Premiekeuring: duur. Hebben wij een kans?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Premiekeuring: duur. Hebben wij een kans?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 13:30

Half september dit jaar heb ik mijn eerste Welsh gekocht; het betreft een 5 jarige Welsh Mountain merrie van rond de 1.20m. stokmaat.
Haar naam is Beijering's Rosemary (Roos), v. Rowfant Saul, mv. Zonneweide's Nico.
Ze is in bezit van een veulenpapier van het NWPCS, en daar staat ook vermeld dat ze als veulen een 2A premie heeft behaald.

Nu leek het mij erg leuk en interessant om met haar in de toekomst wat keuringen op te pakken, ik ben niet erg bekend in de Welsh wereld, maar volgens mij heeft ze toch best een leuke afstamming. Ik ben me hier wat meer in gaan verdiepen, maar ik kwam al snel tot de conclusie dat het toch nog wel een beste investering betreft!

€73,50 per jaar contributie NWPCS
€25,50 overschrijven op naam voor leden (niet-leden €46,=)
€25,50 inschrijven merrie in stamboek

===================================

Kom ik op maarliefst €124,50 excl. inschrijfgeld voor premiekeuring, nog voordat je uberhaupt op keuring bent geweest. Daar komen nog eens de kosten voor inschrijving van een premiekeuring boven op (weet iemand hier meer over? Kan het op de site bij de tarieven nl. nergens vinden)
http://www.nwpcs.nl/index.php?option=co ... &Itemid=75

Vind de contributie vooral erg duur, ook in vergelijking met andere stamboeken. Maar ja, volgens de reglementen moet je toch echt lid zijn wil je premiekeuringen en/of tuigrubrieken doen.

Nu ben ik heel benieuwd wat jullie er van vinden; zou mijn merrie uberhaupt een (goede) kanshebber zijn voor het stamboek? Heb haar vrijwel geheel onbeleerd en ongetraind aangekocht; onze hoofdprioriteit zal toch het mennen zijn (recreatief en in licht wedstrijdverband) maar keuringen meepakken leek mij als leek, gezien haar papier en uitstraling, toch ook leuk. Lijkt mij ook geweldig om tuigrubrieken met haar te rijden; daar is ze imo heel geschikt voor.

Hoe beoordelen jullie haar kansen?

Afbeelding

Afbeelding

standfoto:
http://lh6.ggpht.com/_ycsz1jG3sjw/TJP59 ... G_2080.JPG

En voor meer foto's:
[ITP] * Nieuwe aanwinst (Welsh A merrie) Roos showt zichzelf *
[GVL-ITP] Welsh A merrie Roos @ work aan dubbele longe

patrick76

Re: Premiekeuring: duur. Hebben wij een kans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:46

merrie is mooier dan je op papier zou verwachten. Alsje hem netjes klaarmaakt, dus goed in conditie voorsteld moet je er toch best een eerste premie op krijgen denk ik. €73,50 contributie ben je het hele jaar lid, kun je meedoen aan alle keuringen en ontvang je elke maand het clubblad. Als je alleen mee wilt doen aan de tuig cq menrubrieken hoeft je merrie volgens mij niet opgenomen te zijn in het hoofdstamboek. Als je haar aan de hand laat zien voor het stamboek zal ze de eerste keer veterinair worden gekeurd en gemeten. Alsdat goed is mag ze deelnemen aan de keuring. Als ze dan minimaal een 2e premie behaald wordt ze opgnomen in het hoofdstamboek.
Alsik je een tip mag geven, als je geen keurings ervaring hebt, geef haar niet op voor de eerste keuring. Ga eerst eens op een keuring van het stamboek kijken zodat je een beetje een beeld krijgt van wat er verwacht wordt. Je kunt dan een boel leren over toilet en conditie waarin de pony voorgesteld moet worden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 13:59

