Hoeveel voeren jullie je PRE? (hij wordt te dik)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Andapanda

Hoeveel voeren jullie je PRE? (hij wordt te dik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 20:18

Hoop dat het hier goed staat. Specifieke vraag over de voeding van een PRE.
Mijn pre ruin wordt wat aan de dikkere kant de laatste tijd, iets wat ik niet helemaal kan rijmen met de hoeveelheid voer die hij krijgt.
Ik ben dan ook benieuwd wat jullie ongeveer op een dag voeren icm arbeid.

We werken ongeveer 4 dagen in de week aan zijn conditie en 3 dagen in de week zijn het voornamelijk grondoefeningen in stap en draf.

Wat hij kreeg:
3 keer per dag kuil wat grotere porties (1 keer via slowfeeder)
2 keer per dag krachtvoer 350 gram 2 handjes daily plus
1/2 pavo koek

Wat ik van plan ben tot dat ik wat resultaat zie:
4 keer per dag kuil in wat kleinere porties via een slowfeeder
2 keer per dag kracht voer (300 gram met 2 handjes daily plus van Pavo en een schepje ijslands zeewier)

Snoepjes en andere lekkernijen hebben we inmiddels als afgezworen. Als beloning enkel een stukje wortel.

Wat vinden jullie van de hoeveelheid in vergelijking met jullie eigen paarden. Wat zou je me aanraden?
Ben heel benieuwd, bedankt iig voor het lezen.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:24

Dat ligt helemaal aan wat je precies met hem doet. Hoe lang rij je? Hoe oud is hij? Staat ie binnen of buiten? Dekens? Wat vind jij dik? Deze paarden hebben nou eenmaal een rondere bouw dan de meeste anderen. Heb je een recente foto? Wellicht kun je kuil vervangen door hooi om te beginnen. Maar wat meer info zou helpen.

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 20:31

Bedankt voor je reactie. Ik zal nog wat meer info geven.
Hij is nu net 5 jaar, hij staat overdag een paar uurtjes buiten (nu in de winter). Hij draagt geen deken en zit goed in zijn vacht.
Hij krijgt echt een buik, van de voorkant is hij niet meer mooi slank maar zijn buik zie ik aan beide kanten uitsteken. Onworming etc is goed geregeld, hij is recent ook nog door de dierenarts bezocht dus dat kan het niet zijn.
De laatste weken is aangekomen en ik vermoed door hoeveelheid kuil en het feit dat we met de sneeuw minder hebben kunnen doen.

Normaal longeer ik 4 keer in de week 10 min instappen, 30 min werken en 10 min aan de hand uitwandeelen. De overige dagen werk ik met hem aan de hand ongeveer 30 minuten (stap). Hij komt elke dag met een groepje een paar uurtjes buiten, wat hij echt gebruikt als speel / ren uur. Het rijden doen we nog erg weinig dus tel ik niet mee.

Recente foto heb ik niet bij de hand helaas.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:44

Dan denk ik toch dat de kuil te rijk is voor hem. Het is een heel sober ras dat niet veel nodig heeft om op gewicht te blijven. Kuil is toch rijker in voedingsstoffen dan hooi. Misschien kun je een gedeelte van het kuil vervangen door hooi nu je minder met hem kunt doen? Ik zou me er niet al te druk over maken hoor, zodra het weer beter wordt kun je weer meer werken en valt ie snel genoeg weer af. Zo lang het niet de spuigaten uit loopt natuurlijk.

frankiej

Re: Hoeveel voeren jullie je PRE? (hij wordt te dik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:43

idd zijn het sobere dieren. ga maar na: in spanje groeit het gras ook niet zo uitbundig als hier.
eet ie ook z'n stro op? dat doet de mijne namelijk wel. die heeft altijd honger ;-) daarom staat ie ook op krullen. anders wordt ie tonnetje rond alleen al door het stro

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 09:03

Hij staat op vlas en dat eet hij gelukkig niet op :). Ga kijken of ik over kan op hooi ipv kuil en hoop dat ik dan over een aantal weken wat resultaat ga zien.

