[TI] Zeer onzekere Tinker merrie. hulp gezocht!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ancor

Zeer onzekere Tinker merrie. hulp gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 15:14

Beste Bokkers,

Ik weet niet of het onderwerp hier goed staat, maar ik doe een poging!

Sinds mei dit jaar zijn ik en mijn man in het bezit van een lieve tinker merrie van 5,5 <3 .
Vanaf het platteland is ze verhuist naar het dynamische leven hier in de Randstad.
In deze 5,5 jaar heeft ze eigenlijk alleen maar één weiland, haar stal en de bak gezien.
We hebben daar op haar gereden, ze luisterde perfect en reageerde goed op alle hulpen :D !

Sinds ze hier aangekomen is is ze erg onzeker geworden.
Dit gaat met ups en downs, zoals het bij ieder paard gaat.
Er lijkt een kleine vooruitgang in te zitten, maar we zouden graag hulp/tips krijgen.

Hoe maken we onze tinker zelfverzekerder van zichzelf?!

Misschien dat jullie ideen voor ons hebben?
Of dat jullie iemand kennen die ons hiermee kan helpen/coachen?

We horen het graag!

Met vriendelijke groet,

Ps. We willen graag serieuze tips, geen opmerkingen over ervaring enz. want die hebben we wel degelijk.
Laatst bijgewerkt door Ancor op 11-12-10 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Re: Zeer onzekere Tinker merrie. hulp gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 15:20

kan ook komen doordat jullie nog niet zo ervaren zijn?
Hebben jullie wel goede begeleiding en wat zegt die ervan?

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 15:41

Een paard spiegelt, zou het kunnen dat haar onzekerheid jullie ook onzeker maakt?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 15:49

In welk deel is ze onzeker?
Rijden of verzorging? Of beide?
Hoe uit ze die onzekerheid ?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 16:04

Dit lijkt veel op heimwee naar haar vorige vertrouwde omgeving.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 16:12

Hier hebben we sinds mei een onzekere ruin, nu hij z'n plekje in de groep heeft en dagelijks heerlijk kan spelen zien we hem opbloeien.
Misschien heeft het alleen maar tijd en geduld nodig.
Onder het zadel werkt veel bevestigen en belonen goed, fouten negeren.
Straf maakt ze alleen maar onzekerder.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 16:17

De nige manier om een paard zelfverzekerd te krijgen is door een zelfverzekerde baas te zijn. Dat betekend o.a. dat als hij iets eng vind dat je dan niet gaat staan aaien e.d. maar resoluut laat zien dat er niets aan de hand is om je over op te winden. Pas als je dan voorbij het gevaar bent beloon je vervolgens je paard.
Je zult t.o.v je omgeving een dominantere houding moeten aannemen waarachter het paard zich veilig voelt. Loop dus rechtop met brede schouders voor je paard uit bijvoorbeeld en kijk niet achterom. Stopt je paard dan niet omdraaien maar aanmoedigen tot verder lopen (als voorbeeld). Nerveus gedrag negeren en cool gedrag belonen.

vannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 16:20

ik sluit mij volledig aan bij sizzle...
is het geen optie om hulp in te roepen van een zelfverzekerd paard?
zodat jouw paard ondersteuning krijgt van jou en ook de bevestiging van het paard??

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:16

Hoe uit ze haar onzekerheid ?

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 21:49

Je noemt het zelf al. Paardje is net verhuisd na 5,5 jaar in dezelfde omgeving! Kan wel een jaar duren voor ze zich op haar nieuwe plek thuis voelt. Heb geduld, ga naast het rijden (neem les), wandelen met haar, grondwerk doen (neem les), veel poetsen en tutten en het komt vast helemaal goed. Succes ermee.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:13

Ik weet niet hoe de band van de merrie met de vorige eigenaar is geweest en of ze een vast maatje had daar waar ze stond maar tinkers zijn best wel eenkennig... ze hebben ff nodig om iemand te accepteren. Misschien een stukje heimwei/rouwproces en dan meteen met een andere eigenaar dingen moeten doen die heel eng zijn.... geef het even de tijd en verwacht nog niet meteen te veel. Stapje voor stapje eigenlijk het vertrouwen winnen dat het oke is en je hebt misschien daarna een heel leergierige merrie die jou vertrouwd en alles met jou wil aangaan.