patrick76 schreef:
merrie is mooier dan je op papier zou verwachten. Alsje hem netjes klaarmaakt, dus goed in conditie voorsteld moet je er toch best een eerste premie op krijgen denk ik. €73,50 contributie ben je het hele jaar lid, kun je meedoen aan alle keuringen en ontvang je elke maand het clubblad. Als je alleen mee wilt doen aan de tuig cq menrubrieken hoeft je merrie volgens mij niet opgenomen te zijn in het hoofdstamboek. Als je haar aan de hand laat zien voor het stamboek zal ze de eerste keer veterinair worden gekeurd en gemeten. Alsdat goed is mag ze deelnemen aan de keuring. Als ze dan minimaal een 2e premie behaald wordt ze opgnomen in het hoofdstamboek.
Alsik je een tip mag geven, als je geen keurings ervaring hebt, geef haar niet op voor de eerste keuring. Ga eerst eens op een keuring van het stamboek kijken zodat je een beetje een beeld krijgt van wat er verwacht wordt. Je kunt dan een boel leren over toilet en conditie waarin de pony voorgesteld moet worden.

Bedankt voor je tips. Mooier dan je op papier zou verwachten? Is haar papier dan 'niet zo'? Dacht dat het toch een leuk papiertje was.... maar zo veel verstand heb ik er dus niet van. Zowiezo zal het nog wel even duren eer ik op keuring zou gaan met haar hoor, idd eerst maar eens rondkijken e.d; heb zelf wel ervaring in de Shettenwereld, maar dat is iets héel anders :o

Dus als ik het goed begrijp betaal je contributie en daar zit de deelneming aan premiekeuringen dus al bij in? Dus je hoeft niet extra inschrijving voor premiekeuringen te betalen? Vreemd, bij het NSPS betaal je gewoon contributie en per inschrijving premiekeuring ook nog een bedrag.

Veterinair gekeurd en gemeten ben ik idd mee bekend (bij de shetten dan); eerst moet stamboekopname geweest zijn alvorens je op premiekeuring kan, dat is dacht ik overal toch zo? Vervolgens dus min. een 2e premie halen en dan wordt ze opgenomen in het 'hoofd'stamboek. Wat betekent dat? En als je dan geen 2e premie behaald?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:07

nee inschrijfgeld voor de keuring komt er nog bij, maar je moet lid zijn om deel te kunnen nemen. Geen 2e premie betekent dat ze niet wordt opgenomen in het hoofdstamboek. Eigenlijk niets aan de hand maar geeft natuurlijk wel de kwalieit van de pony aan en je moet je dan afvragen of je daarmee wilt gaan fokken.
De vader van jou pony, Saul, is een vrij beknopte hengst waar weinig van over is gebleven in de fokkerij. Jouw merrie lijkt meer op Nico. Lang gelijnd, breed en diep, mooi front en goede bewegingen. De Nico's lijken allemaal veel op elkaar.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:07

Jawel, je moet wel betalen voor deelname aan de keuring, ik dacht elf euro.
Inschrijving in het stamboek zit rond de 23 euro, dan krijg je een nieuwe papier, stamboekbewijs.

Je zou er ook aan kunnen denken om eerst eens op een andere show dan van het NWPCS je pony te laten zien, dan hoef je geen lid te worden nog. Denk aan de WPCV, of een andere show.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 14:12

patrick76 schreef:
nee inschrijfgeld voor de keuring komt er nog bij, maar je moet lid zijn om deel te kunnen nemen. Geen 2e premie betekent dat ze niet wordt opgenomen in het hoofdstamboek. Eigenlijk niets aan de hand maar geeft natuurlijk wel de kwalieit van de pony aan en je moet je dan afvragen of je daarmee wilt gaan fokken.
De vader van jou pony, Saul, is een vrij beknopte hengst waar weinig van over is gebleven in de fokkerij. Jouw merrie lijkt meer op Nico. Lang gelijnd, breed en diep, mooi front en goede bewegingen. De Nico's lijken allemaal veel op elkaar.

