Weg kwijt, noem het maar rijdtdyslexie met je barokke paard.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Weg kwijt, noem het maar rijdtdyslexie met je barokke paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 21:59

Schuil even gezellig bij barokke en klassieke rassen :+ . (ipv rijtechnisch)
Nou ja, heb dus barok zwart gozertje, leuk en lief, maar ondeugend en razend slim.
Het ging allemaal voorspoedig, ik amateur prutser en mijn kleuter.

Wat is dan het probleem, zou je denken?
Nou het stuur is stuk... sinds 3 wkn.
Uiteraard het mijne, niet het zijne.
Want mens is te traag.
En zit in de knoop met ledematen. |(

Arghhhhhh, ik noem dat rijdtdyslexie, gewoon dat je handen voeten en lijf effe niet
dat doen wat jij eigenlijk wilt en bedoeld en dientengevolge je edele viervoeter ook
er geen bal meer van snapt.

Iemand nog tips? Behalve koop een houten hobbelpaard?
En ja, er wordt hier al gelesd.. les me suf.. nou ja, afgelopen week stonden we ingesneeuwd,
dus heeft hij ijsvrij gehad en ik sneeuwschuif conditie training.
En aan afwisseling doen we ook, bosrit, springen, clickertraining.
Hij loopt 3 a 4 x per week, normaal gesproken.
Gisteren voor het eerst weer gereden, idem als 2 wkn terug, het is het gewoon allemaal net niet.
En ja, ik weet het rijdipjes ook rijdtdyslexie dipjes gaan weer over, maar sneller over is beter?
Dus tips????

Lusitana

Re: Weg kwijt, noem het maar rijdtdyslexie met je barokke paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:38

Halster of kaptoom onder het hoofdstel doen met teugels eraan.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:39

Zou je eens een filmpje kunnen plaatsen? :)
Dat helpt een stuk beter om te kunnen zien wat er nou precies verkeerd gaat.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 19:38

Lusitana schreef:
Halster of kaptoom onder het hoofdstel doen met teugels eraan.

Kaptoom onlangs gesneuveld, moet nog langs de schoenmaker om het even te laten maken.
(die beste man is de enigste hier die dat soort dingen maakt, maar is paar dorpen verderop,
je kent dat wel, dan blijft zoiets liggen :o)

LiVetime schreef:
Zou je eens een filmpje kunnen plaatsen? :)
Dat helpt een stuk beter om te kunnen zien wat er nou precies verkeerd gaat.
.

Ehh, nee geen filmpje van recent.
En komt er denk ik ook niet. Aangezien we nu weer ingeijsd zitten. (betonplaten, gesmolten
sneeuw, mist en vorst gaan slecht samen en als ik het terein al af kom, breken we onze
benen op de vereniging. (hoop morgen middag te kunnen rijden, heb les)

Heb wel oude filmpjes zonder dit probleem :D
http://picasaweb.google.com/Sjolvir/Gee ... rdeVideoS#
Heel korte filmpjes, gingen toen alleen om de gangen op tempo van muziek te bepalen.

Momenteel heb ik zelf even geen idee wat ik aan het doen ben, waarbij Toobs dan kans heeft
om zijn eigen hobby's te ontwikkelen ipv te doen wat zijn mens bedoeld, maar even niet kan overbrengen.

Ben gewoon niet snel genoeg.
Hij geeft bv aan dat hij met stelling en buiging de bocht door wil,
echter ik weet ook dat hij dat niet hele volte 15 m zomaar vol kan houden.
Dus moet ie iets rechter, dus ik meer buitenteugel en buitenbeen, vervolgens ben ik daar dan net
te laat mee.
Gevolg hij komt tegen de hand, waarop ik dan net niet snel genoeg ben met loslaten.
Ondertussen probeer ik TE netjes de bocht door te komen met mezelf en het paard
en moet dus bewust niet te veel naar de kant waar we heen gaan meedenken,
want dat is dan te veel. Dus moet ik naar buiten kijken (of denken).
Omdat ik dan zo ontzettend aan het rotzooien ben ben ik net met alles te laat.
Waardoor hij dus, omdat hij dan zonder dat je aan je binnenteugel zit, zijn hoofd
naar binnensteekt en wegdenderd over zijn buitenschouder, richting de bakrand.

Been kan ik niet goed stilhouden, is ook niet praktisch, dus hij is niet zo aan het
been als anders. (kleine kanttekening, vanwege het weer is hij ernstig terug gezet
in krachtvoer, krijgt nu zelfs geen, wel goede kwaliteit kuil en handje slobber met zemelen.)
Kan eigenlijk pas lekker zitten op hem als hij lekker loopt en dat krijg ik nou net niet
voor elkaar.
Hij is net niet door de kaak (voor diegenen die hem niet kennen, valt dat niet op denk ik,
maar ik weet dat hij veel fijner kan lopen :o ), wil net niet ver genoeg zakken, loopt
net niet zo lekker door zijn lijf als hij kan.
Ook niet na 3 kwartier, dan is het wel stuk verbeterd, maar het is het nog steeds net niet....

