welke duitse goedgek hengst komt uit z goede moederlijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SantaCruz

welke duitse goedgek hengst komt uit z goede moederlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 14:48

Ik overweeg een Duitse hengst te gebruiken maar zie door de bomen het bos niet meer. Er is zoveel keuze. Welke duitse hengst komt uit een echt bewezen moederlijn, die voldoende goede sportpaarden hebben gegeven, (waarvan nafok bekend is)? En voldoende maat meegeeft (tussen 166 en 173)? En ook niet onbelangrijk rontg. ok is.

Elisa2

Re: welke duitse goedgek hengst komt uit z goede moederlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 15:58

Hm rontgen oke dan kun je beter een duitse hengst nemen die bij het kwpn ggk of erkend is, ligt er ook aan welke rokrichting van duitsland je de hengst zoekt. [holstein,trakhenen,oldenburg,hannover e.d.}

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 18:30

De fokrichting (old. hann. etc) maakt mij niet zoveel uit. Wel voor dressuur.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:31

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:11

Omdat je geen merrie ter beoordeling aanbiedt, maar puur vraagt om info over hengsten, gaat dit topic naar F-AM

EHK -> F-AM

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:29

Elisa2 schreef:
Hm rontgen oke dan kun je beter een duitse hengst nemen die bij het kwpn ggk of erkend is, ligt er ook aan welke rokrichting van duitsland je de hengst zoekt. [holstein,trakhenen,oldenburg,hannover e.d.}

Dan weet je in ieder geval dat de rug bij het kwpn niet op de foto geweest is. :(:)

Dit stond in je profiel dus lijkt het mij een vraag naar de bekende weg.

Citaat:
de duitse paarden zijn mij niet onbekend. Ik verdiep mij graag in allerlei mogelijke soorten bloedlijnen. Hoe bedoel je passie?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 08:19

Waarom speciaal een Duitse hengst? Welke fokrichting en op wat voor een merrie?
Het is nu namelijk wel heel erg breed.

Edit, sorry overeen gelezen je zoekt fokrichting dressuur.

Dan blijft toch echt over op wat voor een merrie. Want het is leuk om een aantal hengsten uit te kiezen die uit een goede moederlijn komen maar de meeste goede dekhengsten komen uit een goede moederlijn.
(de ene uiteraard uit een nog betere dan de ander)
De hengst moet ook vooral goed bij de merrie aansluiten qua exterieur en afstamming.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 11:11

Om wat voor merrie is nu nog niet belangrijk. Ik wil mij eerst verdiepen in enkel hengsten die aan die normen voldoen. Er zijn zoveel duitse hengsten en als ik de Duitse stamboeken moet geloven zijn het allemaal ' toppers' maar dat is gewoon niet zo. Dat het niet zo is, is niet erg. Maar ik ben enkel geinteresseerd in de hengsten die echt uit hele goede lijnen komen en volgens mij valllen al heel wat hengsten af. Een volgende selectie is dan voor mij of ik vind dat ze bij de merrie kunnen passen. Maar zover is het nog niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:38

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:44

SantaCruz schreef:
Om wat voor merrie is nu nog niet belangrijk. Ik wil mij eerst verdiepen in enkel hengsten die aan die normen voldoen. Er zijn zoveel duitse hengsten en als ik de Duitse stamboeken moet geloven zijn het allemaal ' toppers' maar dat is gewoon niet zo. Dat het niet zo is, is niet erg. Maar ik ben enkel geinteresseerd in de hengsten die echt uit hele goede lijnen komen en volgens mij valllen al heel wat hengsten af. Een volgende selectie is dan voor mij of ik vind dat ze bij de merrie kunnen passen. Maar zover is het nog niet.

Nou dat lijkt me de omgekeerde wereld, waarom zou je je energie stoppen in het zoeken naar hengsten die niet op je marrioe passen :?