succes

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:23

sluit me aan bij de voorgaande reacties.
en zou ook lekker veel grondwerk doen, dit maakt de band tussen jullie alleen maar sterker en zal ze je ook meer vertrouwen.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:46

Vasthi schreef:
Je noemt het zelf al. Paardje is net verhuisd na 5,5 jaar in dezelfde omgeving! Kan wel een jaar duren voor ze zich op haar nieuwe plek thuis voelt. Heb geduld, ga naast het rijden (neem les), wandelen met haar, grondwerk doen (neem les), veel poetsen en tutten en het komt vast helemaal goed. Succes ermee.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Jullie tinker heeft haar hele leven op één plek gewoond; de aanpassing aan haar nieuwe omgeving zal veel tijd kosten. Wij hadden onze tinker al ruim een jaar voordat hij zich echt op zijn gemak begon te voelen op zijn nieuwe stekkie. Dus: heb geduld!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:49

Mijn ex- verzorg tinker was ook heel onzeker en schrikkerig.

Ik ben met haar grond werk gaan doen zoals vrijheidsdressuur en longeren en helemaal niet rijden meer.
Na een aantal maanden werd mevrouw steeds zekerder (zelfs wat brutaal soms) en toen ben ik er weer voorzichtig mee gaan rijden. Mevrouw was zo onzeker dat ze eerder niet eens durfde te galoperen, in februari 2010 is er een extra verzorger gekomen omdat ik 3 maand met stage ging en ik juli ging verhuizen en dan moest ik stoppen. Die verzorger is verder gegaan waar ik gestopt ben. Sinds juni/juli galoperen die met en zonder zadel door de weide kunnen ze lekker naar buiten en is de tink helemaal opgevleurd!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:53

Laat je merrie achter een ervaren paard aanwandelen buiten en van dat paard leren dat het allemaal niet eng is. Negeer zelf ook enge objecten maar blijf ontspannen, zing een liedje en kijk weg. Laat je paard dingen onderzoeken en beloon het als ze de confrontatie met bv een kliko aangaat.

djingo3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:53

ik sluit me aan bij wat vashti zei.
ik denk ook dat grondwerk bijv. longeren
je paard goed zal doen & jou ook. :o

Ancor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 13:03

Bedankt voor al jullie reacties :D!

Onze Tinker ziet ons zeker als leider: een Join-up is snel gedaan.
Kleine grondwerkoefeningentjes doen we vaak om inderdaad de band te versterken.

Ik zal even uitleggen hoe onze tinker reageert op 'enge' situaties.
Als mevrouw bang is tijdens het wandelen probeert ze zichzelf zo klein mogelijk te maken en kruipt ze achter je.
Ze stopt met lopen, heft haar hoofd op, en deinst naar achter als het 'enge' voorwerp voorbij komt of gepasseerd wordt.
Haar 'staak' periode is inmiddels voorbij, nu volgt ze je twijfelachtig langs 'enge' dingen.
Weg van stal, haar vertrouwde plek is veel enger dan de terugweg.
Rondom het erf gaat het nu echter goed. Dus naar de wei, de bak, de stal, of de poetsplaats is gelukkig geen probleem meer.

Wat betreft het rijden.
Rijden durft ze eigenlijk alleen maar als er iemand naast haar loopt en natuurlijk op de terugweg naar stal.
Eenmaal op de terugweg reageert ze geweldig op alle hulpen, dan is ze het paard zoals wij haar zagen toen we haar kochten.
Op de terugweg kan ze ook weer weg van stal lopen.

Als jullie nog tips hebben om het rijden op te bouwen zijn die altijd bij ons welkom!

Met vriendelijke groet,

ps. Ik ben blij te horen dat het waarschijnlijk een zaak van geduld is :)!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:56

Waar in de Randstad staat ze?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:17

TS: je weet waar je mee bezig bent met een join-up? Een join-up is de grootste straf die je een paard kunt geven; je laat hem namelijk kiezen tussen leven en dood. Het is dan ook een allerlaatste redmiddel voor de grootste problemen. Niet voor niets zegt Monty Roberts dat je een join-up maximaal 7 keer mag uitvoeren in een heel paardenleven.