Zonder lid zijn niet mee kunnen doen aan keuringen, dat had ik idd al begrepen, staat ook in de keuringsreglementen. Behalve voor de leuk gaat het mij inderdaad om de evt. toevoegende waarde van de pony ja; wie weet als blijkt dat ze het goed doet dat ze wel interessant voor de fok wordt voor mij.
Uit Rowfant Saul zijn diverse goede sportpony's (waaronder Willie Wortel) toch voortgekomen? Is er een reden voor waarom er weinig van zijn lijn is overgebleven? Ik heb inderdaad gezocht naar foto's van Nico en een enkele kunnen vinden; daar lijkt ze mijns inziens ook wel veel op.
Heb jij dan toevallig ook een foto van Rowfant Saul? Want na lang zoeken ben ik nog niets tegengekomen, ben wel heel benieuwd namelijk. Willen ze bij de Welsh A niet juist wat compacter gebouwd zien ipv. lang gelijnd?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:12

Dyonne schreef:
Inschrijving in het stamboek zit rond de 23 euro, dan krijg je een nieuwe papier, stamboekbewijs.

Je zou er ook aan kunnen denken om eerst eens op een andere show dan van het NWPCS je pony te laten zien, dan hoef je geen lid te worden nog. Denk aan de WPCV, of een andere show.

dit is inderdaad ook een mogelijkheid. Bij deze keuringen/shows moet je alleen wel goed in de gaten houden welke jury er keurt. Als je bijvoorbeeld met jouw pony showt onder een jury die van Hill type pony's houdt zul je waarschijnlijk achteraan terecht komen en alles op een grote teleurstelling uitdraaien. Of je moet echt alleen maar meedoen voor de gein en om een dagje uit te zijn.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 14:14

Dyonne schreef:

WPCV, 'vrienden van de welshpony' oid toch? Dat is wel een goed idee, die organiseren dus ook shows waar je vrijblijvend aan mee kan doen? Neem aan dat dat dan verder ook geen waarde heeft voor het papier, en dat je pony dus ook (nog) niet opgenomen hoeft te zijn in het stamboek?

@ Patrick; het NSPS is dus niet het enige stamboek waar dat soort zaken nogal eens meespeelt zo te horen ;)
Edit; als ik zo eens op google kijk dan zie ik dat die 'van Hill' pony's over het algemeen wat compacter, 'breder' en wat grover gebouwd zijn dan mijn Roos; klopt dat? Of heeft het puur met naamsbekendheid te maken?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:18

een goede sportpony wil natuurlijk nog niet zeggen dat het een goede keuringspony of fokpony is. WW is inderdaad een hele bekende nakomeling die erg veel is uitgebracht. In de rasbeschrijving kun je vinden hoe men graag wil dat een Welsh a pony eruit ziet. Verder kun je ook veel info halen uit het fokplan. Bepaalde wensen uit de rasbeschrijving vind je moeilijk terug bij een beknopte pony. Pas op. Een langelijnde pony wil niet zeggen dat hij lang in de rug moet zijn.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:20

als je mee doet aan een WPCV show of dergelijke komt dat niet op het papier te staan. Klopt. Inderdaad zijn de Hill pony's van een totaal ander type dan jouw merrie. Blij dat je dat inziet.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:22

WPCV is de Welsh Pony en Cob vereniging.
Verder is er nog een Dragon Welsh show, Altena Welsh show, etc. Dus er is best veel te vinden.
Dit komt inderdaad allemaal niet op je papier te staan, daar krijg je alleen de NWPCS keuringen op.
Wat Patrick noemt is wel een goede, bij shows kunnen de jury's en hun smaak erg verschillend zijn.
Als je ervaring op wilt doen is het wel een goede.

Zelf ben ik overigens wel lid van het NWPCS en heb mijn pony ook in het stamboek op laten nemen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 14:27

patrick76 schreef:
een goede sportpony wil natuurlijk nog niet zeggen dat het een goede keuringspony of fokpony is. WW is inderdaad een hele bekende nakomeling die erg veel is uitgebracht. In de rasbeschrijving kun je vinden hoe men graag wil dat een Welsh a pony eruit ziet. Verder kun je ook veel info halen uit het fokplan. Bepaalde wensen uit de rasbeschrijving vind je moeilijk terug bij een beknopte pony. Pas op. Een langelijnde pony wil niet zeggen dat hij lang in de rug moet zijn.

