[NMPRS] Wat is jullie advies voor deze wildkleur merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bella

[NMPRS] Wat is jullie advies voor deze wildkleur merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 17:29

Ik wil graag onze NMPRS merrie laten dekken komend of volgend voorjaar. Al eens wat rondgespeurd, maar omdat ik nog niet dusdanig de hengsten in het echt heb kunnen zien, ben ik benieuwd naar het advies van degenen die wél bekend zijn met het (volledige) NMPRS hengstenaanbod.

Wat adviseren jullie i.c.m. deze merrie?

Flower is een lieve, alerte merrie. Haar moeder is shetland gefokt en haar vader was een welsh A. Als veulen behaalde ze de koppositie in haar rubriek en werd daarmee veulenkampioen in de basiskalsse. Dit welshbloed is duidelijk merkbaar in haar. In haar nakomelingen hoop ik ook dit luxere te kunnen verankeren, met goede ruime bewegingen en bij voorkeur een deftig voorkomen. Een aparte kleur of aftekening is leuk meegenomen, maar nog geen pre, al ben ik wel benieuwd wat er ook i.c.m. eventuele hengsten mogelijk is. Haar moeder heeft dezelfde kleur als Flower en haar vader (was geen goedgekeurde hengst) is deze kleur: http://i65.photobucket.com/albums/h215/ ... var/c1.jpg (foto van Fjordido/Ilona).

Haar huidige stokmaat is ca. 1,04 meter op 2,5 jarige leeftijd. Groter hoeft een nakomeling van mij zeker niet om wel binnen het NMPRS te blijven.

Afbeelding
http://i224.photobucket.com/albums/dd23 ... --1871.jpg
http://i224.photobucket.com/albums/dd23 ... --2289.jpg
Afbeelding
Deze foto's zijn nog van vorig jaar, toen was ze 1,5. Foto's zijn van Jeskim hier.

http://i1220.photobucket.com/albums/dd4 ... border.jpg

Als jullie nog specifieke foto's wensen dan hoor ik het graag.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 12-12-10 20:19, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, de rest in link

Nicole288

Re: [NMPRS] Wat is jullie advies voor deze wildkleur merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:20

Fokkerijvragen over minipaarden kun je stellen op de rassensub SMP

EHK -> SMP

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:55

Zou je graag met NMPRS bloed fokken of kies je liever voor een Amerikaans minipaard, Falabella, Bergmann etc.

Als het goed is zou een kruising shetlander welsh trouwens ook gewoon in de luxe klasse behoren omdat je zit met een paardje met minimaal 12,5 % vreemd bloed :D

Je wilt graag een goed bewegende luxe hengst, dan heb je op zich een heel ruim eisenpakket waar veel hengsten aan voldoen. Ik denk dat je het beste eens op een NMPRS hengstenkeuring kunt komen kijken om eens te zien wat er allemaal rondloopt.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 14:51

Wat mij betreft maakt het mij nog niet veel uit of het een AMHA, Falabella of iets dergelijk is, mits er maar een correct gebouwd veulen uit komt en past icm de merrie.

Het klopt dat feitelijk Flower in de luxeklasse behoort, maar haar vader is als onbekend opgenomen, dus daarmee werd alleen haar moeder als vol gezien en die is shetlander. (tenminste, zo nam ik het aan dat het gegaan is)

Maar ben heel benieuwd of jullie ook goede voorstellen hebben.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:20

Nee dan snap ik het inderdaad ;)

Nog een eis qua maat behalve niet groter? Je kan er moeilijk eentje van 80 cm opzetten denk ik, die komt daar nooooit bij :=

Ik heb evt een goed bewegende NMPRS (NSPSxAMHA), palomino frame overo maar ik vraag me af of je die luxe genoeg vindt.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 14:26

Graven we een kuil O:)

Verder wil ik dus niet groter of een vergrotend fokkende hengst, maar het hoeft ook niet verkeinend (tov zichzelf) te zijn...het verschil ten opzichte van de merrie moet ook niet dusdanig groot worden, dat we weer andere gebreken krijgen ;)

@Sappos: Alle informatie is welkom, kan ik me in de volle breedte orienteren!

