Pony gekocht zonder chip/paspoort

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jaime_

Pony gekocht zonder chip/paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 13:52

Beste bokkers,

Ik heb zelf al wat gezocht op internet, maar kan het zo allemaal niet goed vinden.
Zoals de titel vermeld heb ik dus een pony gekocht, het gaat om een duitse rijpony jaarlinghengst.
De enige papieren die erbij zaten was de fohlenmeldung. Volgens mij een soort dekbewijs.

A fijn, nu het het volgens de europese regelgeving dus verplicht dat pony's en paarden voor de leeftijd van 6 maanden een chip/paspoort hebben.
Maar dat heeft deze dus niet en hij s inmiddels al 17 maand oud..

Hoe nu het beste te handelen?

Enige wat ik kan vinden is: Koop nooit een pony zonder paspoort (maar daar heb ik nu weinig aan, want dat is nu te laat)
Dierenarts bellen, laten chippen en die een paspoort laten aanvragen? Kan dat nog? Enige wat ik hier over kan vinden is dat hij dan een 'beperkt' paspoort krijgt, en nooit geslacht kan worden.
M.b.t. vervoeren wat niet mag zonder paspoort, hij wordt op dit moment niet vervoert aangezien hij op de stal blijft staan waar ik hem gekocht heb.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Wie helpt me uit de brand?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:06

Onderstaand citaat heb ik ooit eens gelezen van Alane hier op Bokt.
Misschien geen direct antwoord, maar het geeft wellicht wel inzicht:

Wanneer is een Nederlands of buitenlands paard correct geïdentificeerd:
Citaat:
1.paarden in andere lidstaten geboren vóór 1 juli 2009, die nu in Nederland verblijven, voorzien zijn van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt, zijn correct geïdentificeerd volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008.
2.paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt zijn tóch correct geïdentificeerd (ondanks de Nederlandse chipverplichting sedert 2004) omdat volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008 het gaat om een correcte identificatie overeenkomstig de oude beschikkingen en die kenden geen chipverplichting.
3.paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie), die niet gechipt zijn, maar een VHL-ontheffingssticker voor DNA-bepaling in het paspoort hebben, zijn correct geïdentificeerd.
4.paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009 en niet voorzien van een correct paspoort moeten uiterlijk 31 december 2009 zijn geïdentificeerd overeenkomstig EU-verordening 504/2008, wat betekent dat ze zowel een paspoort als een chip moeten hebben.
5.paarden in andere lidstaten geboren ná 1 juli 2009, die nu in Nederland verblijven, moeten wél zijn gechipt of zijn voorzien van een ander toegelaten alternatief herkennings-merk.
6.paarden die vanuit een derde land (= land buiten de EU) Nederland binnenkomen en die een correct paspoort hebben, hoeven niet alsnog gechipt te worden, want ze zijn correct geïdentificeerd.
7.paarden die vanuit een derde land (= land buiten de EU) Nederland binnenkomen en die géén correct paspoort en geen chip hebben, moeten een paspoort krijgen én gechipt worden, omdat er sprake is van voor de eerste keer identificeren.

Jaime_

Re: Pony gekocht zonder chip/paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 14:08

Dat had ik al gelezen, en daaruit kan ik dus opmaken dat hij niet correct geindentificeerd is.. maar dat wist ik al.. toch bedankt voor je bijdrage.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:13

Jaime_ schreef:
Beste bokkers,

Ik heb zelf al wat gezocht op internet, maar kan het zo allemaal niet goed vinden.
Zoals de titel vermeld heb ik dus een pony gekocht, het gaat om een duitse rijpony jaarlinghengst.
De enige papieren die erbij zaten was de fohlenmeldung. Volgens mij een soort dekbewijs.

A fijn, nu het het volgens de europese regelgeving dus verplicht dat pony's en paarden voor de leeftijd van 6 maanden een chip/paspoort hebben.
Maar dat heeft deze dus niet en hij s inmiddels al 17 maand oud..

Hoe nu het beste te handelen?

Enige wat ik kan vinden is: Koop nooit een pony zonder paspoort (maar daar heb ik nu weinig aan, want dat is nu te laat)
Dierenarts bellen, laten chippen en die een paspoort laten aanvragen? Kan dat nog? Enige wat ik hier over kan vinden is dat hij dan een 'beperkt' paspoort krijgt, en nooit geslacht kan worden.
M.b.t. vervoeren wat niet mag zonder paspoort, hij wordt op dit moment niet vervoert aangezien hij op de stal blijft staan waar ik hem gekocht heb.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Wie helpt me uit de brand?

