Fries gezocht. En dan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rivano

Fries gezocht. En dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 15:55

Mijn taak voor 2010: De aankoop van een frieze hengst voor een kennis. Hij is een braziliaan en zijn wens is een luxe hollandse frieze hengst.
Als nederlandse weet ik natuurlijk alles van het Friese paard... werd ik altijd met een fries voor de koets naar school gebracht, en staan mijn 50 friezen tussen de tulpen voor mijn molen achter de dijk. :+

Om een beetje te helpen zou ik hem graag uitleggen hoe het friese stamboek in elkaar zit. Met veulenboek, 1,2,3de premie, Ster, Preferent, etc. Hebben ze bijvoorbeeld een A boek en een B boek? Heb op internet gezocht, kom allerlei informatie tegen op fora, maar daar zijn ze het niet altijd met elkaar eens hoe het nu echt zit. Op de site van het fries stamboek wordt ik ook niet veel wijzer hoe de structuur in elkaar zit.

Naast mijn interesse in het stamboek structuur om zo een beetje achtergrond te hebben bij de interpretatie van de afstamming, nog meer vragen:
Bestaan er Friese scouts? Iemand die een aantal paarden zoekt die aan je beschrijving voldoen en dan op 1 dag met je langs deze paarden gaat.
Ik zou het liefst fokkers bezoeken, ipv 1 voor 1 bij particulieren langsgaan. Vooral omdat ik afhankelijk ben van het openbaar vervoer. (En het in Nederland erg koud en sneeuwerig schijnt te zijn.. :brr: ) Hij zoekt ook niet de jackpot hengst, gewoon een luxe type, fatsoenlijke afstamming (beide ouders moeten over enige vorm van erkenning beschikken), dressuurpotentieel, tussen de 3 en 6 jaar oud, eventueel licht ingereden, en gezien zijn lengte een stokmaat minimaal 1.65m. (uiteraard vrij van lichamelijke gebreken en exceem.)
Aan welke prijs denken jullie voor zo´n hengst?
En naast mijn vragen over het stamboek, hebben jullie nog andere tips voor deze zoektocht?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:58

Kijk eens op de site van stal Hermes in St. Jacobi-parochie?

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:59

Barvrouwke

Re: Fries gezocht. En dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:02

Reneetjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:03

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:05

Wat een vette opdracht :) eigenlijk moet je weten welke friezen net niet goed genoeg zijn voor de keuring.. Wij hebben hem bij Stal Wijdewormer in Kwadijk vandaan

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:07

Ik zou gewoon bij de grote handelsstallen langs gaan.
Ik ken de Nieuwe Heuvel in Lunteren, Gebr. van Manen in Ede, Wijdewormer idd. Gewoon kijken welke een beetje in de buurt is en waar veel Friezen staan. Ook leuk om bij een hengstenhouder langs te gaan, vaak mag je gewoon bij de dekhengsten gaan kijken.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:11

Kijk ook eens op het friezen paarden forum, daar kun je ale informatie vinden die je zoekt, en zitten veel mensen met verstand van zaken.
www.friespaardenforum.nl

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:11

LotteEnRypke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:18

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 17:07

Iedereen bedankt, zal alle links bekijken.

mebianca schreef:
Wat een vette opdracht

Heb ze wel eens slechter gehad.. :D
Lijkt me erg leuk, alleen zitten de meeste fokkerijen in Friesland, en dat is dichter bij de Noordpool, dus nóg kouder. (Is hier nu boven de 30 graden, en begin al te klappertanden als het 18 graden is.)

Barbara88 schreef:
Kijk ook eens op het friezen paarden forum, daar kun je ale informatie vinden die je zoekt, en zitten veel mensen met verstand van zaken.
http://www.friespaardenforum.nl

Handig, dan kan ik misschien ook een oproepje plaatsen.

Amable schreef:
http://www.lenysfriesepaarden.com/ Leny is zo'n scout die hier in Nederland voor je op zoek kan gaan naar een leuk paard

Omdat ik zelf minder verstand heb van het friese ras leek het me wel handig om met zo´n scout mee te gaan. Vooral voor prijsbepaling, ben bang als ze het woordje EXPORT horen er gelijk een aantal euri´s bovenop gaan. Terwijl het juist al zo duur is om de vliegreis te betalen! Voor dat bedrag had je ook een tweede fries kunnen kopen.. Dus daarom zoekt hij niet in de topklasse wat prijs betreft.

