmerken voldoet ( daar hoort zowiezo grof gebouwd niet bij, dat kan maar hoeft niet, ras en type afhankelijk)
Een barok paard, valt hier pas onder als niet alleen het uiterlijk; vierkantsmodel (hoogte versus lengte), weelderig behang, verheven gangen, hoogingezette hals met gespierde manenkam en karakter; moedig en werklustig overeen komt. Maar ook de geschiedenis van het dier hier onder valt.
Officiele barokke paarden, zijn paarden die in de barokperiode hun grote doorbraak hebben gehad en naar de eisen (het uiterlijk en karakter) van die tijd gefokt zijn, meestal is dit door koningshuizen gedaan en altijd met invloed van Iberisch bloed (dus de paarden die nu de Lusitano en PRE zijn).

Die beinvloeding van de paardenfokkerij door Iberisch bloed vond in heel Europa plaats vanaf de 16e eeuw (renaissance-tijd). En vond zijn hoogtepunt in de barokke tijd (+/- 1650-1775). Na 1800 verdwenen deze invloeden weer, omdat het Arabisch Volbloed en daarna het Engels Volbloed in de mode kwamen. Heel veel "barokke" rassen verdwenen weer, slechts enkele hebben de geschiedenis overleefd:

Natuurlijk de PRE en Lusitano, maar ook de Lipizzaner, Kladruber en Fries.

Bovendien zijn in de populatie van de Deense Knabstrupper en Frederiksborger (beide afkomstig van de Deense koninklijke hofstoeterij Frederiksborg - tot ongeveer 1815 een belangrijke leverancier van barokke paarden) nog steeds barokke types te vinden, zodat deze rassen ook nog tot de barokken worden gerekend.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 00:32

@Cyrina, toevoegsel van mij..
Wat betreft de Knabstruppers heb je 2 stromingen..
De ene die met oud bloed fokt... En tegenwoordig eigenlijk al 4 generaties zuiver kan zijn,
daar vind je in mijn ogen, de (barokke.. ) echte knabstrupper.
Waar van origine inderdaad flinke plas Iberisch bloed in is gegaan.

De andere die de tekening x modern sportpaard, ook Knabstrupper noemt,
waarbij de oude genetische basis steeds verder verdwijnt.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:33

Qua geschiedenis is een Fries toch niet barok?

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:41

Persoonlijk vind ik de fries er ook niet tussen horen.
Dan is namenlijk een belg ook barok ;)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:47

Nou ja, een Belg en een Fries lijken totaal niet opelkaar, dus die opmerking snap ik niet zo.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fries_paard Dus ja een Fries is een barok paard.
Een Belg niet...maar die laatste heeft ook niet bepaald de exterieur kenmerken van ee nbarok paard.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:48

Hihi, nee, dat vind ik meer een klassiek type ;-)

Maar om wikipedia als betrouwbare bron te noemen vind ik wat ver gaan. Volgens mij is de fries een soort inlands ras wat uiteindelijk veredeld en opgeleukt is, maar nooit in een of andere koninklijke stal als rijpaard getraind.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:03

Ik maak de vergelijking omdat een fries van dezelfde richting komt als een belg.
de pre en lusitano komen van een hele andere richting ;)

vroeger werd een fries ingezet als werkpaard in de bossen en weet ik niet allemaal.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:47

Dan heb je toch niet zo goed gelezen, ik stel voor dat je mijn linkje eens aanklikt.

Een Fries paard is ontstaan uit de PRE/ Lusitano gekruist met de zwaardere Nederlandse werkpaarden en werden net als andere barokke paarden gebruikt als oorlogspaard. Later is er draver ingefokt om ze lichter te maken en voor de koets in te zetten. Maar het blijft met zijn bouw en afstamming en geschiedenis een barok paard, wel de zwaarste.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 17:44

kunnen jullie enkele rassen van barokke/klassieke types geven?
Ik weet eigenlijk niet welke rassen hiertoe behoren, snap ook niet zo goed wat dit is :o

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:09

Cyrina schreef:
Natuurlijk de PRE en Lusitano, maar ook de Lipizzaner, Kladruber en Fries.