Hij staat nog bij de oude eigenaar? Dan kun je toch gewoon laten chippen en paspoort aan laten vragen? Eventueel DNA laten trekken bij de moeder?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:15

Gewoon laten chippen en een paspoort aanvragen.
Dat paspoort is gewoon wettelijk, dus de pony zou met zo'n paspoort ook geslacht kunnen worden.
Staat het beestje nog in Duitsland? Dan kan je hem het beste daar laten chippen en een paspoort daar aanvragen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:17

Waar haal je het vandaan dat hij nooit geslacht mag worden dan? Als je een paspoort aanvraagt en laat chippen, kan je in het paspoort laten aangeven of hij wel of niet voor de slacht bestemd is. Daar wordt dan o.a. met medicatie rekening mee gehouden.

DA bellen, pony laten chippen en via de DA het paspoort regelen. Heb in 2007 een ongechipde en paspoortloze shet 'gekregen'. Heb hem meegenomen naar de DA, daar laten enten en chippen. DA heeft formulieren opgestuurd naar het Fjordenpaardenstamboek, omdat deze op dat moment vrijwel het goedkoopste en snelste een paspoort kon leveren.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:18

Je kan toch alsnog de dekbon opsturen naar het stamboek? Wel zal je dan om een volledig papier te kunnen krijgen DNA onderzoek moeten laten doen, op jou kosten. Dan komt alsnog een schetser om te schetsen en chippen.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 14:33

Zo wat een reacties, bedankt alvast :)

Even een aanvulling:
Mijn fjord staat gestald op een pensionstalling op de duits/nederlandse grens. Toen mijn fjord afgelopen voorjaar met pensioen ging had de staleigenaar de jaarlinghengst, dus de pony waar het in dit topic overgaat, gekocht ergens op concour. Vandaag heb ik de pony dus overgenomen. De staleigenaren hebben hem dus ook ongechipt/zonder paspoort gekocht als jaarling zijnde.

Voor mij gaat het er in principe alleen omdat dat ik gewoon een paspoort/chip heb, aangezien dat verplicht is. Papieren, stamboek enz, hoeft voor mij niet. Ik heb zijn dekbewijs, weet wie zijn ouders zijn, leuk. Maar zn ballen gaan er toch af, dus wat dat betreft hebben die papieren gewoon geen toegevoegde waarde.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:43

Qua fokwaarde hebben de papieren dan niet echt waarde nee, als je hem laat ruinen. Maar bij eventuele toekomstige verkoop (dat weet je immers nooit zeker) is het wel een pluspuntje... ookal is het een ruin.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:50

Ik sluit me bij JoyCiej007 aan wat betreft de waarde van het volle papier.
Je kan natuurlijk gewoon overwegen om naar je DA te gaan en hem te laten chippen en zo je paspoort aan te vragen, maar dat zou ik persoonlijk zonde vinden als je de ouders weet en de dekbon hebt.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:54

chrisje_83 schreef:
Ik sluit me bij JoyCiej007 aan wat betreft de waarde van het volle papier.
Je kan natuurlijk gewoon overwegen om naar je DA te gaan en hem te laten chippen en zo je paspoort aan te vragen, maar dat zou ik persoonlijk zonde vinden als je de ouders weet en de dekbon hebt.
Zou hem aanmelden bij het NRPS.
Bij de KNHS zetten ze alles op onbekend.
Toch zonde mocht je hem ooit nog verkopen, je weet nooit wat de toekomst nog brengt.
Afstamming: http://sporthorsedata.com/d?i=10670731&z=0u2qt9

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:56

Pony lijkt toch een best papier te hebben. Zeker in de moederlijn. Zou toch papieren aanvragen bij het duitse stamboek (toch nog altijd een meerwaarde) en laten chippen in Duitsland.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:52

Aangezien dat de jaarling uit Duitsland komt, waar er tot dit jaar geen chip was, is het niet uitzonderlijk dat het dier zonder paspoort en/of chip 'aangekomen' is.

Hij heeft een dergelijke afstamming en het loont misschien de moeite om zijn Duitse papieren aan te vragen. Daar de Stamboek zal komen schetsen kan je ook meteen vragen om te chippen.