Natuurlijk niet, dat snap ik ook, maar dacht dat het toch wel een redelijk bekende naam was. Dat geld dus blijkbaar meer voor de sport dan in de fokkerij. Rasbeschrijving heb ik al bekeken, maar zoals gezegd zie je veel verschillende types die het toch allemaal leuk op de keuring doen; is voor mij als leek een beetje moeilijk te zien wat nou precies gewenst is en wat niet. Roos is wel iets lang in de rug idd, maar denk dat het ook wel iets zal bijtrekken als ze wat meer bespiering heeft; die is nu nog vrij arm omdat ze nog niet echt in training staat.

@ Dyonne; maar smaken verschillen altijd, ook op keuring wel is mijn ervaring. 't blijft toch een jury'sport' en in die zin is het vaak wel een gok, helemaal als je als leek 'een welshpony' hebt gekocht. Als je een bekende goede naam hebt in het wereldje en een pony met topafstamming is het vaak toch allemaal een stuk makkelijker denk ik.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:27

als je via google zoekt naar Zonneweide's Nico kom je op de site van Janneke de Rade terecht. Zij heeft Nico gefokt en heeft wel foto's. Een bekende nakomeling van Nico is Beukenhof's Barry. Deze doet het op het mopment erg goed in Frankrijk. Zonneweide's Legacy is ook een bekende zoon van Nico.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:29

op de keuringen van bijvoorbeeld de WPCV of de Dragon show wordt er gekeurd door een buitenlands jurylid zonder boekje dus doet de afstamming van de pony er niet toe. Het kan dus voorkomen dat je op deze shows het ene weekend de dagkampioen hebt en het weekend erop onder een ander jurylid laatste wordt. Op de keuringen van het stamboek wordt er meer gekeurd volgens het fokplan en fokdoel dus mag je verwachten dat er meer lijn in zit en geen grote verschillen in type pony's die bovenaan eindigen.
Laatst bijgewerkt door patrick76 op 08-12-10 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 14:31

Oké, dat is goed om te weten, dankjewel.
Denk dat je me verkeerd begrepen hebt; ik heb wel een foto van Zonneweide's Nico, waar ik ook al snel in de gaten had dat ze veel op hem leek:
Afbeelding

Maar heb geen foto's van Rowfant Saul, geen idee hoe die hengst er uit zag...... en kon die via google ook niet vinden.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:38

Saul is in 2008 overleden volgens mij. Melanie5 (hier op bokt) had destijds wel een foto geloof ik en misschien Regtur (eigenaresse WW) ook wel.

ijsselblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:10

Hierbij een foto van Saul. Niet te beste kwaliteit, maar het geeft een idee.
Afbeelding

Danny_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:15

Hallo allen,

zoals Patrick en iedereen al schreef zou ik meedoen aan wedstrijden buiten het stamboek om je kosten te besparen.(WPCV, Dragon show , Altena show, Border show,Shows in Belgie waar je alleen inschrijvingsgeld hoeft te betalen en geen lid hoeft te zijn van gelijk welke vereniging.
Het is inderdaad wel uitkijken welk type de jury (gaan we hier weer niet naar de leuke discussie ivm de jury van de Welsh youngstock winter show??) voor ogen houd.
Ik heb zelf Zonneweide's yupie op stal en voor zover ik de foto's zie zou ik deelnemen met een jury die van langgelijnde pony's met beweging houd;