Je zegt dat het paard jullie zeker als leider ziet; uit haar gedrag blijkt echter iets heel anders. Wanneer een paard jou als leider ziet, zal het niet zo onzeker zijn. Het blijkt hier dan ook dat de join-up zoals jullie die gedaan hebben niet volledig het gewenste resultaat heeft. Mijn advies: geen join-ups meer, maar heel veel grondwerk bestaande uit kleine stapjes die je paard gemakkelijk kan uitvoeren, waardoor je haar steeds kunt belonen en hierdoor haar zelfvertrouwen groeit. Houd er rekening mee dat het ongeveer een half jaar duurt voordat een paard zich op de nieuwe stek helemaal thuisvoelt. Staat ze ook met andere paarden?

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:26

Ancor schreef:
Bedankt voor al jullie reacties :D!

Ik zal even uitleggen hoe onze tinker reageert op 'enge' situaties.
Als mevrouw bang is tijdens het wandelen probeert ze zichzelf zo klein mogelijk te maken en kruipt ze achter je.
Ze stopt met lopen, heft haar hoofd op, en deinst naar achter als het 'enge' voorwerp voorbij komt of gepasseerd wordt.
Haar 'staak' periode is inmiddels voorbij, nu volgt ze je twijfelachtig langs 'enge' dingen.
Weg van stal, haar vertrouwde plek is veel enger dan de terugweg.
Rondom het erf gaat het nu echter goed. Dus naar de wei, de bak, de stal, of de poetsplaats is gelukkig geen probleem meer.

Je zegt t zelf al, de vooruitgang is duidelijk zichtbaar.
Ondanks dat ze beleerd is kent ze de omgeving niet. 5,5 jaar in vertrouwde omgeving en dan ineens in een nieuwe omgeving,
zonder ook maar enige houvast (als bijv een baas, geur, reuk) aan het verleden.
Ik vind het al heel wat dat staken over is gegaan naar het achter je kruipen ..
ze geeft toch duidelijk aan dat ze je probeerd te vertrouwen. Aan jullie om haar duidelijk te maken dat ze jullie ook daadwerkelijk kan vertrouwen.
Geef haar de tijd, het kan makkelijk meer dan een jaar duren voordat ze weer de oude is, als ze al de oude word want daarna is ze ook weer een jaar ouder, ook geestelijk..
Op dit moment is het zaak van vertrouwen geven geven en nog meer geven van jullie uit,
ze is erg beinvloedbaar op dit moment en daar kun je in positieve zin gebruik van maken.
Laat het rijden buiten op de weg even voor wat het is, zorg dat het leuk blijft voor dr, dan loopt er maar even iemand naast.. over een paar maanden durft ze de bekende wegen ook wel alleen, zonder iemand ernaast..

het is denk ik een kwestie van wat tijd geven en haar het gevoel geven dat ze op jullie kan vertrouwen.
En ik vind dat je al een heel eind op de goede weg bent!!

Lieve groet Marieke

Ancor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 11:52

dorientjuh schreef:
TS: je weet waar je mee bezig bent met een join-up? Een join-up is de grootste straf die je een paard kunt geven; je laat hem namelijk kiezen tussen leven en dood. Het is dan ook een allerlaatste redmiddel voor de grootste problemen. Niet voor niets zegt Monty Roberts dat je een join-up maximaal 7 keer mag uitvoeren in een heel paardenleven.

Je zegt dat het paard jullie zeker als leider ziet; uit haar gedrag blijkt echter iets heel anders. Wanneer een paard jou als leider ziet, zal het niet zo onzeker zijn. Het blijkt hier dan ook dat de join-up zoals jullie die gedaan hebben niet volledig het gewenste resultaat heeft. Mijn advies: geen join-ups meer, maar heel veel grondwerk bestaande uit kleine stapjes die je paard gemakkelijk kan uitvoeren, waardoor je haar steeds kunt belonen en hierdoor haar zelfvertrouwen groeit. Houd er rekening mee dat het ongeveer een half jaar duurt voordat een paard zich op de nieuwe stek helemaal thuisvoelt. Staat ze ook met andere paarden?

Sorry voor de onduidelijkheid! Ik bedoelde geen hele Join-up.
Als je haar weg stuurt de ring in, wat we in het begin een keer geprobeerd hebben, komt ze onmiddelijk naar jou toe.
Waar jij gaat, gaat zij ook. Dit hebben we 2 x geprobeerd en zijn er vervolgens meegestopt.
Ik wou hier mee aangeven dat ze ons accepteert en respecteert als leider.
Met de kleine grondwerkoefeningetjes zijn we al bezig.

