Vanaf welke leeftijd merrie laten dekken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amalarab

Vanaf welke leeftijd merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 01:19

Hoi!
Ik heb een nu 2-jarige merrie, ik wil haar graag laat inrijden(4) maar zit er wel aan te denken haar te laten dekken als ze 3 is. Wat is nu wijsheid, is 3 te jong of niet?
Ze is een volbloed arabier en van juni 2008.
Ik wil wel dat ze hoofdstel- en zadelmak is volgende zomer en dat er wandelingen gemaakt kunnen worden met een licht iemand op de rug(kinderen) Ze is al verkeersmak en heel braaf.
Ik dacht om met een veulen aan de voet voorzichtig zelf al wat te gaan rijden en dan na het afspenen pas serieuzer te gaan rijden(nouja buitenritten ;) )
Als het dan lukt, met drachtig raken en bevallen, is ze zeker 4,5 jaar voor ze met een volwassen gewicht rondloopt door de bossen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:13

Een hele wijze arabier trainer heeft mij ooit is verteld dat een arabier nooit voor zijn 4e dient zadelmak gemaakt te worden, en nooit voor zijn 5e ingereden te zijn.

Op zich dekken met 3 jaar, mits de merrie daar klaar voor is en enigzins 'volwassen' is (denk eraan het IS een arabier!), kan en haar dan gewoon als jonge moeder met het veulen op de wei te laten lopen. Na het afspenen in het najaar, merrie is dan 4.5 jaar, is de tijd rijp voor het zadelmak maken en verder inrijden de volgende zomer.

Cadaz

Re: Vanaf welke leeftijd merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:24

niet doen :n ik zou het pas rond een leeftijd vanaf 5 jaar doen. paard zit nog in de groei op 3 jarige leeftijd, een dracht daarbij is dus niet goed :n

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 14:46

Peterina schreef:
Een hele wijze arabier trainer heeft mij ooit is verteld dat een arabier nooit voor zijn 4e dient zadelmak gemaakt te worden, en nooit voor zijn 5e ingereden te zijn.

Op zich dekken met 3 jaar, mits de merrie daar klaar voor is en enigzins 'volwassen' is (denk eraan het IS een arabier!), kan en haar dan gewoon als jonge moeder met het veulen op de wei te laten lopen. Na het afspenen in het najaar, merrie is dan 4.5 jaar, is de tijd rijp voor het zadelmak maken en verder inrijden de volgende zomer.

Bedankt voor de reactie, dat laatste was ook mijn gedachte. Ze staat 24/7 buiten overigens, het afspenen gaat zo laat mogelijk gebeuren.
Ik vind haar nú ogen als een laatbloeier.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 14:55

_Daniella schreef:
niet doen :n ik zou het pas rond een leeftijd vanaf 5 jaar doen. paard zit nog in de groei op 3 jarige leeftijd, een dracht daarbij is dus niet goed :n

Bedankt voor de reactie, heb je hier persoonlijke ervaring mee? Of gehoord van dierenartsen?
Ik neig ook meer naar later belasten (rijden/veulen) maar wil even wat ondersteuning vragen hier.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 11:17

In de natuur worden ze meestal al gedekt bij de eerste hengstigheden en kunnen paard al op 3 jarige leeftijd een veulen aan de voet hebben. Onze paarden nu staan verder af van de natuur. Op 3 jarige leeftijd laten dekken is een mogelijkheid, maar mloet geheel afhangen van de conditie van de merrie. Hoever is ze met groeien, hoe sterk en volwassen is ze, hoe zijn haar hengstigheden? je kan er wel redelijk vanuit gaan dat als het te vroeg voor haar is ze toch niet drachtig zal worden. Maar als je er wel voor kiest en ze heeft een veulen op 4 jr. leeftijd wacht dan met aan het werk gaan, ook longeren, tot het veulen er af is en de merrie weer helemaal is bij getrokken na het spenen!
Vraag om deskundige om je heen wat ze van je merrie vinden. Via een forum is dat moeilijk als je het paard niet hebt gezien...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 00:08

Bedankt voor je antwoord!
De bedoeling was ook om na het afspenen pas zèlf te gaan rijden.
Ik vind haar nog niet zo volwassen ogen op dit moment. Ze is wel hengstig geweest afgelopen jaar. Weet niet of het al regelmatig is.
In de natuur had ze met 3 jaar haar eerste veulen gehad ws..

