De kleine, kleine Gijs

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

monikasweety

De kleine, kleine Gijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 00:22

Ik zal Gijs even voorstellen.
Aangezien dit de eerste keer is dat hij hier op het forum terecht komt.

Gijs is een shetlanderhengstje.
van momenteel 6 maandjes oud.
Het is een Panterbonte jongen,

Helaas weet ik eigenlijk niks van zijn verleden.
Alleen dat toen ik hem kocht hij echt graadmager is (en nu dus ook).
Omdat Gijs zo mager is een vacht van ruim 10 cm dik heeft,
heb ik besloten hem te scheren, zo kan ik beter in de gaten houden of hij dikker word ja en te nee..

Gijs heeft huidproblemen, in de vorm van rare wonden op zijn rug en flanken (als iemand weet wat dit kan zijn, hoor ik het graag),
Daarom word hij binnekort met Betadine shampoo gewassen, (weet dat het koud is, maar daar hebbe we een fohn en handdoek voor.

Gijs is ontwormd, heeft een vitamineshot gehad, en zijn nu (hopelijk op de goede weg)

Maar wou toch even laten zien hoe hij er nu uit ziet (en hoe ik eigenlijk geschrokken ben hoe dun hij is,, door de dikke vacht van eerst vertekend het toch)

Hij staat nu met een mooie 200 gram deken op, en morgen komt er een fleecedekentje bij voor eventuele koudere dagen. (hij staat lekker warm in stal)

Gijs voor het scheren
Afbeelding

De vacht van gijs
Afbeelding

En gijs na het scheren
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En gijs met zijn mooie stoere 200 gram deken op
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet dat het er niet uitziet, maar het scheren gaat momenteel om het effect..
Mochten jullie tips hebben om hem dikker te krijgen graag..

Hij krijgt momenteel onbeperkt hooi, een paar handjes biks op een dag..

Slobber wil hij niet eten, op geen enkele manier helaas..

Reactie's zijn welkom (maar hou het netjes)

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 00:25

Ach :(:) wat een scheetje! Zorg maar goed voor hem, dan komt het vast weer helemaal goed :D

NeverGiveUp

Re: De kleine, kleine Gijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 00:27

Aw wat een schatje, maar wat is hij inderdaad mager!!
ik hoop dat het helemaal goed komt met ´m!

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 00:32

Arme pony, fijn dat je er zo goed voor zorgt.
Een idee om hem iets dikker te krijgen: gebroken mais bijvoeren, bij de brokken die hij krijgt, ongeveer een op een voeren.
Zit vrij veel vet en zetmeel in mais, en over het algemeen vinden ze het erg lekker. Wel voorzichtig opbouwen, er zijn gevallen bekend van koliek bij het teveel voeren van mais, heb dit zelf nooit gehad, zolang je het niet puur voert.
Momenteel heb ik gewoon een 25 kg zak gebroken kippenmais van de welkoop, mijn paard lust het erg graag.
Succes met hem.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 02:42

ITP---> KS-ITP

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 02:55

arm beest, zorg maar goed voor hem...
maar gijs is niet panterbont ( wit met bruine/vos of zwarte stippen-als een dalmatierhond )
maar een snowcap. effen basiskleur, met een witte " plaat 'op de achterhand en rug.naar mate hij ouder word, word ie lichter(stekelharig wat nu donker is)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:23

wat een schatje. komt hij van de markt? ik zou hem wel wat meer dan 200grams op doen hoor. een fleecje is daar niet echt geschrikt voor. hier heb ik mn geschoren mini's onder 600grams (2x300) staan en die hebben ook nog genoeg vetjes om zich warm te houden. als ggijs zichzelf warm moet houden, kost dat veel energie, energie die hij goed kan gebruiken om aan te sterken.
maar hij is inderdaad geen panterbontje. snowcap kwam ook het eerste in mij op. maar appie is hij in ieder geval ;)

lotgenootje [ITP] Mijn Zuidlaarder paardenmarkt avontuur: Meet Polansky
Laatst bijgewerkt door xElienx op 08-12-10 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:27

ach wat een schatje!

je zou wat muesli kunnen geven gemengd met het beetje biks. maar niet overvoeren, het komt vanzelf langzaam wel weer goed :)
Laatst bijgewerkt door Kim90 op 08-12-10 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:30

Aaaaaghhhhh zo'n huppeltje wil je toch op je achterbank mee naar huis nemen? <3 Geweldig dat hij nu zijn plekje gevonden heeft!

