HELP!! Consequenties voor pas bevallen 23 jarige merrie???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Stefanie824

HELP!! Consequenties voor pas bevallen 23 jarige merrie???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 03:02

Onze haflinger merrie is 23 jaar en is in goed vertrouwen 2 jaar geleden met pensioen gegaan. Zij is door de mede eigenaar mee gegeven aan kennissen van haar.
Zij gingen verhuizen naar Frankrijk en onze merrie kon daar samen met hun welsh B hengstje op een mooi landje staan.
Destijds is er afgesproken dat hun een dierenarts zouden laten checken of onze merrie nog vruchtbaar was en als dit zo was hun hengst te laten castereren.

Regelmatig hebben wij contact met hun gezocht (waar niet altijd een respons op kwam) en tevens zijn wij meerdere malen bij hun op bezoek geweest.

Zo ook augustus jl. Hier gedroeg onze merrie zich erg vreemd, zij at slecht en had een erg dikke buik. Tevens liet haar humeur op dat moment te wensen over.
Maar je denkt ach... ze is nu echt een oude knol (daar is de buik en haar humeur vast aan te wijten) misschien moet er gewoon weer eens een tandarts bijkomen (voor het eten) en gaat er vanuit dat ze zoals haar huidige verzorgers zeggen niet vruchtbaar is.

Echter na wat mailtjes, sms'jes en belletjes na het bezoek in augustus kreeg ik vandaag eindelijk de huidige verzorgers aan de telefoon. En wat blijkt onze 23 jarige merrie heeft september jl een hengstveulen gekregen. Al jubelend van tevredenheid zitten zij dit te vertellen aan de telefoon. Ik zit met een bek vol tanden aan de andere lijn.

Vol ongeloof vertel ik dit tegen de mede eigenaar welke ook belt naar Frankrijk. En blijkt de welsh B hengst staat 24/7 bij moeder en zoon op het land.
Hoogst waarschijnlijk is ze nu alweer drachtig. Mijn eerste instinct is de trailer pakken en er naar toe rijden en mijn lieve merrie'tje weer terug halen. En langs een kliniek rijden om te kijken of ze nog sterk genoeg is om de dracht te voldragen en zoniet het te laten beeindigen. Zo hadden wij haar oude dag voor haar niet voor ogen. Maar is dit realistisch of drama gedrag?

Nu vraag ik me af wat voor consequenties dit allemaal heeft voor onze merrie. Medisch gezien.
Laatst bijgewerkt door Stefanie824 op 10-12-10 03:14, in het totaal 2 keer bewerkt

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 03:09

Ach jezus... Wat een gedoe!
Heel knap van je hafje! Ik heb er echter verder niet veel verstand van, maar ik wilde je graag succes wensen!

HCRanch

Re: HELP!! Consequenties voor pas bevallen 23 jarige merrie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 03:13

als ze verder gezond is dan is er niks aan de hand hoor, er wordt hier zovaak op die leeftijd nog een veulentje bij een merrie gefokt. Niet dat ik het er mee eens ben, maar het gebeurd wel en met goeie resultaten. Maar het ligt er wel aan in wat voor conditie de merrie is.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 03:15

Of er buiten de 'gewone' risico bij oudere paarden nog andere consequenties zijn, durf ik je niet te zeggen.
Wel hoort een paard ook even te kunnen ontzwangeren. En dus niet meteen weer.

Ik denk dat ik mee was gegaan met jou geveol en haar daar weg had gehaald, maar dan zit je weer met het veulen wat ze nu nog aan de voet heeft. Die heeft ook een moeder nodig

Stefanie824

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 03:20

Ja en grote kans dat dit natuurlijk een onwijze rel gaat worden.
Veulen is 3 mnden, nog niet gechipt. Moet vervoert worden van Frankrijk nr NL en is volgens hun hun eigendom.
Nu mogen ze van mij het veulen houden. Denk alleen dat mijn merrie dan de trailer afbreekt.

Het enige wat ik wil is een goede oude dag voor mij ouwe hafje

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 03:23

Dat snmap ik volkomen. Maar het veulen is nog niet afgespeend, dus je haf meenemen lijkt geen optie op dit moment. Veulen... Mm Van wie dat eigendom is, durf ik niet te zeggen. Uit mijn hoofd zeg ik jij, aangeziebn het jou merrie is.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 04:14

Niet bepaald de mooiste oplossing, maar zo lang er geen chip inzit met hun naam erop, is het veulen niet van hen. Als de merrie nog van jou is, dan mogen ze heel erg hun best doen om te gaan bewijzen dat het veulen wel van hen is. Je kan ook altijd zeggen dat ze het veulen zelf mogen komen halen als het 6-9 maanden oud is.
Verder, nee, je mag een paard niet vervoeren als chip en papieren niet in orde zijn. Maar hoeveel mensen worden daadwerkelijk gecontrolleerd? Ik denk dat dat een risico is dat je kan nemen, zeker als je merrie wel gewoon in orde is.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:13

Een veulen mag tot 6 maanden gewoon vervoerd worden, je moet wel een gezondheids verklaring van een DA hebben voor beide voor het transport.

Verder, een oudere merrie kan prima drachtig zijn. Risicos heb je bij elke dracht en elke merrie.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:39

Ik zou toch kijken of je haar terug kan halen, niet eens zo erg om de medische kant maar om het vertrouwen. Ik zou die verzorgers never nooit meer vertrouwen!!!
En volgens mij is dat veulen van jou, het is jou merrie en er zijn geen afspraken over gemaakt.
Als je echt ver zou willen gaan kun je volgens mij zelf nog schade vergoeding eisen omdat hun hengst jou merrie zonder toestemming heeft gedekt. Maar dan moet je wel heel diep gaan!

