Als nederlandse weet ik natuurlijk alles van het Friese paard... werd ik altijd met een fries voor de koets naar school gebracht, en staan mijn 50 friezen tussen de tulpen voor mijn molen achter de dijk.

Om een beetje te helpen zou ik hem graag uitleggen hoe het friese stamboek in elkaar zit. Met veulenboek, 1,2,3de premie, Ster, Preferent, etc. Hebben ze bijvoorbeeld een A boek en een B boek? Heb op internet gezocht, kom allerlei informatie tegen op fora, maar daar zijn ze het niet altijd met elkaar eens hoe het nu echt zit. Op de site van het fries stamboek wordt ik ook niet veel wijzer hoe de structuur in elkaar zit.
Naast mijn interesse in het stamboek structuur om zo een beetje achtergrond te hebben bij de interpretatie van de afstamming, nog meer vragen:
Bestaan er Friese scouts? Iemand die een aantal paarden zoekt die aan je beschrijving voldoen en dan op 1 dag met je langs deze paarden gaat.
Ik zou het liefst fokkers bezoeken, ipv 1 voor 1 bij particulieren langsgaan. Vooral omdat ik afhankelijk ben van het openbaar vervoer. (En het in Nederland erg koud en sneeuwerig schijnt te zijn..

Aan welke prijs denken jullie voor zo´n hengst?
En naast mijn vragen over het stamboek, hebben jullie nog andere tips voor deze zoektocht?