Hoeveel krachtvoer geven jullie ongeveer?

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:14

de mijne krijgt een dikke kg per dag maar momenteel hoeft ie ook niks te doen

NILO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:51

Allez, hetzelfde probleem hier! De mijne staat altijd op de wei dus continue gras en nu 10kg hooi per dag; qua krachtvoer krijgt hij een halve kg recreatiemengeling en nu met de winter een bodempje van een emmer bietenpulp en een paar wortelen. Ik durf hem nu ook nie te gaan rantsoeneren maar tis geen zicht he die dikke buik :D.
Ik weet ook niet wat ik nog kan doen om hem magerder te krijgen want van dat beetje krachtvoer dat ik (en jij) geef, kan een paard niet moddervet van worden, alleen kuil is wel wat rijk voor een PRE.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:58

De mijne krijgt nu ook maar 2x een halve schep muesli en de hele dag door hooi. Zijn buikje is ook iets boller geworden, maar niet heel erg. Ze hebben toch wel wat energie nodig om warm te blijven, maar goed, wij zitten hier nou al bijna 2 weken in de sneeuw en flinke vorst. Dus dat heeft ie wel nodig om zijn kacheltje te laten branden. Ik werk nu ook niet met hem, dus vandaar zijn krachtvoer gehalveerd,maar hij staat wel de hele dag buiten. Hij heeft hooi nu meer nodig dan krachtvoer, dus ik zou als ik jou was toch proberen om hooi te vinden.

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 13:04

Die buik is niet erg mooi nee :).
Ik ga zeker in kuil wel wat terug en indien mogelijk helemaal over op hooi. Vraag me af hoeveel kg per dag (verspreid over 4 keer) genoeg zou zijn voor hooi en kuil

Ik gebruik een slowfeeder zodat hij wat langer bezig is en zich niet zo hoeft te vervelen.

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 15:20

Ben wat berekeningen bij gaan zoeken (van verschillende sites, oa paardnatuurlijk).
Wanneer ik uitga van 450 -500 kg op basis van droge stof calculatie, zou hij op de ene site 6.75 DS mogen hebben op de andere max 9 kg DS.

Wanneer ik uitga van de 6.75 (om iets af te vallen) kom ik op de volgende berekening:
6.75 DS - 1 kg aan luzerne en biks per dag = 5.75 DS over
Voor Kuil zou ik dan komen aan 9.6 kg (1: 1.67), voor hooi 6.9 kg (danwel 2.4 kuil of 1.75 hooi per voerbeurt).

Zijn dat voor jullie normale eenheden per dag ? (9.6 kuil en 6.9 hooi)

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:25

Om eerlijk te zijn.. Ik weeg mijn hooi niet. Kuil krijgt ie niet, omdat dat hier niet echt verkrijgbaar is. (is er wel, maar megaduur en veeeel te rijk voor mijn paard). Ik zorg gewoon dat hij de hele dag door wat te knabbelen heeft en neem een wat dikkere buik op de koop toe. Als hij echt moddervet gaat worden is dat natuurlijk een ander verhaal, maar in dit jaargetijde en met vorst en sneeuw is een beetje dikke buik echt niet erg hoor. Dat werk je er zo weer af als je weer gewoon kunt gaan werken met hem. Gewoon je gevoel volgen, kuil vervangen door hooi en weinig of geen krachtvoer. En luzerne is een dikmaker, dus dat zou ik dan niet voeren nu.

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 15:44

Ik ga vanmiddag met een weegschaal naar stal en ga het hooi en kuil echt eens wegen :). Ben heel benieuwd hoeveel nou wat is.

Luzerne stoppen en heel weinig krachtvoer is sowieso een goed idee. Helemaal stoppen met krachtvoer vind ik erg sneu, liever 1 handjes brokjes als de rest gevoerd wordt dan dat hij onrustig blijft.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:56

Tuurlijk kan je wat geven als de rest ook gevoerd wordt. Maar inderdaad een handje. En geen luzerne. En als je hooi in je slowfeeder doet, doet ie er langer over en hij wordt niet dikker. Gaat vast lukken hoor!