Bovendien zijn in de populatie van de Deense Knabstrupper en Frederiksborger (beide afkomstig van de Deense koninklijke hofstoeterij Frederiksborg - tot ongeveer 1815 een belangrijke leverancier van barokke paarden) nog steeds barokke types te vinden, zodat deze rassen ook nog tot de barokken worden gerekend.

lottex, cyrina heeft t mooi uitgelegd, mss topic nog even doorlezen? :)

klassiek denk ik vooral aan Groninger en Gelders paard.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:58

heb heel het toppic doorgelezen hoor ;)
ben gewoon benieuwd hoeveel rassen er nu tot barok / klassiek behoren

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:40

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 15:49

ik dacht barok van de wat nouja , ruigere rassen sobere hoe moet ik het zeggen . koudbloeden,dacht ik zo , dus paarden met een wat steverige bouw. b.v shire
en klassiek wat minder ruige zoals kwpn , lusitano. etc.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 11:07

Nou, niet dus. Een barok paard is nooit een koudbloed. Doordat ze allemaal Iberisch bloed dragen welke onstaan zijn uit de orientaalse Berber, zijn het allemaal warmbloeds. De fries is de zwaarste omdat daar van origine de nederlandse zwaardere paarden in zitten, maar ook die is geen koudbloed. De lipizzaner is zelfs vrij licht, daar zit oo karabisch bloed in bij sommige bloedlijnen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 11:11

Ik denk dat Hofreitschule Bueckeburg nog maar eens een show moet komen geven in Nederland! Hahah die hadden alle Barokke rassen bij zich die avond bij Moravita.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 11:44

Ja, idd dat zou wel gaaf zijn.

Ik zit net de lezen in de wikibokt. Maar daar is nog helemaal geen hoofdstuk bij de term; barokke paarden.
Misschien dat we daar iets kunnen plaatsen wat het duidelijker maakt.

Als je de barokke rassen apart aanklikt, staan er ook nog wel wat fouten in. Bij de PRE is het helemaal een beetje een soepzooitje, terwijl ik dat al eens heb laten aanpassen, maar nu is het weer veranderd. En bij de Fries staat; ondanks dat de Fries een barok paard is, is het toch een warmbloed.. duh , OMDAT het een barok ras is, is het een warmbloed.

Is er hier iemand die kan wijzigen op wikibokt?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 13:44

Mindfields schreef:
Ik denk dat Hofreitschule Bueckeburg nog maar eens een show moet komen geven in Nederland! Hahah die hadden alle Barokke rassen bij zich die avond bij Moravita.

Vandaar dat ik link bij hun had geroofd met foto's van hun paarden.

Overigens hadden ze er wat bijgeleend... her en der die avond, ze hebben ze niet allemaal.

Zou wel leuk zijn goede wikibokt, met barokke paarden.

En wat veel mensen doorelkaar halen is barok ras en barok type...

grietje14 schreef:
ik dacht barok van de wat nouja , ruigere rassen sobere hoe moet ik het zeggen . koudbloeden,dacht ik zo , dus paarden met een wat steverige bouw. b.v shire
en klassiek wat minder ruige zoals kwpn , lusitano. etc.

Sjolvir, zou het willen, maar, helaas, Sjolvir is en blijft een fjord :+
Natuurlijk wel de mooiste, liefste, knapste, lolligste, stoutste, slimste, cheffende koningin van NL...
Maar barok, noop... not in a million years...

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:38

Cyrina, volgens mij moet je gewoon een mailtje sturen naar een moderator hier op bokt, en kan je zelf je artikel doorsturen & zetten zijn het erop (?)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:07

Is gebeurd!

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:13

leuk ;)
plaats je een berichtje als het op de boktwiki staat?