toiletteren hengstenkeuring NMPRS

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jona

toiletteren hengstenkeuring NMPRS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 14:36

hoi hoi allemaal ik heb een hengstje die voor de 2e keer moet verschijnen op de keuring (S.S.M presco's walking shadow, mini maat luxe). De eerste keer hebben ze de manen achter de oren wel ongeveer 20cm weg geschoren (zoals de meesten dat doen). Maar nou heeft hij zo'n gave bos met haar dat ik het eigenlijk zonder vind om het er af te gaan scheren.
Dus was mijn vraag wat zouden jullie doen? het er af halen of toch mooi laten zitten?

zie hier zijn manen:
Afbeelding
Afbeelding

https://lh3.googleusercontent.com/vthNq ... -qzoA=s512
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 16-12-10 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest als link

xElienx

Re: toiletteren hengstenkeuring NMPRS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:48

20cm is niet gebruikelijk voor het NMPRS hoor :n dat is meer de amerikaanse manier.
het is niet verplicht om wat weg te scheren, maar zelf houd ik altijd een oorlengte aan (vandaar 'het 3de oor'). maar dat is ook afhankelijk van het paardje, of je iets wilt verbergen of benadrukken (hoofd, halsaanzet etc). en het halstertje wat je gebruikt heeft ook wel een beetje invloed.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:32

20 cm is idd erg veel, ik denk dat ik ong de helft er van scheer.
vind wel dat de hoofd/hals verbinding hierdoor wat minder zwaar word als niet geschoren.
paardje ziet er wel goed uit!

jona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 23:13

ja oke 20cm is ook te veel. Zou ook wel wat minder zijn geweest. maar ik vind omdat hij zo'n dikke bos heeft en ik zou er een stukje tussen uit scheren dat het dan meteen niet meer mooi is, want dan krijg je in 1 x zo'n bult met haar. Maar dan laat ik het denk ik gewoon zitten en haal ik alleen iets bij het halstertje weg achter de oren.
alvast bedankt voor jullie reacties

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:14

Zou idd iets bij het halster weghalen plus nog een klein stukje om de hals mooi uit te laten komen maar zéker geen 20 cm of de helft ofzo... Dat is zo doodzonde en dan krijgt hij een lelijke kuif ervoor terug.

Ik heb zelf ook een pony met lange dikke manen en die daar haal ik een cm of 5 weg en geen haar meer ;)

Chelsey10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 01:38

Ik zou inderdaad een 5 cm nemen maar niet meer!
En anders strak vlechten?? Dus een hengstenvlecht daar doen op de mannekam...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 01:47

Je kunt inderdaad ook de eerste 10 cm bijv in een hele strakke hengstenvlecht doen,
Afbeelding
Alleen dan echt strak :))

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 03:08

Dat kan inderdaad ook als het netjes blijft zitten maar gezien ik geen vlechtwonder ben O:)

jona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 09:57

haha ik zou is gaan oefenen of ik dat kan zo'n strakke vlecht. En anders haal ik gewoon een klein stukje weg maar zeker niet te veel want ik ben zo trots op zijn manen.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:01

Ik heb vrij weinig verstand van toiletteren voor een keuring, maar deze bos enigsinds wegscheren aan de bovenkant zou érg zonde zijn, staat zo mooi! Een hengstenvlecht zou inderdaad een top oplossing zijn :D

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:49

ik vind het vlechtje een goede tip, wegsheren voor 1 keer 2 minuten vind ik ook wat zonde.

kryptonite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:36

moooi laten zitten echt mooie maantjes op de 1e foto lijken het wel dreadlocks (A)
vind het super! ;)

jona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 20:51

Oke ik laat het inderdaad zitten!! Vind het echt zo mooi die bos manen en ik ga het er dus echt niet af halen voor 2 minuten. Dus een vlechtje dan maar haha