Iemand nog ideeen over prijzen en stamboek structuur?

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:08

je laatste vraag kan ik niet beantwoorden, maar weet nog een goede plek om te gaan kijken:
www.hestegaarden.nl

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 23:31

Heb een advertentie op Bokt gezet, heb een groot aantal friese stallen aangeschreven, en ga ook een oproepje op het fries paardenforum plaatsen.

Wat prijzen betreft ben ik me nog aan het orienteren.
Omdat bouw belangrijker is dan afstamming, lijkt het me geen moeilijke opgave een leuke grote hengst voor een normaal bedrag te vinden. Maar graag jullie ideeen!

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 20:46

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 20:57

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 21:09

mebianca schreef:
Wat een vette opdracht :) eigenlijk moet je weten welke friezen net niet goed genoeg zijn voor de keuring.. Wij hebben hem bij Stal Wijdewormer in Kwadijk vandaan

En als je het echt zelf wilt doen: in Januari naar de centrale hengstenkeuring gaan en daar na de keuring op de dag zelf een afgekeurde hengst kopen die geveild wordt.
Dat doen ze ieder jaar.
Dit zijn paarden die verder qua gezondheid helemaal in orde zijn en het bijna gered hadden als dekhengst. :+

Het zijn wel jonge hengsten, rond de 3 jaar.
Vaak al (gedeeltelijk) beleerd, maar niet aan het werk gezet.

Deze hengsten zijn zowiezo toppers die voor relatief weinig weg gaan.
In 2009 bracht een hengst op die veiling tussen €2300,- en €3100,- op.
Er ging zelfs een span weg voor €3600,-!

Je kunt ze van te voren in de stallen zien.
Wellicht ook vragen stellen aan de eigenaren.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 02:25

Thanks Haitze, zal de sites bekijken.

Neskolay, dat is inderdaad een zeer knappe verschijning! Die zou ik inderdaad hier graag op stal willen bewonderen. :D
Op de site van stal Hermes zag ik meer mooie friese paarden. Alleen.. hebben ze die vierjarige nou leren steigeren?

Trennie schreef:
En als je het echt zelf wilt doen:

Uhm.. eigenlijk niet. Vind het nogal een verantwoordelijkheid.
Een paard kopen op zich is al een hele tocht, en dan een specifiek ras maakt het nog moeilijker. Moet het een warmbloed of een lusitano zijn, OK, dan weet ik wat stamboektechnisch gewenst is. Maar een fries? Kan ook nergens vinden wat een fries nou ster of elite maakt. Bij elk stamboek hebben ze andere regels, dus moet even zoeken hoe het bij het friese stamboek zit.
Heeft iemand misschien een link naar uitleg over ster, preferent, model, elite regels bij de fries?
Gelukkig weten we wat we een beetje zoeken wat het iets makkelijker maakt. Een bouw die wij gunstig vinden is doorslaggevend, terwijl dat best een bouw kan zijn waar ze niet eens mee in het stamboek komen. Maar we willen nou ook weer niet 1 die niet rastypisch is. Beetje tegenstrijdig misschien, maar weet niet hoe ik het het beste uit kan leggen.

Trennie schreef:
in Januari naar de centrale hengstenkeuring gaan en daar na de keuring op de dag zelf een afgekeurde hengst kopen die geveild wordt.

6 t/m 8 januari.
Dat is zeker een optie! Bedankt!
Weet je of deze veiling online te volgen is? (weet niet of ze dat doen bij de friezen, bij de lusitano´s vaak wel)

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 03:22

Volgens mij is er wel iets telefonisch te regelen. Toen ik afgelopen jaar was werden de prijzen ook in dollars of ponden vermeld en kwamen er telefonische biedingen binnen.
Had je al een mail gestuurd naar KFPS? Zij kunnen je vast ook helpen met je vragen over ster en preferent e.d.
Wel een gave opdracht hoor! Maar lijkt me ook lastig, zeker als je niet in het ras thuis bent.
En wist je dat het in Friesland vaak warmer is als bijvoorbeeld Noord-Holland? Al scheelt het vaak maar een graad of een zuchtje wind. En koud is het overal in Nl nu ;) Geef mij de temperatuur maar van jou :)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 03:56

Hier in californie hebben we ook een hoop leuke friezen staan.... Stuk dichterbij! Dit zijn ook geimporteerde paarden, alleen staan ze dus al aan deze kant van de oceaan :D
Wij hebben 8 jonge hengsten staan, waarvan de meeste verkocht zullen worden. Hier vlakbij zit ook Ayala Farms, die ook een vestiging in mexico hebben, das nog dichterbij...