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:32

Oh wat sneu en wat goed dat jullie hem onder je hoede nemen nu. Moet echt goed komen, maar doe rustig aan, niet overvoeren. Lekker warm houden en overladen met liefde, dan moet het goed komen.
Hij kijkt ook zo zielig... die heeft nog niet echt een fijn leven gehad. Dat wordt nu vast beter. Toi Toi!

CouCou

achhhh wat een dotje!!
Maar idd errug mager.

Maar volgens mij bij jouw in goede handen.
Wat betreft die huid, dat zou idd wel eens een schimmel kunnen zijn door een verzwakte weerstand, maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet (misschien schurft, kan ook, dus evt DA laten kijken??)

Om hem dikker te krijgen zou je bv maismeel kunnen geven.
Kan je ze lekker dik mee maken, zonder dat er al teveel eiwitten end. inzitten.

jolandje

wat een snoepie zeg, ja hij is idd mager, misschien pulp voeren?
hij is wel prachtig gestipt, het is een appie :D

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:33

jolandje schreef:
wat een snoepie zeg, ja hij is idd mager, misschien pulp voeren?
hij is wel prachtig gestipt, het is een appie :D

Van pulp krijgen ze een vetrand om de darmen.
Schijnt helemaal niet zo goed te zijn.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:33

Mensen, wel even lezen, anders heeft TS straks een topic vol "tips" waar ze niets aan heeft, al heeft gedaan of 30 keer herhaald worden. Vitaminespuit hefet hij dus al gehad.

Ik zou een dikkere deken op doen en wat voer betreft bijvoorbeeld eens bij Subli kijken. Die hebben verschillende soorten voer waar paardjes dikker van worden. Onze ouwetjes doen het er super op, volgens DA ook geschikt voor magere scharminkeltjes van elke leeftijd.
Komt het beestje wel buiten overdag? Ook al is ie mager, dat heeft hij wel nodig. Je schrijft dat ie "lekker warm op stal staat", maar dat is hoop ik niet 24/7?

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:34

Ach jeetje, arm kereltje.. Wat fijn dat jij hem opgevangen hebt!

Ik sluit me aan bij Sjouk over het gebroken mais of eventueel maismeel in water laten uitzetten en dan proberen te voren met wat muesli of brokjes er door. Mijn mini's vinden dat erg lekker.

Ook sluit ik me aan bij Elien over wat betreft de dekens. 200 gram is momenteel te weinig voor zo'n klein kereltje. Ik zou toch minimaal richting de 300-400gram gaan gezien hij geen vetjes heeft om zijn eigen lichaampje warm te houden..

Succes!

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:34

ik had mijn post net al aangepast gamblescup ;)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:36

ik zou gewoon voor een goede veulenbrok(podo...) gaan. daar zit alles in wat ze nodig hebben incl melkproducten. waarschijnlijk is hij ook (te)vroeg gespeent, anders was hij nu niet zo dun geweest

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:37

ik zou oppassen met krachtvoer want hij is natuurlijk niks gewend en dan krijg je straks nog meer problemen, veel ruwvoer en dan rustig aan opbouwen..suc6 met je kleine vriendje

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:37

Ik zou hem ook een dikkere deken op doen! Mijn geschoren paard staat onder een 500 grams! Hij heeft de reserves niet om zichzelf warm te houden, arm ding! Je kunt hem eventueel ook nog bietenpulp bijvoeren.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:38

kim90, heb hetgezien, maar er komt zo snel veel tussen dat mijn post laat was! :D

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:53

Ik zou hem minimaal een 600 grams deken opdoen.
200 is écht te weinig, daar stond die van mij (ongeschoren) onder toen het overdag nog 12 graden was!
Hij moet zichzelf al warm houden, kost veel energie. Met zo'n dunne deken moet hij ook nog een vacht aanmaken, dat kost veel energie voor een paard hoor!

