Even heel simpel... Stel dat er een betaalbare test zou zijn die uit kan wijzen of je paard/pony drager is van het dwerggroei gen, zou je die test dan uitvoeren voor je besluit te gaan fokken?
Als ik zou gaan fokken zou ik het wel willen weten, maar het zou ook afhangen van de prijs van zo'n test. Als ik zou fokken zou het puur voor mezelf zijn, dus als het dan om een groot bedrag zou gaan dan zou ik er toch wel goed over na moeten denken. Maar als het om serieus fokken zou gaan, dus ieder jaar een veulen, dan zou ik het zeker doen. Ook als hij duur zou zijn.
Dat zal afhangen van de prijs,ik wil niet echt met haar gaan fokken maar als het niet te duur is zou ik het wel overwegen om het te doen. Misschien dat er later (over heel wat jaren) nog wel een veulen komt.
Ja, daar zou ik op testen . Ik wil er alles aan doen om gezonde pony's op de wereld te zetten.
haboshof
Geplaatst: 14-12-10 16:02
Wij hadden een dwergje in opvang. Hoe leuk en lief ze ook was met haar 63cm grootte, ze mankeerde van alles. Onderbeet, kromme beentjes , in haar mond was er veel mis en uiteindelijk is ze overleden aan koliek wegens een ingeklemde darm. Dit wil je toch niet. Ik zou er alles aan doen om zeker te weten dat we gezonde veulens fokken..
Omdat we ook Friezen hebben en het probleem dus kennen, weten we dat voor het fokken van een dwerg twee ouderdieren met het dwerggen nodig zijn. Ik zou dan ook nooit fokken met een hengst waarvan bekend is dat er dwergen van zijn geboren.
Wij hebben er hier een staan in de wei van iemand anders, die dwerggroei heeft, geen gezicht! Sleept met zn achterbenen, hele korte beentjes en ene gigantisch hoofd! Ik zou daar ook op testen mocht ik gaan fokken met een dier waar dit bij kan voorkomen!
friesiszwart
Geplaatst: 18-12-10 14:59
Indien ik zou willen fokken met mijn paard zou ik dit willen weten en als het mogelijk is laten onderzoeken.
Bassenqua
Geplaatst: 19-12-10 22:20
Absoluut, dit is denk ik de enigste manier om zoiets volledig uit te sluiten. Kosten zijn in mijn ogen minder belangrijk.