Ik ben erover aan het nadenken om mijn oudere merrie in het voorjaar te laten dekken. Ze is van bouwjaar 1993 en zou dus 18 zijn als ze gedekt wordt en bijna 19 als het veulen komt.
In de afgelopen 9 jaar heeft ze in elk geval geen veulen gehad. Of ze daarvoor al een veulen gehad heeft, weet ik niet.
Wat zijn volgens jullie de risico's die hieraan verbonden zijn? Wat zijn de do's en don'ts? Waarmee moet ik zeker rekening houden?
merelhof
Geplaatst: 13-12-10 11:37
zou ik niet doen op die leeftijd zonder ervoor een veulen gahd te hebben. De zwangerschap gaat bovendien heel veel vragen van je merrie, weet niet of je dat ervoor over hebt.
Vrienden van mij hebben dat ook gedaan met hun merrie van 17, na een heel hoop gedoe was ze eindelijk drachtig om vervolgens na een maand haar eitjes (of hoe je het wilt omschrijven) als nog af te stoten. En daarnaast wat merelhof ook zegt het gaat erg veel van je merrie vragen.
Frieke84
Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-10 11:54
Daarom twijfel ik ook ... Bovendien toont ze het ook niet duidelijk als ze hengstig is, wat al een extra moeilijkheid met zich zou meebrengen.
Als je merrie in goede conditie is kun je het overwegen, maar houd wel rekening met het feit dat ze vaak niet makkelijk drachtig worden. Mijn oude merrie heeft op haar 18e haar eerste veulen gekregen, zij werd ook niet makkelijk drachtig maar de dracht en geboorte verliepen zonder problemen.
Als je merrie nog niet eerder een veulen heeft gehad, dan zou ik dat nooit doen. De risico's (slecht drachtig, afstoting vrucht, complicaties geboorte, etc) zijn erg groot. Als ze eerder een veulen heeft gehad, hangt het erg af van haar conditie. Of ze al 'ns een veulen heeft gehad en of het weer verstandig is haar opnieuw moeder te laten worden, kun je het beste laten beoordelen door je da.