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:29

Sap, das niet helemaal waar: mijn Vic van 80 cm heeft Blaze en Lass (allebei Welsh A) gedekt, weliswaar met wat hulp maar het kan wel hoor ;)
En die resultaten zijn niet verkeerd..
Maar ik zou hetzelfde advies geven als jij: kom eens kijken op de NMPRS hengstenkeuring, al zal het je daar wel duizelen van alle hengsten want er komen veel hengstjes op de keuring.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:32

Ik denk dat het toch wel belangrijk is dat je iets specifieker bent qua wat je wil. Want het NMPRS is één grote mengelmoes wat betreft type, dus dan zul je toch een kant moeten kiezen die je op wil. Anders maak je het jezelf erg lastig denk ik. :j

Zelf vind ik je merrie ietwat grof, en vind ik haar borst (icm de hals, die komt er vrij diep uit voor zover ik het op de foto's kan zien) een verbeterpunt.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:33

Mariska ja het klopt alles kan maar of het makkelijk is :P

TS het beste is idd gewoon de hengstenkeuring begin april in Bunschoten te komen bezoeken

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:35

Bella schreef:
Graven we een kuil O:)

Sorry, hier lag ik net bij onder tafel... _O-

Chique merrie, ik zou wel een beetje bij de wildkleur blijven.

Voor een shet: rascal van de wechterholt (middenmaat), spreekt me erg aan, weet alleen niet of je het mooie frontje gaat bewaren bij de merrie.

Welsh: kijk ik nog even voor je rond.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 14:55

@Angelita: Bedankt voor die aanvullende commentaren. Ik zit zelf nog niet zo heel erg in de NMPRS, dus ik ben ook nog wat aan het uitvogelen wat men graag wil zien binnen het NMPRS en welke keuzes ik dus moet maken.

Voor mezelf wil ik graag een correct gebouwd paardje, met ruime bewegingen, elegant hoofd en uitstraling, wat een mooie verschijning is in het tuig. Daarbij voldoende 'show' met zich meedraagd en best ietsje grof mag zijn (maar liever niet lomp-grof).

De hengstenkeuring in Bunschoten had ik ondertussen ook te horen gekregen en ben zeker van plan daar te komen kijken....al hoop ik niet dat ik dan nog denk: Oh-oh...en nu? hahaha Dus enige richtlijnen vanuit jullie perspectief is van harte welkom (vandaar dit topic ;)).

@Annemeik: Sorry, ik kon m niet laten :=. Maar erg benieuwd naar je welsh-idee, maar daarmee kan ik niet binnen het NMPRS blijven denk ik??

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:00

Nee, want dan zit je op 50% (eigenlijk 75%) welsh bloed, wil je daar wel bij blijven? Dan houd ik het bij het kijken bij de NMPRS?

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:03

Ja hoor, dat kan wel. Ik heb nu 3 50% Welsh veulens gefokt die NMPRS geregistreerd zijn; vader AMHA/NMPRS en moeder Welsh, staat ook in het paspoort als ras: NMP/Welsh.
Zolang er in 1 van beide ouderdieren maar NMPRS bloed voorkomt, zou het kunnen.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:04

Binnen het NMPRS valt Millenium (Eclips Victory) me altijd positief op, vooral binnen jouw kleurtje zegmaar.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:06

Zou er persoonlijk geen NSPS opzetten omdat je dan teruggaat naar het zwaardere. Op zich lopen er in het NMPRS mooie welshjes/welsh kruisingen rond maar ze moeten je maar net aanspreken. Ook zijn er een aantal mooie AMHA's die echt qua type wat bij kunnen dragen en kunnen verluxen maar imo is de beweging daar vaak wat minder. Er bestaan echter wel goed bewegende AMHA's (Toch Mariska ;) ? )

Maar fokken we hier op kleur of proberen we iets te verbeteren :P

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 15:16

haha dat kleurtje is inderdaad mooi meegenomen, maar heb liever een goed gezond gebouwd paard := dat is makkelijk voor het wagentje dan eentje die alleen een mooi kleurtje mee heeft :P.

Shetlander wil ik inderdaad liever niet naar terugfokken, wel meer het deftigere.