Ondertussen staat mijn instr. 3 kwartier lang te roepen wat ik moet doen en dat wat hij zegt werkt ook,
maar ben ik nog steeds net te laat :( .
En uiteraard is Tobago een ontzettend slim paard. (dat werkt meestal voor je, nu even tegen)

Ach en ik ben kritisch publiek, ik weet hoe lekker hij kan lopen en wil dat dus nu ook,
terwijl ik ook weet, dat je allemaal wel eens zo'n periode hebt, dat je je afvraagt wat je nou
eigenlijk aan het doen bent, gaat over... maar ondertussen zo ergelijk!!!!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:20

Meis, maak je niet zo druk :(:) ; het komt wel goed skatje :D
Idd wat je zegt; we hebben allemaal wel eens zo'n periode ;)
en nu zekers gezien het k*ote weer :r .
Maar ... nu ff serieus want volg je natuurlijk wel :oo .
Wat bij mij op komt (en ik zat aantal jaren geleden in zelfde situatie als jij. Van Zhorse naar 0) aangezien je alles al met hem doet, wat super is *\o/* :
Leg de lat niet zo hoog :n
Tob is nog een kind, die tot nu toe overal aan mee heeft gewerkt, :j . Kinderen gaan puberen, uitproberen en pakken je op je zwakke punt :( . Je weet dat het aan jou ligt (ivm te laat), probeer dan ff dingen te doen (komende periode) die jij wel aan kan op het moment. Dus met andere woorden : doe waar jij je goed bij voelt en wat je aankan met je ledematen :j
Dan hoef je die strijd (die je toch verliest) niet aan, je rijdt weer wat prettiger, stapt met betere zin af en dus ook weer de volgende x op :D en je zal zien als jij weer beter in je vel zit, komt Tob ook weer over de brug met bovenstaand probleem.
Sterkte ermee :(:)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 20:31

hi, weet ik, thanx voor de opbeurende woorden, maar ik wil hem niet verzieken,
zou ik eeuwig zonde vinden is zo'n leuk dier!
Hij heeft zoveel mogelijkheden en is echt super leuk in de omgang, hoewel ik nog
geen snars van hem snap, maar de afgelopen dagen hartelijk om hem met zijn kennismaking
met slobber heb gelachen.

En ahum.. met Sjol was ik nog lang zo ver niet als met hem op dit moment en ja,
dat kleine streken pakhuis, wist ook altijd voor amusement te zorgen.

Baal er alleen zo ontzettend van, steeds net te laat, net niet genoeg doorgekomen etc. grrrr.
Was al half blij met de vorst, verplicht effe neuzelen.
Alleen is neuzelen met alleen een bevroren paddock het nou ook niet echt.
En als je dan 1 x kunt rijden (zou het liefst lekker bosritje gaan maken) en het wil dan ook nog
compleet niet ga je zo aan je verstand twijfelen.
(terwijl hij wel nog steeds verbeterd in bv zijn galop en het wijken etc. maar het fijne... dat mis ik.)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:03

Sjolvir schreef:
(terwijl hij wel nog steeds verbeterd in bv zijn galop en het wijken etc. maar het fijne... dat mis ik.)

Zal ik eens een geheimpje verklappen :oo Gui doet het echt supers hoor (daar niet van) maar idd mis ik zlefs het fijne bij sommige dingen (die Pars wel begreep en Gui nog niet).
En Gui is al stukkie verders als Tob (dus ik voel met je mee :(:) = eigenlijk luxe probleem ;) ). Dus ....geduld is een skone zaak :)ddd
Enne ... zo snel verpruts je er niet iets aan; je maakt toch niet bewust fouten.. handelen met de middelen, die je hebt +:)+

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 00:22

Helemaal niks toe te voegen aan mijn voorgangers :)
Fijn advies. Neem de tijd. Er zijn altijd momenten die de ene keer wat langer duren dan de andere keer waarop het even niet zo lekker gaat. Vreemd genoeg zijn wij maar mensen die vooral de keren dat het niet zo lekker gaat onthouden.
En ik weet niet of dit zo is hoor, maar misschien zit jij de laatste weken wel niet zo lekker in je vel?
Of ben je zó gebrand op het goed rijden van hem, dat je het hele voelen vergeet dat daarbij hoort?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 16:49

proest.. heb heel lang getwijfeld over nieuw paard vanwege kreukels in mij her en der.
Maar niet rijden of wel rijden, maakte voor mij niets uit, dus toch maar paardje erbij gekocht :D .
Toobs was uitgezocht op aantal kriteria die hier bij pasten :o ;) .
Lastige is alleen dat als je niet lekker in je vel zit je net te langzaam bent etc.
en het nog beroerder rijden wordt, zodat je elkaar vooral in de weg zit :( .

Nou ja, voorlopig valt er niets te rijden denk ik, weer sneeuw etc. voorspeld en de rest van de
week ben ik dan zeker te laat van mijn werk om nog heen en weer te kunnen.
Geloof niet dat de paarden het heel erg vinden, die amuseren zich ook met halstertje trek,
dekentje pluk, balonnetje plof, boompje eet etc.