Zonder toestemming dekken...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IrisenTimo

Zonder toestemming dekken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 18:42

Hallo ik zit hier een beetje met een probleem..
Mijn paard staat op een fokstal/ manege alleen nu loopt die hengst in een weiland er naast en is losgebroken.
Die mensen daar doen er ook niks aan en ik ben een beetje super boos omdat ik niet een veulen wil volgend winter het liefst als ik een veulen wil dekken in april mei want die veulens zijn gezonder.
Kan ik er iets aan doen bijvoorbeeld naar een instantie gaan als mijn paard gedekt word om de wil van mij heen?
Of kan ik er niks tegen doen?

NkPrecious

Re: Zonder toestemming dekken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:45

heb je al eens geprobeert met de staleigenaren te praten? :) Dit is natuurlijk niet normaal, je wilt niet dat jou paard gedekt wordt, en hun zijn verantwoordelijk voor hun hengst (en ook voor de gevolgen heirvan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:46

Je merrie laten scannen, DA kosten van de scan + eventueel afspuiten naar hen doorschuiven. Als ze hun hengst niet binnen zijn weide kunnen houden en ze doen er niks aan, moeten ze de rest er ook maar bijnemen.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:48

ja kan klacht neerleggen wegens ' verkrachting' vn je merrie als je staleigenaars er niks aan doen, doe dit wel alleen in het uiterste geval , als ze echt niks willen veranderen ofzo

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:49

Ik zou mijn paard daar weg halen en elders in de opfok zetten.
Als ik een paard ergens in de opfok zetten ga ik ervan uit dat ze goed voor mijn beesje zullen zorgen, maar als ze hun eigen hengst al niet eens onder controle kunnen houden en het ze niks intereseert dan wil ik eigenlijk niet weten hoe ze mijn paard behandelen.
Imo is verhuizen de enige optie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:51

Eens met Falona. Krijg de indruk dat ze behoorlijk slordige en onverantwoordlijk met paarden om gaan. DA bij laten komen, scannen en eventueel afspuiten. Alle kosten op de stalhouder verhalen en je paard verhuizen.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:07

bel de consuwijzer eens, die vertellen je wat je presies kunt doen, wat het beste is en wat je rechten zijn ;) weet het nummer nu ff niet uit mn hoofd

Arabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:46

Falona schreef:
Ik zou mijn paard daar weg halen en elders in de opfok zetten.

Ik lees nergens dat dit om een opfok zou gaan.

Is je merrie momenteel wel hengstig, de mijne niet meer namelijk vanwege het koude weer. Ik zou mijn merrie daar inderdaad weghalen en over een week of 2/3 laten scannen. Aan de hand daarvan kun je een verdere beslissing nemen.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 18:47

ik zou mijn keus snel gemaakt hebben, ik zou gillend weg rennen!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:48

De geboortedatum heeft niets te maken met de gezondheid van een veulen. Er zijn deze week ook al veulens geboren dat ik weet.
Echter indien een hengst op een stal staat waar ook merries zijn is het van belang hen gesplitst te houden indien het niet gewenst is dat de merrie dragend wordt.
Als de merrie gedekt zal worden indien de hengst uitgebroken is lijkt mij dat de eigenaar van de hengst hiervoor aansprakelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:22

Als de merrie niet hengstig is ben je ook niet blij, voor hetzelfde trappen ze elkaar het slachthuis in. Ik ging verhuizen.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:36

Jammer dat de TS niet meer reageert......