[KG]Wordt hij nu gra?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lord_Ik

[KG]Wordt hij nu gra?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 12:49

Afbeelding
Ik heb onlangs de foto van mijn 3 maand oude veulentje vergeleken met die van zijn broer. Nu zie ik dat ze in het begin ongeveer dezelfde kleur hadden, maar terwijl zijn broer op 3 maand al duidelijk donkerder was dan de mama lijkt deze net het omgekeerde te gaan doen, hij blijft bleker dan de mama.

Nu vraag ik mij af of hij nog zou gaan afbleken en écht gra zou kunnen worden?
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 07-12-10 02:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Fjorden007

Re: Wordt hij nu gra?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:54

Lijkt er wel op, wie is de vader en moedersvader?

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:11

Ik vind 'm zelfs redelijk donker, is het wel een volle fjord?

Op z'n hoofd zie je duidelijk dat hij gra is, maar op het lijf zit inderdaad nog een gelige schijn. Bij sommige blijft die er gewoon altijd zitten en bij anderen gaat die na de winter weg.
Zijn uiteindelijke kleur zal volgende zomer wel te zien zijn.

Solitudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:14

Dit is geen volle Fjord, dus ik denk dat de kleur lastig te raden is...

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 16:19

Zijn vader is een witte halfarabier, de mama heeft tot nu toe alleen wildkleur voortgebracht (en deze ziet er dus ook wel zo uit) maar wel in verschillende tinten, haar eerste veulen (dat bleef leven, de eerste is geen jaar mogen worden) was echt normale fjordkleur, met een kolletje, haar tweede heb ik nog steeds en is een heeeel donkere geworden, en dit is nu haar derde, en die is bleek :+ (in elk geval bleker dan zij)

Ze is waarschijnlijk geen volle fjord, maar ik ken helemaal niets van haar afkomst. Ze heeft echter wel zo goed als alle kenmerken van een fjord, qua karkakter en van kleur (duidelijke zebrastrepen, aalstreep, wildkleur, geen witte aftekening op haar hoofd), van bouw is ze iets fijner.

Ik ben benieuwd :D

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 08:52

Als mams geen volbloed fjord is en kind ook niet kun je er niks zinnigs over zeggen welke kleur het veulen gaat krijgen uiteindelijk, kan ook nog schimmel worden, die worden ook donker geboren.

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:00

Als het geen volle fjord is. Dan kan die ook geen echte fjordenkleur krijgen toch? Dan is het lijkt mij teminste: Isabel-achtig of Gra-achtig.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 16:27

Het veulen heeft wel degelijk een duidelijke aalstreep en een meerkleurige staart & manen, dus dat hij een wildkleur blijft houden lijkt me vrij waarschijnlijk (al kan het natuurlijk altijd nog anders), maar of hij nu donkerder of nog bleker zou worden ... :+

Zijn halfzus heeft verder ook een 'echte fjordkleur', terwijl zij evengoed van een (weliswaar andere) witte vader komt. De mama zelf is waarschijnlijk al geen volle fjord, dus dat kruisingen geen fjordkleur kunnen krijgen ... :D
Ik vraag mij alleen wel af of een gra fjord normaalgezien ook gra geboren wordt, of zijn kleur pas later krijgt?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:38

Een Gra veulen herken je wel vaak meteen door de donkere snuit, maar zoals ik al zei, hij kan ook nog schimmel worden ;)

Usha2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:18

Ik gok ook dat het de schimmelkant op zal gaan

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:24

Het is geen fjord, dus ook geen Gra dan :n Vind hem er sowieso veel te geel voor.

2 'witte' paarden kunnen hele andere genen (qua kleur) hebben he, bedenk dat wel. Weet je met welke kleur de vader geboren is?

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 23:42

Ik geloof dat zijn vader donkergrijs geboren is (hij had imo een paar jaar geleden nog vrij veel grijs op zijn kont/schouders en wordt nog steeds witter) maar ik ken zijn vader pas van toen hij +-6 was <:) (en hij is niet geboren waar hij toen stond)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:44

Een paard wordt geen Gra, maar is gra (of, grullo bij niet - fjorden). Heb je enig idee wat voor kleur de vader is geboren?

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 23:47

Dan wordt hij een grallo :D aangezien hij een halve (of kwart) fjord is :D. Hij is het sowiesow nog niet eigenlijk; zijn lijf heeft nog steeds een redelijk normale fjordkleur, zijn hoofd begint daarentegen te veranderen.
Ik geloof dus dat zijn vader grijs/zwart geboren is, maar daar heb ik geen zekerheid over. Hij heeft zwarte huid aan zijn ogen/neus.

http://img211.imageshack.us/img211/345/img0981yh6.jpg
Zijn vader enige jaren terug.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:50

pa heeft bruin op z'n kont, of is dat gewoon niet gepoetst? :P

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:52

Tja, dat kan van alles geweest zijn, maar laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat pa in basis zwart is ( + schimmel).
Moeder was zowiezo dun (wildkleur) begrijp ik uit je post.
Dan is baby dus zwart + wildkleur ( = Grullo) (met 50% kans dat ie gaat schimmelen, maar dat denk ik zo op basis van de foto niet).
Als je even googled op grullo, grulla, wildkleur zwart of Lobuno (argentijnse benaming) zal je zien dat deze kleur er in heel veel verschillende tinten is. Ik zie wel een grullo in de foto op zich.
Als je in mijn profiel kijkt zie je echter weer een grullo ( + bont, + roan) die veel grijzer is dan die van jou

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 00:05

Hmm ja, veel keuze dus :D
zijn volle broer is dit geworden :') maar ze lijken niet op elkaar qua kleur.
Dat wordt dus afwachten, maar ik ben wel blij dat hij de grijzige kant uit gaat :D ik heb het wel voor speciale kleurtjes :D

@nies: geen idee :') ik geloof dat hij daar pas gewassen was eigenlijk, dus dan zou het vuile wel niet erg waarschijnlijk zijn :D maar dat weet ik al niet meer :') je krijgt hem eigenlijk zonder te wassen nooit proper ...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 00:07

Tja, maar dat kan. Zijn volle broer heeft zo te zien agouti erbij (wat van een zwarte een bruine maakt) en dan krijg je dus dun (wildkleur bruin).

heb je meer foto's van de vermeende grullo?

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:44

ff of topic, vind het wel een mooie kruising, ik denk dat hij vrij donker gaat worden.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:07

Deze gaat schimmelen :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:00

Want? Gezien de ouders kan het, maar ik zie geen overduidelijke kenmerken als de bril etc

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:42

Als je even in mijn profiel kijkt kun je de evolutie van een gra bekijken. Mijn Falke is nl ook een kruising met een fjord en een grullootje. Bij de geboorte leek het erop alsof ze een gewone fjordenkleur zou hebben, maar naarmate ze ouder werd werd ze steeds grijzer.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:08

FJ -> F-AM

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:02

dit is een grullo (al dan niet schimmel)
grullo's (ook wel gra genoemd bij fjorden) worden bijna altijd gelig geboren ze worden langzaamaan grijzer
aan het zwarte neusje en brilletje te zien is dit een grullo