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:11

Mansolein schreef:
In de natuur worden ze meestal al gedekt bij de eerste hengstigheden en kunnen paard al op 3 jarige leeftijd een veulen aan de voet hebben. Onze paarden nu staan verder af van de natuur. Op 3 jarige leeftijd laten dekken is een mogelijkheid, maar mloet geheel afhangen van de conditie van de merrie. Hoever is ze met groeien, hoe sterk en volwassen is ze, hoe zijn haar hengstigheden? je kan er wel redelijk vanuit gaan dat als het te vroeg voor haar is ze toch niet drachtig zal worden. Maar als je er wel voor kiest en ze heeft een veulen op 4 jr. leeftijd wacht dan met aan het werk gaan, ook longeren, tot het veulen er af is en de merrie weer helemaal is bij getrokken na het spenen!
Vraag om deskundige om je heen wat ze van je merrie vinden. Via een forum is dat moeilijk als je het paard niet hebt gezien...

Bij echt wilde paarden die vrij in het natuur lopen zal je nooit een tweejarige met een veulen zien lopen ... ten vroegste worden ze met 2 jaar gedekt nooit bij de eerste jaarling hengstigheid maar in de vrije natuur zal de leidend merrie ervoor zorg dat de hengst niet de jaarlingen of zelfs de twee-jarige merries lastig valt of dekt.

Je kan deze dagen van paarden-houden en paard-evolutie niet de vrije natuur vergelijken met een stal of weide 'onderhoud'. En zeker niet een in het wild opgegroeit mustang met een 'cultuur' geboren volbloed arabier.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:15

Met drie laten dekken en zadelmak maken. Doorrijden ( drie keer in de week) totdat begin winter. Dan de laatste 4/5 maanden stil laten staan. Veulen laten krijgen en na 5/6 maanden veulen eraf en weer oppakken met rijden. Mocht ze erg braaf zijn, dan kan je haar ook al licht trainen, met veulen.( dit kan soms wel lastig zijn, als het veulen achter moet blijven in de box, maar sommige merries vinden dit helemaal niet erg).

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:24

in principe kun je wel dekken met drie jaar. ik ken ook wel mensen die het bij twee al doen omdat de paarden dan toch verder niet gereden kunnen worden enzo. ja het is maar net wat je zelf prettig vind.
je paard wordt dan meteen volwassen en dat kan de groei belemmeren. bovendien heb jij een ras wat niet jong volwassen is. bij friezen bijvoorbeeld hoor je het wel vaker maar die zijn al heel anders in de bouw etc.
ik zou als ik jou was nog een tijdje wachten met zowel het dekken als het beleren.

Reflector

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 14:14

Een merrie laten dekken met een leeftijd van 2 jaar vind ik echt te treurig voor woorden.
Het dier is dan bij lange na nog niet "volwassen" en het botwerk is nog lang niet klaar om dan op een leeftijd van 3 jaar het veulen op de wereld te zetten.
Met een leeftijd van 3 jaar vind ik wel kunnen maar liever laten dekken op een leeftijd van 4 jaar.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 14:17

Met 3 laten dekken zie ik compleet geen nadeel van (wel afhankelijk per paard, maar even in principe). Echter, beleren met een veulen aan de voet kán natuurlijk prima, maar lijkt me alles behalve practisch. Veulen op stal houden, merrie naar de bak, gestresde merrie, etc

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 14:19

3 jarige leeftijd kan wel, maar ligt zo als al gezegt is aan de merrie.
Wij krijgen er morgenvroeg een op stal, die is 3 jaar en al een tijd drachtig, ze heeft ook een dikke buik.
Ze komt uit engeland en is daar gedekt dus ik weet niet precies de tijd dat ze dragend is maargoed
We hebben van de zelfde peroon 4 weken geleden een pony gekocht,
deze heeft wormen gehad en is nooit wat aan gedaan.
Deze pony heeft de zelfde leeftijd als de drachtige merrie.
Maar deze is niet door gegroeit, en oogt dus nog echt als ik een veulentje.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 14:26

op de stal waar ik vroeger reed (welsh fokker) werden de merries al gedekt toen ze 2 waren..
Als ze het veulen hebben gehad zijn ze veel volwasserner in hun hele doen en laten geworden..
Ik zie het nadeel van een 3jarige laten dekken niet..

Reflector

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 15:43

Omdat de botten bij lange na nog niet klaar zijn om een bevalling te bewerkstelligen en ik zou het ook niet doen omdat de merrie dan in een hogere risicogroep komt met alle andere merries die een WEKE RUGPARTIJ hebben gekregen door te vroeg een veulen te moeten dragen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 00:49

Bedankt voor alle reacties.
Ik wil toch nog even wachten, de merrie oogt erg jong, ben ook erg bang de merrie zelf kwijt te raken door evt complicaties. Mss kóóp ik wel een veulentje tegen de tijd dat we er aan toe zijn.. :=
Maar goed, we zien wel over 1-2 jaar. :))

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:09

ik had het ook nog niet gedaan :(:)
ik heb zelf een pony van 6 die wil ik ook laten dekken :+