Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:1.paarden in andere lidstaten geboren vóór 1 juli 2009, die nu in Nederland verblijven, voorzien zijn van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt, zijn correct geïdentificeerd volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008.
2.paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt zijn tóch correct geïdentificeerd (ondanks de Nederlandse chipverplichting sedert 2004) omdat volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008 het gaat om een correcte identificatie overeenkomstig de oude beschikkingen en die kenden geen chipverplichting.
3.paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie), die niet gechipt zijn, maar een VHL-ontheffingssticker voor DNA-bepaling in het paspoort hebben, zijn correct geïdentificeerd.
4.paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009 en niet voorzien van een correct paspoort moeten uiterlijk 31 december 2009 zijn geïdentificeerd overeenkomstig EU-verordening 504/2008, wat betekent dat ze zowel een paspoort als een chip moeten hebben.
5.paarden in andere lidstaten geboren ná 1 juli 2009, die nu in Nederland verblijven, moeten wél zijn gechipt of zijn voorzien van een ander toegelaten alternatief herkennings-merk.
6.paarden die vanuit een derde land (= land buiten de EU) Nederland binnenkomen en die een correct paspoort hebben, hoeven niet alsnog gechipt te worden, want ze zijn correct geïdentificeerd.
7.paarden die vanuit een derde land (= land buiten de EU) Nederland binnenkomen en die géén correct paspoort en geen chip hebben, moeten een paspoort krijgen én gechipt worden, omdat er sprake is van voor de eerste keer identificeren.
Jaime_ schreef:Beste bokkers,
Ik heb zelf al wat gezocht op internet, maar kan het zo allemaal niet goed vinden.
Zoals de titel vermeld heb ik dus een pony gekocht, het gaat om een duitse rijpony jaarlinghengst.
De enige papieren die erbij zaten was de fohlenmeldung. Volgens mij een soort dekbewijs.
A fijn, nu het het volgens de europese regelgeving dus verplicht dat pony's en paarden voor de leeftijd van 6 maanden een chip/paspoort hebben.
Maar dat heeft deze dus niet en hij s inmiddels al 17 maand oud..
Hoe nu het beste te handelen?
Enige wat ik kan vinden is: Koop nooit een pony zonder paspoort (maar daar heb ik nu weinig aan, want dat is nu te laat)
Dierenarts bellen, laten chippen en die een paspoort laten aanvragen? Kan dat nog? Enige wat ik hier over kan vinden is dat hij dan een 'beperkt' paspoort krijgt, en nooit geslacht kan worden.
M.b.t. vervoeren wat niet mag zonder paspoort, hij wordt op dit moment niet vervoert aangezien hij op de stal blijft staan waar ik hem gekocht heb.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Wie helpt me uit de brand?
chrisje_83 schreef:Zou hem aanmelden bij het NRPS.Ik sluit me bij JoyCiej007 aan wat betreft de waarde van het volle papier.
Je kan natuurlijk gewoon overwegen om naar je DA te gaan en hem te laten chippen en zo je paspoort aan te vragen, maar dat zou ik persoonlijk zonde vinden als je de ouders weet en de dekbon hebt.
petraaken schreef:Pony lijkt toch een best papier te hebben. Zeker in de moederlijn. Zou toch papieren aanvragen bij het duitse stamboek (toch nog altijd een meerwaarde) en laten chippen in Duitsland.