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 05:14

Juud87 schreef:
Volgens mij is er wel iets telefonisch te regelen. Toen ik afgelopen jaar was werden de prijzen ook in dollars of ponden vermeld en kwamen er telefonische biedingen binnen.
Had je al een mail gestuurd naar KFPS? Zij kunnen je vast ook helpen met je vragen over ster en preferent e.d.

Ga ze een mail sturen, dan kan ik meteen vragen of het online te volgen is.

Juud87 schreef:
Wel een gave opdracht hoor! Maar lijkt me ook lastig, zeker als je niet in het ras thuis bent.

Je zou zeggen een paard is een paard... En dan hoef je bij de fries niet eens na te denken over de kleur van de vacht. :+
Maar toch vind ik het anders als het echt om een specifiek ras gaat. Wat de gangbare prijzen zijn, waar de goede stallen zitten, wat er aan variaties te vinden is, etc.

Juud87 schreef:
En wist je dat het in Friesland vaak warmer is als bijvoorbeeld Noord-Holland? Al scheelt het vaak maar een graad of een zuchtje wind. En koud is het overal in Nl nu ;) Geef mij de temperatuur maar van jou :)

Het was vandaag zo rond de 33 graden, en om 20h00 uur nog slechts 28 graden.
De mussen... uhm... papagaaien vallen van het dak!
Als jullie straks in Friesland iemand rond zien lopen in 3 skipakken... grote kans dat ik het ben!

Libera schreef:
Hier in californie hebben we ook een hoop leuke friezen staan.... Stuk dichterbij! Dit zijn ook geimporteerde paarden, alleen staan ze dus al aan deze kant van de oceaan :D

Na mijn kokosnootwatertje :P gaat er een PBtje jouw kant uit!

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:06

Trennie schreef:
mebianca schreef:

En als je het echt zelf wilt doen: in Januari naar de centrale hengstenkeuring gaan en daar na de keuring op de dag zelf een afgekeurde hengst kopen die geveild wordt.
Dat doen ze ieder jaar.
Dit zijn paarden die verder qua gezondheid helemaal in orde zijn en het bijna gered hadden als dekhengst. :+

Het zijn wel jonge hengsten, rond de 3 jaar.
Vaak al (gedeeltelijk) beleerd, maar niet aan het werk gezet.

Deze hengsten zijn zowiezo toppers die voor relatief weinig weg gaan.
In 2009 bracht een hengst op die veiling tussen €2300,- en €3100,- op.
Er ging zelfs een span weg voor €3600,-!

Je kunt ze van te voren in de stallen zien.
Wellicht ook vragen stellen aan de eigenaren.

Klopt helemaal :) zo heb ik die van mij ook gekocht ideaal alle rapporten zitten erbij die van mij had alleen te weinig punten op de stap. Maar is er binnenkort ook niet een kerstveilig?? hebbes; http://www.stalhouderijmeijer.nl/pages/kerstveiling.php

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 14:44

Heb al een antwoord terug van het stamboek, ze zei dat deze veiling eenmalig na de centrale keuring heeft plaatstgevonden en dat was 2 jaar geleden, en dat deze veiling nu niet meer georganiseerd gaat worden.

De site voor de kerstveiling is nu aan het laden!

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:29

bij stal hermes hebben ze ook Libbe staan,libbe is een abel x teake
hij is bij ons geboren en rijd momenteel volgens de website ZZ licht
denk dat hij wel te duur is

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:41

ow, dat is balen dat die veiling niet meer is. Mijn volgende paard wilde ik daar gaan kopen als er nog 1 komt... :(

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 21:16

haitze schreef:
bij stal hermes hebben ze ook Libbe staan,libbe is een abel x teake
hij is bij ons geboren en rijd momenteel volgens de website ZZ licht
denk dat hij wel te duur is

Dat denk ik ook dat die boven het budget valt... Terecht natuurlijk.
Bij stal Hermes hebben ze trouwens wel spectaculaire friese paarden zeg.

Trennie schreef:
ow, dat is balen dat die veiling niet meer is. Mijn volgende paard wilde ik daar gaan kopen als er nog 1 komt... :(

Vond het ook al jammer.
En tijdens de genoemde kerstveiling genoemd door Mebianca zit ik in het vliegtuig.

Valt niet mee een fries kopen... :P