*gaat de namen naspeuren die genoemd zijn*

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:23

Je hebt precies dezelfde eisen als ik dus ik ga even voor je snuffelen wat ik erop zou zetten. :)

Victory is inderdaad een goede optie, hij is echter wel erg klein en fokt ook vrij klein geloof ik. Erg geliefd bij miniatuurfokkers, maar als je een paardje iétsje groffer wil hebben dan is dat hele kleine niet zo mooi. Ik denk dat het goed is om het veulen ook in de grote maat te houden, de wat meer ''robuuste'' veulens komen vaak namelijk wat moeilijker mee in de mini rubrieken en vallen dan algauw buiten de boot omdat het daar allemaal erg fijntjes is. Kleurtje is bij Victory echter wel erg leuk icm jouw merrie, maar ja dat is niet de hoofdprioriteit. Verder ben ik erg te spreken over zijn beweging, wat dat betreft heb je zeker een goede aan hem, hoewel je merrie zelf ook al goed beweegt en veel souplesse lijkt te hebben (zo vanaf de foto's).

Zelf ben ik helemaal gek van Tibbs (ook van een bokker), dus die wil ik je ook even meegeven. De reden dat ik hem noem is omdat hij voor een AMHA een wat minder iel exterieur heeft en geweldige bewegingen heeft. Hij heeft een heel sterk achterbeen wat mooi ondertreed en heel veel souplesse in zijn lichaam. Ik ben erg te spreken over zijn nakomelingen en denk dat hij mooi op jouw merrie zou passen. :j
http://www.dreamteamminis.com/tibbs.htm

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:52

Moeilijk hoor, een hengst uitzoeken die echt bij je merrie past; zeker bij het NMPRS is de fokrichting nogal "ruim" zeg maar..
Thanks Sap, ja je hebt ook kleine(re) goede bewegers ;) maar ik vind een maatje groter met een goede beweging ook erg mooi, probleem is dan alleen vaak dat je of de maat uitgaat of er heel dicht tegenaan komt.
Ga ff nadenken over hengsten die me aanspreken.. :D

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:34

Ik zou je willen adviseren kom naar de HK en ga daar wat hengsten bekijken daar kun je ze in levende lijve zien of je moet wat eerder in het jaar willen dekken dan is de HK misschien wat laat.
Wat ik je ook wil meegeven ga bij de hengsten thuis kijken, gewoon in hun eigen omgeving, lekker vrij in de wei, lekker natuurlijk.
Dat doe ik tenminste altijd. Op een keuring zie je ze idd allemaal mooi geschoren en in showtoilet, maar een hengst thuis in zijn eigen omgeving laat zich misschien net wat beter zien dan dat hij op de keuring heeft gedaan. Een hengst moet me ook verbluffen thuis, lekker vrij niet opgedirkt in zijn wei :D
maak er lekker een uitje van, nestel je langs de kant op de tribune, pak de catalogus en een pen, maak aantekeningen bij de hengsten die je bevallen en ga het daarna eens lekker allemaal laten bezinken. Vraag wat rond aan mensen die er verstand van hebben, maak praatjes met de hengstenhouders en ga niet alleen voor het leuke kleurtje ;)
heel veel succes!!

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:06

Ik heb 2 paardjes uit dezelfde merrie, een armani en victory. De victory is echt veel luxer/kleiner en fijner van hoofdje geworden..

Ik denk dat je er bij dit merrietje ook op moet lettend at je er niet iets te sjiek's op zet.
Op de Hk in april was er een wat stevigere wildkleur hengst, wie was dit misschien wel leuk voor deze merrie?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:24

Op de stand foto vind ik haar een lang hoofd en een te diep uit de borst komende hals hebben.
Op de bewegingsfoto's spreekt ze me veel meer aan en zie ik deze punten weer niet.
100% welsh zou ik niet doen, niet omdat het niet bij haar past maar omdat het veulen dan uit de maat groeit.
Ik zou een mooi fijn hengstje voor haar zoeken, zodat ze niet teveel massa krijgt.
Maar het is al een prachtig paardje hoor.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:30

of even op de site van stal sebastopol kijken.
hebben veel paardjes met welsh/amerikaans bloed, ze spreken mij in ieder geval erg aan.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 14:34

kijk ook even naar round table dragonfly

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 14:39

Ik zie de foto's en er schiet gelijk Jagdfalke in mn hoofd....
Merrie is zowiezo luxe trouwens ivm haar bloedvoering, nogal wiedes dat ze dan in de basis op kop liep ;)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 15:29

stef schreef:
Ik zie de foto's en er schiet gelijk Jagdfalke in mn hoofd....
Merrie is zowiezo luxe trouwens ivm haar bloedvoering, nogal wiedes dat ze dan in de basis op kop liep ;)

ja,jagdfalke is ook een supermooie hengst :j