Onze tinker staat trouwens op het land in een kleine kudde van 5 paarden.

Bedankt dat iedereen zo meedenkt :)!

Boortjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:44

ik heb je een pm gestuurd :-)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:06

Lekker veel met je paardje doen en als ze onzeker is: aaitje over de hals eventueel met ondersteunende stem "braaaf". Jouw verhaal is heel herkenbaar. Nu twee jaar verder doen we alles met die van ons. Onze slogan was: "bang zijn mag fiepen niet". Als een soort mantra heb ik dat eindeloos en zeer veel herhaald. Ook veel om haar gelachen want in alles zag ze spoken en ze kon bijna flauw vallen op de plek van angst als iemand de jas uittrok. Als je uit de Franse bergen komt is er zoveel nieuws (bv fiets o wat eng!). Haar altijd voorop laten rijden vanaf de eerste dag waar het niet gevaarlijk kon worden voor haar en onze ervaren ruin nam het over als ze iets niet durfde. Ze durfde steeds meer. Nu is onze merrie zo ver dat als er iets is dan kijkt ze alleen nog maar. Dan geef ik een aaitje en dan zucht ze of proest ze. soms nog een klein rillinkje. Ik heb haar buiten altijd met lichte aanleuning gereden of zelfs wat losse teugel (niet te lang) anders panikeert ze snel met name als het eng is. Dit goede resultaat hebben we bereikt door heel veel binnen en buiten met haar te rijden en te werken en vooral positief te ondersteunen. Overal waar ik ga gaat zij ook. Als ze bij mij is hoeft ze nergens bang voor te zijn en die houding heeft ze na een tijdje overgenomen. wij voeren ook regelmatig en dat helpt ook (liefde gaat door de maag). Sinds kort rijd ik alleen met haar buiten en dat is verantwoord en heel erg fijn. Ons hazenhartje is een dapperke geworden ook al zal ze altijd spits blijven. Dat wordt die van jou ook! Veel succes en vooral veel plezier met haar. Het heeft even tijd nodig.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:44

Mijn superbrave Tinker was toen ze op mijn stal aankwam ook even tijdje erg onzeker, dribbelen, snuiven etc. (Zij had ook 10 jaar op dezelfde plek gestaan). Dat gaat na een tijd wel over als je rustig de dingen doet, veel herhaalt en beloont als ze durft. Mijn warmbloed liet veel minder aan de buitenkant zien, mijn Tinkertje is heel open in haar reacties, heel leesbaar (weet niet of dat Tinkereigen is?!). Ze durfde eerst niet alleen naar buiten (nooit gedaan in 16 jaar), met ander paard was het alleen kontkleven. Ze moest na een paar keer van mij naast t andere paard (alleen als t eng was mocht ze even erachter) uiteindelijk liep ze maar al te graag voorop. Toen ze eenmaal alleen durfde in t bos (rustig opgebouwd met telkens zelfde rondje lopen, laatste stukje op rug kruipen en dit verder uitbouwen) ging ze nog wel eens staken en daarna hard achteruit stappen als ze t eng vond. Dat hebben we ook overwonnen door rustig vol te houden en uitgebreid te belonen als ze er schuin langsheen snelde. Nu loopt ze vanaf haar nieuwe wei zo achter me aan met wandelen en heb ik al een heel ander paard dan een half jaar geleden, terwijl ze dus wel net 2 weken verhuisd is naar nieuwe plek. Tinkers zijn erg baasvast, dus rustig de tijd geven en haar laten groeien. Komt goed!

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:07

mijne was ook heel onzeker (en ik ook in het begin :(). maar met veel geduld is het toch goed gekomen. Wat jij schrijft over moeite met het erf af gaan had de mijne ook. ik heb het gewoon regelmatig geprobeerd en als hij het niet aandurfde stopte ik er mee. uiteindelijk kwam er een dag dat ik hem kon overtuigen om toch het erf af te gaan richting het bos (met ander paard erbij was er overigens niks aan de hand) en sindsdien rijden we regelmatig alleen buiten. Ga vooral niet proberen door te duwen als hij iets eng vindt, laat hem rustig kijken, probeer te overtuigen en als het niet lukt ..........volgende keer weer eens proberen.