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:59

Oooh wat een kleine dunne kerel :(:) :) Wel leuk getekend zeg!
Ik ben het eens met de andere bokkers wat betreft de deken. En heel veel succes met het 'vetmesten' ;)

Verder zou ik als ik jou was eerst advies vragen bij een dierenarts (en die er even naar laten kijken) voordat ik het manneke met betadine o.i.d. zou gaan wassen.

monikasweety schreef:
Gijs heeft huidproblemen, in de vorm van rare wonden op zijn rug en flanken (als iemand weet wat dit kan zijn, hoor ik het graag),
Daarom word hij binnekort met Betadine shampoo gewassen, (weet dat het koud is, maar daar hebbe we een fohn en handdoek voor.
Hoe zien die rare wonden er uit?

Ik denk persoonlijk dat hij last van een schimmelinfectie heeft (a.d.v. je beschrijving en de foto's).
Schimmelinfecties kunnen problemen geven vooral tijdens een verminderde weerstand of het verhuizen naar een andere stal. Het begint met kleine, meestal kalende ronde plekken op hoofd, voorborst, borstkas en/of de achterhand. Er is nauwelijks sprake van jeuk, dus de pony schuurt niet. De haren laten los en de huid lijkt bedekt te zijn met een dunne laag witte stof. Groot nadeel van schimmel is dat alles wat met het paard in aanraking komt besmet wordt.

Betadine is niet schimmeldodend.
Je kan je pony wel wassen, maar dan met een ander middel (De hele pony! Schimmelsporen zitten namelijk ook op plaatsen waar nog geen kaalheid is voorgekomen) 'Imaverol' is een voorbeeld van een schimmeldodend middel. Ook kan je je pony twee keer laten enten tegen schimmel, waardoor het zelf weerstand opbouwt (en hij hoeft dan niet gewassen te worden). Dit vind ik persoonlijk een beter idee gezien zijn toestand en de huidige temperaturen buiten.

Schurft is een infectie met mijten. Bij schurft zijn de eerste tekenen vaak huidschilfers. Mijten geven jeuk, dus de pony kan dan wat onrustig worden. Vaak zijn er kalende jeukende plekken op de benen te vinden. Om schurft vast te stellen moet er een afkrabsel van de huid worden gemaakt. Ook hierbij moeten (uiteraard) alle dekens e.d. gewassen worden.
Betadine is niet een schurftdodend middel.

Mijn tip is dus om er even een dierenarts naar te laten kijken en hem niet met Betadine te gaan wassen zonder dat je weet welke huidproblemen hij precies heeft.
Laatst bijgewerkt door Sabin_e op 08-12-10 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:04

Oeee wat een leukerd!
Denk dat het een prachtig diertje gaat worden!
Succes met het vetmesten :p en heeeeel veeeel plezier met deze kerel!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:14

Ach wat een scharminkeltje :(:) Ik heb in oktober ook een scharminkeltje meegenomen van de zuidlaarder paardenmarkt. Die was er nog slechter aan toe ;( Hoe kunnen mensen toch :( :( :(

Van de zomer zullen ze iedereen versteld laten staan van hoe knap ze wel niet zijn! Succes met het opknappen!

Cadence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 19:38

Aaah wat een lief ding. Ik hoop dat je wat met de tips kan/ doet die hier staan! Ik zou hem in ieder geval ook een dikkere deken op doen, kost hem anders veel te veel energie die kou..