Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
petraaken schreef:Ik zit in hetzelfde schuitje met mijn 4-jarige. Voor mij is ze zwart. Ik heb altijd geleerd dat een echt zwart paard een zwarte neus heeft en zwarte liezen. Bij de mijne is dat echt wel het geval. Toch staat ze als erg donkerbruin geboekt in het stamboek. Eerlijkheids halve wil ik toegeven dat ze in de zomer soms donkerbruin lijkt maar dat kan je van veel friese paarden ook zeggen. Door de zon verbleekt de haarkleur nl.
Quir schreef:Waar vaak de fout gemaakt wordt, is bij het in het stamboek opnemen van het veulen. Een zwart veulen is grijs en een donkerbruin veulen kan zwart lijken.
Een zwart paard is een paard die geen bruine haren heeft. Dus als hij zwarte neus en liezen heeft, is het een zwart paard. Heeft ie bruine neus en liezen is ie bruin.
Dan is er nog een verschil tussen zwart bruin en donker bruin. Zwart bruin is een bruin paard met het sooty gen, die zorgt er voor dat er over het gehele lijf zwarte haren krijgt. Een donker bruine is gewoon donker bruin (zonder zwarte haren).
In de zomer zijn vrijwel alle zwarte paarden bruin van het zonlicht, ook zwart bruine paarden worden (licht)bruin. Ik heb een zwart bruine merrie, in de winter vrijwel helemaal zwart (zij heeft wel een licht bruin neusje en bruin liezen/oksels). In de zomer is zij licht bruin met zwarte/donkerdere haren.
yfande schreef:Alane, bij de laatste foto zou ik zeggen dat is een donkerbruine, niet eens zwartbruin,
of zie ik dat nu verkeerd ?