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 12:16

Bedankt voor je reactie. Ik bekijk liever eerst een selectie hengsten die aan de norm voldoen. Uit die groep kijk ik graag welke hengst zou kunnen passen. Ik kan wel een hengst kiezen die niet aan die norm voldoet maar ik loop liever niet dat risico met onze merrie.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:37

hoe kunnen die hengsten aan de norm voldoen?
Normaliter kijk je naar de merrie, en zoek je daar een passende partner bij. Qua exterieur vererving en papier.
Anders is mischien het boek "Zuchterschätze" iets voor je, daar staan een hoop merrielijnen in beschreven, tot aan nu.
Neem bijv. de Spreen Segelhorst Stam, via paardenfokken bekend als westfalen stam 218
Die geheel terug loopt op Addi.
Neem daar de merrie Florence (v: Ferragamo) is 4 voudige hengstenmoeder en zus van een ggk hengst.
(1 ggk zoon staat niet op paardenfokken.nl daarom is die site niet geheel betrouwbaar als je duitse paarden zoekt)
1 Zoon Eichendorff loopt GP en Moliere (v: Münchhausen) lichte tour.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:57

SantaCruz schreef:
Ik overweeg een Duitse hengst te gebruiken maar zie door de bomen het bos niet meer. Er is zoveel keuze. Welke duitse hengst komt uit een echt bewezen moederlijn, die voldoende goede sportpaarden hebben gegeven, (waarvan nafok bekend is)? En voldoende maat meegeeft (tussen 166 en 173)? En ook niet onbelangrijk rontg. ok is.

Kijk eens naar Rosengold ;hij wordt bij de Dalhoeve ter dekking gesteld .
http://www.hengststation-ahlers.de/rosengold_de-56.html
Hij voldoet aan de röntgen en cornage eisen van het KWPNen komt uit een zeer mooie moederlijn .

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:08

SantaCruz schreef:

Er zijn juist heel erg veel goede Duitse hengsten. (Het hele KWPN berust bijna op Duits bloed, van Amor tot nu, Gribaldi)
Een top hengst hoeft trouwens helemaal geen top veulen te geven!
Je moet kijken naar je merrie en gewoon goed kijken en zoeken, welke hengst het meest geschikt is.
Ook naar wedstrijden gaan en ze "live"zien of shows, geeft al een hele goede indicatie.
Voor fokken moet je zelf een bepaald beleid en beeld hebben. Advies van derden is altijd leuk, maar jij zit later
met het veulen........

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:02

Ik begrijp de vraag van de TS en denk als je de kwaliteit van je merrie goed kent, dat het dan toch moeilijk is om door de 'bos' van ggk dekhengsten die wel bepaalde 'ene boom' te vinden die geschikt zou zijn.
Logisch dat er vraag wordt gedaan achter hengsten uit een goede moederlijn.
Met zoveel keuze is het dan een kwestie van eliminatie tot je uiteindelijk uitkomt bij een geschikte 'partner' voor je merrie.

Alhoewel de bedoeling van TS is om haar merrie te laten dekken, is haar vraag welke ggk hengsten uit een zeer goede moederlijn komen en niet of deze hengsten wel of niet bij haar merrie zouden passen. Dit laatste is haar keuze, en niet aan ons om daar commentaar over te geven.

Ben toch benieuwd of er genoeg kennis hier is om haar vraag te beantwoorden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:11

Peterina schreef:

Wellicht beter naar een Duits forum gaan dan

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:19

Waarom? Er is zoveel Duits bloed in het KWPN en BWP dat daar toch enige 'kennis' van moet zijn!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:27

Peterina schreef:
Waarom? Er is zoveel Duits bloed in het KWPN en BWP dat daar toch enige 'kennis' van moet zijn!

Jij stelt vraagtekens bij die kennis, ik geef daar een advies op

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:52

sarabande schreef:
Peterina schreef:

Wellicht beter naar een Duits forum gaan dan

Waarom ? Er is niks mis met ''je horizon willen verbreden'' Dat komt de bloedspreiding alleen maar ten goede. :)
In het verleden zijn er zoals al eerder genoemd, ontelbare hengsten uit het buitenland (mn duitsland) geimporteerd/gebruikt.Met als resultaat dat het KWPN geworden is tot wat het nu is .