Mvg,
Danny

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 01:13

hoi,

leuk dat je erover denkt om met roos ms mee te gaan doen aan keuringen.
Je lijstje met kosten klopt alleen niet helemaal, jaarlijks betaal je dus 73,50 voor het lidmaatschap bij het nwpcs en krijgt daarvoor dan 11x per jaar een clubblad voor. daarnaast zal je je pony eenmalig op naam moeten laten registeren (dat is niet alleen bij het nwpcs verplicht, volgens mij staan bij de andere shows ook in de reglementen dat de pony op naam moet staan?). wanneer je dan dus met je pony naar de keuring gaat ga je op voor stamboekopname, dwz klinisch onderzoek (meting e.d.) en bij goedkeuring mag ze de ring in en moet ze minimaal een 2e premie behalen om je merrie in te mogen schrijven in het (hoofd)stamboek, dan betaal je eenmalig die 25,50 en in ruil daarvoor krijgt je pony een nieuw stamboekpapier. Vervolgens kost het je jaarlijks dus enkel nog de kosten van het lidmaatschap en evt keuringskosten.
Je kunt zoals gezegd ook meedoen aan shows buiten het nwpcs om ook altijd gezellig is en idd wel goedkoper. het verschil tussen deze shows en de nwpcs keuringen is dus dat er op een show zonder catalogus(met daarin de stamboom e.d.) wordt gejureerd door vaak 1 jurylid (vaak iemand uit engeland) die dus kiest wat hij/zij persoonlijk de mooiste vind, op een stamboekkeuring wordt er door 2 of 3 (?) juryleden gejureerd volgens de rassenbeschrijving. daardoor is zoals al gezegd de uitslag soms totaal verschillend! (mijn pony stond in 2008 bij een engels jurylid geheel onverwacht eerste, en werd 2 weken later op de laatste plaats gezet bij de stamboek opname met een 2e premie.. waar dus ook een heleboel pony's aan meededen uit de eerdere show)

ik val opnieuw in de herhaling als ik je aanraad eerst is bij wat shows/keuringen te aan kijken als je nog twijfeld. de sfeer is iig altijd erg gezellig :)

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:39

volgens mij een herhaling van wat hierboven al allemaal is verteld?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:37

Ik ben afgelopen september voor de eerste keer naar de keuring geweest met mn Welsh Mountain en de sfeer is idd absoluut super! Zelfs mn ouders vonden t prachtig :D Waren ook mensen die gewoon naast t vrachtwagentje lekker aan de rosé zaten aan t meegebrachte campingsetje :+

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:51

Ik had verre van tijd om aan de rosé te zitten naast het vrachtwagentje :D , ene pony was nog niet de ring uit of de andere moest al klaar, sfeer is idd super, eens je klaar bent kun je ervan genieten. Ik was stikkapot aan het eind :). Maar wel leuk! Hoop dat ik dit jaar weer de tijd vind om er eentje of 2 mee te doen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:08

Ik was idd ook compleet gesloopt, en dan had ik er maar 1 :D

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:52

mwah ik had het vooral errug warm :+ toen ik klaar was maarja het was bijna 30 graden

Ik heb eerst ook wat gekeken en info opgedaan en ik heb altijd zelf mijn pony's voorgebracht

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:39

Hallo,

je moet wel eens goed kijken waar je voor betaalt:

JoyCiej007 schreef:
€73,50 per jaar contributie NWPCS

Hier betaal je voor lidmaatschap bij een vereniging, waarbij je maandelijks een mooie glossy krijgt met veel informatie. Een maandblad kost nu eenmaal geld, daarnaast kan je ook veel met de informatie.

JoyCiej007 schreef:
€25,50 overschrijven op naam voor leden (niet-leden €46,=)

Op zichzelf heeft dit ook weinig te maken met de keuringsinschrijving. Als we de berichten uit Den Haag en Brussel mogen geloven, komt de tijd steeds dichterbij dat eigenaarsregistratie niet langer een vrijblijvend iets is, vanwege bedreigingen in de gezondheidssfeer.

JoyCiej007 schreef:
€25,50 inschrijven merrie in stamboek

Hier betaal je voor een kwaliteitscertificaat. Als je merrie ingeschreven is in het stamboek, betekent dat in feite dat je merrie veterinair is goedgekeurd en dat je merrie aan een bepaalde kwaliteitsstandaard voldoet. Ik weet niet precies hoeveel een aankoopkeuring bij een veterinair kost, maar die zijn ook niet voor niets.

Dus, al met al valt het voor die kosten nog wel mee. Je pony moet ook eten, zal ook ontwormd moeten worden, enz.

Overigens, je pony ziet er heel netjes uit. Ik zou haar zeker niet kansloos achten voor een eerste premie.