Hoi, ik heb twee shetlandpony's allebei nog hengst maar hebben nooit gedekt. Nu ik heb nog 2grote paarden ook een ruin en merrie maar de kleintjes zouden zo graag bij de grote staan en omgekeerd want ze zijn nogal enorm gehecht aan elkaar. Onlangs is één hengstje (de ruigste van de 2) uitgebroken en stond bij de merrie op de wei, het klikte goed tussen de 3 er werd geknuffeld en gespeeld, niks kwaad.. Nu is de vraag, zou dat wel mogelijk zijn? 2mini hengstjes bij een grote merrie? Naar het schijnt als de merrie hengstig staat dat ze zou durven gaan liggen om gedekt te worden, wat is jullie gedacht hierover?
De hengstjes kunnen idd de merrie gaan dekken. Het wou wel kunnen, er is dan alleen wel een kans dat de merrie drachtig word. Hier komt dan een erg klein veulen uit, maar het veulen kan ook gewoon groot zijn. Ik zou het denk ik niet doen.
De hengsten zullen met elkaar gaan vechten als de merrie hengstig is. Eenmaal aan het vechten heb je zelfs kans dat je nooit meer de 2 hengsten bij elkaar kan zitten ook al staat er geen merrie bij.
En dan ook nog het feit dat een minihengst gerust een grote merrie kan dekken. Het dekken met zo'n groot verschil in stokmaat is ook niet geheel zonder risico, als de merrie een goede trap geeft op het moment dat de mini probeert te dekken kan dat ook verkeerd aflopen. En proberen zal die, daar is het een hengst voor.
Als je alles bij elkaar wilt hebben, is castreren de enigste optie.
de hengst bij ons stond ook bij de kwpn merrie , liep heel de tijd achter der aan maar de merrie moest er niks van hebben , hij heeft t wel geprobeert hoor , maar hij was te klein haha