Drachtige merrie moet 1week voor bevalling geknipt worden!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

randey

Drachtige merrie moet 1week voor bevalling geknipt worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 00:28

Mijn merrie is drachtig. Ze is uitgerekend op 24 mei. In het verleden is ze dicht genaaid omdat ze een luchtzuiger is(Zuigt luch haar vagina in).

Nu geeft de veearts aan dat ze een week voor de uitgerekende datum geknipt moet worden. Maar je weet nooit wanneer het veulen komt! Het is haar eerste veulen dus ik weet niet of ze was gaat aangeven. Mocht het op gang komen voordat ze geknit is dan moet het tijdens de bevalling gebeuren.

Nu heb ik de beschikken over een box met camera en een birth alarm maar je weet het nooit......Wie heeft ervaring met zoiets.

Ze mag nu niet geknipt worden ivm met luchtzuigen en een eventuele ontsteking die ze daardoor kan oplopen anders had ik het voor het dekken al gedaan.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 00:30

voor die uitgerekende datum open laten knippen.(zou ik zelf tenminste doen)
Maar mijn merrie is eigenlijk wel erg stipt met bevallen.Weet niet of je ervaring hebt met die van jou?

randey

Re: Drachtige merrie moet 1week voor bevalling geknipt worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 00:34

Dat is de bedoeling maar wat als het veulen eerder komt en je mist de bevalling ? Wat niet ondenkbaar is zeker bij mijn paardje is niet mens gericht en zal het nog wel eens in de wei kunnen doen aangezien ze niet graag in de box staat.

Ze gaat overigens dit jaar wel sávonds naar binnen totdat het veulen er is.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 00:35

Als je merrie aanstalte lijkt te maken (dus duidelijk een gespannen uier) kan je de DA vast vragen haar open te maken.
Uiteraard is dit geen garantie, sommige merrie's bevallen zonder uier.
Als je merrie nog open geknipt moet worden op het moment dat de Birth alarm gaat en de bevalling ook echt aan de gang is ben je te laat, tenzij je het zelf durft te doen, maar beter is altijd voor de bevalling.

Ik heb ook eens een merrie gehad die dicht gezet werd, die hebben we steeds 3 weken voor datum open laten maken. En het dan zelf openhouden, anders groeit het vrij snel weer dicht met zo'n wond.

Mijn merrie heeft dit jaar een maal alarm gegeven, en toen we in de stal waren stak de pootjes blaas er dus al uit....

randey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 00:41

daar ben ik dus ook bang voor. Ze gaat op tijd de box in zodat ik iedere avond haar gedrag goed kan bekijken en ik neem 3 weken vrij rond die tijd. Ik zou het zelf wel durven knippen zal eens horen hoe en wat bij de veearts en van het werk (werk bij een dierenkliniek voor huisdieren) Voor de gereedschappen. Thnx

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 00:45

Wij hebben onze merrie dit jaar twee weken voor de uitgerekende datum open laten knippen. (op advies van dierenarts, mocht t ook zelf doen tijdens bevalling maar zag dat absoluut niet zitten). Ze is uiteindelijk nog een week over tijd gegaan, en verder uitgescheurd (enorm veulen....). Ze is nou na het insemineren weer dicht gezet en laat d'r aankomend jaar weer een week of twee van tevoren open maken. Zij heeft afgelopen jaar ook geen uier aangemaakt, dus dat is niet altijd een graadmeter!!!!

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:59

randey schreef:
Dat is de bedoeling maar wat als het veulen eerder komt en je mist de bevalling ? Wat niet ondenkbaar is zeker bij mijn paardje is niet mens gericht en zal het nog wel eens in de wei kunnen doen aangezien ze niet graag in de box staat.

Ze gaat overigens dit jaar wel sávonds naar binnen totdat het veulen er is.

Dit bedoelde ik dus met dat die van mij stipt is.3 keer een veulen gefokt en 2 keer op de uitgerekende datum en 1 keer 2 dagen later!