Het gaat in deze ook niet om echte kennis, maar het noemen van namen van hengsten die aan TS haar wensen voldoen.

Ik begrijp wel wat de bedoeling van ts is met dit topic.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 18:11

Dank je wel amaze en Peterina. Dat bedoel ik ook. Het gaat niet om advies van mijn merrie maar meer: welke duitse g.g.k. hengst komt uit een zeer goede moederlijn? Bijvoorbeeld uit een moeder die in de sport heeft gelopen en nakomelingen heeft gegeven die dat ook doen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:38

Peterina schreef:
Ik begrijp de vraag van de TS en denk als je de kwaliteit van je merrie goed kent, dat het dan toch moeilijk is om door de 'bos' van ggk dekhengsten die wel bepaalde 'ene boom' te vinden die geschikt zou zijn.
Logisch dat er vraag wordt gedaan achter hengsten uit een goede moederlijn.
Met zoveel keuze is het dan een kwestie van eliminatie tot je uiteindelijk uitkomt bij een geschikte 'partner' voor je merrie.

Heel bijzonder.

Bij het KWPN weet je een ding... De hengst komt uit een goede moederlijn. Komt hij per ongeluk niet uit een goede moederlijn.... dan heeft de hengst zelf zo veel over dan wordt hem dat door de hengstenkeuringscommissie vergeven en mag hij het proberen.
Je hoeft eigenlijk een hengst niet meer aan te bieden als hij niet uit een goed lijntje komt.

Dacht dat ze dat in Duitsland ook zo deden??? :o? Maar ik kan het mis hebben.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 20:18

De eisen van het KWPN zijn met betrekking tot Duitse hengsten heel erg streng. Liever hebben ze weinig Duitsers in het bestand. Als ze er wel voor kiezen dan willen ze ook echt uit bewezen Duitse lijnen waarvan bekend is wat de moeder doet/heeft gedaan. Je komt er met een goede Duitse hengst niet zomaar tussen..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:24

SantaCruz schreef:
De eisen van het KWPN zijn met betrekking tot Duitse hengsten heel erg streng. Liever hebben ze weinig Duitsers in het bestand. Als ze er wel voor kiezen dan willen ze ook echt uit bewezen Duitse lijnen waarvan bekend is wat de moeder doet/heeft gedaan. Je komt er met een goede Duitse hengst niet zomaar tussen..

ergo,...neem een in Nederland gekeurde Duitser en je weet dat je een goede hebt.

Het is overigens niet zo dat het KWPN liever geen Duitsers heeft. Er zijn hier in de loop van de jaren heel erg veel Duitsers goedgekeurd. Maar het moet wel iets toevoegen.

Ben je ook af van dat gedoe met het verzenden van sperma.

Let wel...In Duitsland keurt men nu heel veel Nederlands bloed goed...en dat heeft een rede.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:56

Zelf ben ik op dit moment helemaal weg van Lugato. Mijn instructeur heeft een paar heel aansprekende veulens van hem. Uit de moederlijn komen veel ggk hengsten en bijna alle merries zijn staatspremie stute. Lugato staat ter dekking bij het NRW in Warendorf.

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=196988

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 02:04

NatasjavE schreef:
SantaCruz schreef:

ergo,...neem een in Nederland gekeurde Duitser en je weet dat je een goede hebt.

Ik ken een paar duitse hengsten met goede papieren, hele goede papieren, met een goede staat van dienst en nog betere veulens en nazaten, maar niet ggk bij het KWPN...

@SantaCruz ook niet helemaal waar...
Neem nu de moederlijn van Gribaldi, telt 10 ggk hengsten alt.trak.fam. nr. 0118 en weinig sportpaarden vermeldt, die vermeld staan alleen dressuur.
neem de moederlijn van mijn merrie die telt er 18 maar geen ggk KWPNwestf stamm 218 meer sportpaarden en zowel springen als dressuur.
nu is paardenfokken niet geheel betrouwbaar omdat niet alles vermeld wordt vwb duitse lijnen maar wordt wel naar verwezen vanuit hier.