Ik zou jullie merrie ophalen en hier een fijne plekje zoeken voor mama en zoon!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 12:12

Familie van ons fokt ook met merries op leeftijd. Sommige zijn 29 jaar, maar die hebben dan wel vele veulens gehad. Kans dat ze bij dracht en met name bij geboorte overlijden wordt wel steeds groter. Het is daar dan ook al eens gebeurd bij geboorte.
Als ik nog steeds mede-eigenaar was, zou ik de merrie fijn terug halen, of er op staan dat ze niet meer drachtig zou kunnen raken (de hengst dus zsm castreren en enkele maanden bij de merrie weg houden). Denk dat je dat best als mede-eigenaar kan eisen. Ze maken nu misbruik van je merrie; zeker nu ze weer drachtig is van hun eigen hengst. Denk als je zoiets aanvecht, dat het zonder jouw toestemming gebeurt, je mogelijk in je recht staat. Echter, hun zijn de houders van de merrie, dus het kan heel moeilijk worden op deze manier. Als de merrie destijds echt vergeven is aan die mensen....dan kun je weinig.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:55

Ja, dat is een lastig verhaal. Zolang ze nog goed ter been is en ze natuurlijk zwanger wordt, zal het voor de merrie geen probleem zijn een veulen te krijgen. Maar ik begrijp dat dit niet jouw idee van een goede oude dag is. Hoe ziet je merrie eruit? Is ze mager? Ingevallen? dof? Misschien geniet ze hier wel heel erg van. Heb je daar al aan gedacht? :?

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 10:43

Sterkte met de te nemen beslissing..... een rel is niet leuk, maar ongevraagd een merrie van een ander te misbruiken door er veulens uit te plukken is niet netjes en zegt genoeg hoe deze mensen in het leven staan....
Voor je merrie zal het wel zwaar zijn, maar niets dramatisch.

Stefanie824 schreef:
Moet vervoert worden van Frankrijk nr NL en is volgens hun hun eigendom.
Nu mogen ze van mij het veulen houden. Denk alleen dat mijn merrie dan de trailer afbreekt.

Ik kan je uit ervaring vertellen dat jullie als officiële eigenaar van de merrie, dus ook de eigenaar van het veulen zijn....wanneer er geen nadere afspraken over gebruik van de merrie oid op papier staan.

In mijn geval had ik mijn merrie op afbetaling verkocht alleen stopte na een paar maanden de afbetaling en heb ik 1,5 jaar later mijn merrie weer opgehaald. Ik heb het reeds betaalde geld terug betaald, hoogdrachtige merrie ingeladen en mee naar huis genomen. Hengsteigenaar vond zichzelf de eigenaar van het veulen maar daar was de rechter het niet mee eens. Ik had aangegeven dat ik het veulen wilde verkopen, dus tijdens de rechtzaak een bedrag afgesproken en veulen aan hengsteigenaar verkocht.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 10:48

Als je merrie verder in goede conditie is en al een veulen heeft gehad (dus ze heeft sowieso het veulen van September al gehad) dan kan ze het als het goed is wel gewoon aan.

Maar aangezien het alles behalve de afspraak was, vind ik het voor jullie enorm rot!!! Al als je haar haalt, zou ik wel even een paar maandjes wachten, vind het ook beetje sneu om het veulen op 3 maanden leeftijd daar achter te laten, in 1 klap zonder zijn moeder. :o

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 10:54

als de haflinger daar blijft staan wordt de hengst dan nog geholpen

anders heb je straks elk jaar een veulen

zeker als alles bij elkaar loopt

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:45

Als er verder geen afspraken zijn gemaakt is het veulen van de eigenaar van de merrie. Ivm het geschade vertrouwen zou ik de merrie ophalen MET veulen. Als zij het veulen willen hebben dan kunnen ze deze overkopen en ophalen als deze oud genoeg is om gespeend te worden. Een veulen hoeft niet gechipt te zijn als deze onder de 6mnd is en nog aan de voet van de moeder loopt om te mogen vervoeren.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:32

Ik denk ook dat de dracht geen probleem hoeft te zijn al sde merrie verder geen grote dingen mankeert.

Ik zou haar wel ophalen, omdat ze anders hierna weer gelijk drachtig is. Wat ik van je begrijp zijn die mensen niet van plan om het hengstje te laten helpen, dus zou ik voor zekerheid gaan.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:54

Stefanie824 schreef:
Onze haflinger merrie is 23 jaar en is in goed vertrouwen 2 jaar geleden met pensioen gegaan. Zij is door de mede eigenaar mee gegeven aan kennissen van haar.
Destijds is er afgesproken dat hun een dierenarts zouden laten checken of onze merrie nog vruchtbaar was en als dit zo was hun hengst te laten castereren.

Nu vraag ik me af wat voor consequenties dit allemaal heeft voor onze merrie. Medisch gezien.

Wat een toestand!
Als jij en de mede-eigenaar het eens kunnen worden over ophalen, zou ik dat zeker doen. :j

Die kennissen hebben zich niet aan de afspraak gehouden en met resultaat dat ze nu een veulen heeft en misschien weeeer drachtig van nr. 2...
Aangezien het veulen niet afgespeend kan worden, moet je deze wel meenemen.

De merrie wordt vast niet meer in sportconditie gehouden, dus dat kan een gezondheidsgevaar zijn. Kan dus, maar hoeft niet.
Laat dat door een VA beoordelen dmv een uitgebreid onderzoek en jullie weten dan genoeg.

Succes! :(:)