Persoonlijk zou ik wel rond 'winkelen' naar wat het goedkoopste is, chippen via Duitsland of via Nederland.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 16:55

Nou ik heb in mn allerslechtste duits een mailtje gestuurd naar het duites stamboek waarvan de fohlenmeldung afkomstig is. Ben benieuwd naar antwoord..

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 16:57

petraaken schreef:
Pony lijkt toch een best papier te hebben. Zeker in de moederlijn. Zou toch papieren aanvragen bij het duitse stamboek (toch nog altijd een meerwaarde) en laten chippen in Duitsland.

Dat is natuurlijk altijd leuk om te horen, kan zelf niet zoveel vinden over de moederlijn.. kun je mij misschien toe lichten waarom het hier om een degelijke afstamming gaat of iets meer vertellen over de moederlijn? Heb helaas zelf weinig verstand van dit soort zaken, enkel op het gebied van fjorden, maar daar schiet ik natuurlijk weinig mee op in dit geval..

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:57

Engels werkt vaak ook ;)
Zo is mijn veulen nu ook bij het westfalen ingeschreven, alles is per mail in het engels gegaan :)

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 17:07

Haha nouja mijn duits is grammaticaal en qua spelling incorrect, qua spreken en verstaan gaat het goed, dus volgens mij is mn mail prima leesbaar en goed te begrijpen en daar gaat het uiteindelijk om :D

Hoe is het bij jou in zijn werk gegaan dan?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:48

Ik heb een contact van het stamboek gemaild, voor mijn merrie, om daar een westfalen paspoort bij te krijgen (stond daar al ingeschreven en had ook papier) en voor het veulen ging het als volgt:

Ik heb bij de geboorte het dekbewijs opgestuurd, ingevuld met de gegevens van het veulen.
Later is ze gechipped en heb ik de codes, schets van DA, foto's en haren opgestuurd naar het stamboek.
Vervolgens kreeg ik een rekening thuis, en als het goed is zijn de papieren nu onderweg.
Voor het veulen heeft het 100 euro gekost. (excl 55 euro inschrijf kosten voor mijzelf, dit is eenmalig)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:53

Een paard mag niet eens vervoerd worden zonder paspoort, dua dat zou ik toch maar heel snel doen! Anders kun je een biete krijgen. Of stel dat er onderweg wat gebeurt.....
Probeer het daar te aten doen, er zijn ook behoorlijke kosten aan verbonden.

Een gewone veearts kan je vast meer vertellen. Als je hem in een NL stamboek wil inschrijven kun je daar terecht met je vragen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:00

Probleem is dat je hem niet naar huis mag halen zonder chip!
Mocht je de pech hebben dat je word aangehouden in Nederland zijn de gevolgen nogal dramatisch volgens mij.
Een dierenarts kan hem volgens mij wel chippen en een verklaring meegeven van het chipnummer.
Dan hoef je in elk geval niet te wachten tot je al de papieren in huis hebt.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 23:07

Ik heb het betreffende stamboek gemailt, en wacht eerst ff hun reactie af. Zou het zonde vinden als ik een KNHS paspoor krijg met overal onbekend in de afstamming, terwijl dat wel degelijk bekend is. Dus wil proberen het via duitsland te regelen.

Ik heb hem gekocht van de pensionstal waar ik gestald sta, dus ik ga hem in beginsel niet vervoeren, hij blijft gewoon staan waar die staat, van verhuizing is geen sprake. Het is trouwens duits grondgebied.. op dit moment is dat vervoeren dus even niet aan de orde, gezien hij daar nog wel wat jaren gestalt blijft, tuurlijk ga ik hem laten chippen en een paspoort aanvragen, maar dat ga ik eerst in Duitsland proberen:)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:41

Vaderlijn ken ik niet maar in de moederlijn komen zeker bekende namen voor.

Diplomat en Domingo B zijn bekende hengsten in Duitsland en hebben of lopen nog Internationaal bij de Pony's of zijn bundeschampionat geworden. Power Boy is de vader van Power and Paint (volgens mij doet deze naam wel een belletje rinkelen. :D ) Marquis loopt als ik mij niet vergis ook hoog in de sport in Duitsland. Zijn vader is de Anglo Arabische volbloed Matcho X die bij de rijpaarden in Duitsland heel erg goede nakomelingen geeft en veel gekeurde zonen, kleinzonen en achterkleinzonen heeft.

Al bij al dus best een goed papier. Heeft aardig wat goed sportbloed in zich.