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:09

Mijn 2 jarige is twee maanden geleden van land naar stal gegaan omdat het gras dit jaar niet erg voedzaam was voerde wij kuil en soms wat brok bij. Hij heeft 2 maanden op stal gestaan daar kreeg hij hooi,kuil,luzerne 2 handjes en halve kilo brok maar hij was ook gek op zijn stro. Nu staat hij in de opfok met onbeperkt ruwvoer en soms wortels. Ik heb geen probleem met zijn dikte er kan juist wel meer bij hij is wel altijd goed ontwormd via een mest test

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:16

Je kunt beter geen kuil geven en bv overjarig hooi onbeperkt geven.. Zit tocht altijd nog minder in als in kuil. Is beter voor de spijsvertering en gaat minder hard als kuil...

NILO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:34

luzerne is een dikmaker dus beter 1kg hooi meer, dan zit je aan 8kg en dat is wel ok denk ik

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 20:34

bedankt voor alle reacties. Vandaag ik met een weegschaal en een hoop vragen richting stal :).
Meeste hooi heeft een droge stof gehalte van 85-90%, het geen wat wij op stal hebben is getest en blijkt 75% droge stof te hebben gemiddeld (echt kuil is het dus niet).

Voor de mensen die willen weten hoeveel een eenheid weegt. Een Albert Heijn plastic zak vol (uit elkaar gehaald en dan in de tas (proppen) levert ongeveer 2.2-2.4 kg op.

De luzerne is i.i.g de deur uit. :D

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:52

Nou hier moet er flink gevoerd worden hoor, 3KG krachtvoer/2KG Seniores Priores/6handjes (flinke) Luccerne en 5x voordroog per dag gaat er hier doorheen. Geef ik minder? dan wordt hij echt schraal ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:54

Ik heb er ook eentje die eerder te schraal (vooral in de bovenlijn) wordt dan te dik...
Maar ik geef wel zo min mogelijk krachtvoer, ipv met spanning en stress...

De mijne krijgt aan krachtvoer 2x een halve schep basismuesli en na het rijden een kwart tot een halve schep slobber.
Aan ruwvoer krijgt ze 2x per dag compactgras (bij elkaar zo'n 6 kg) en 's avonds 3 voerscheppen lucerne en een paar plakken hooi.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:54

Maar jij hebt een hengst Cloor, de verbruiken veel meer.

Adorno krijgt maar 3/4 biks en 3/4 graan op een dag en 2x flink kuil.
Na het rijden 1/2 slobber en 1/2 muesli (nature best)

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:19

Kelly_Taco schreef:
Maar jij hebt een hengst Cloor, de verbruiken veel meer.

Adorno krijgt maar 3/4 biks en 3/4 graan op een dag en 2x flink kuil.
Na het rijden 1/2 slobber en 1/2 muesli (nature best)

Ja klopt, daar heb jij ook weer gelijk in ;) sinds hij thuis staat verbruikt hij ook veel meer, hij maakt veel meer meters nu natuurlijk. Daarbij zijn we afgelopen april van kuil naar (droog)voordroog gegaan en dat scheelt ook een hele hap. Maar jij hebt gezien hoe hij was afgevallen toen hij in Lisse stond. Ik was toen al aangevangen met het opschroeven van het voer, terwijl hij al jarenlang op het zelfde stond en daar ook gewoon heel lekker barok op was. Dus ik vermoed dat de overgang van kuil naar voordroog op termijn ook een oorzaak was? wellicht doet de leeftijd ook mee?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 19:18

ik merk met mijn merrie dat soort ruwvoer voor haar heel veel verschil maakt, op arm hooi wordt ze gegarandeerd schraal en ik kan ik voeren wat ik wil maar krijg ik er geen kg aan...
combineer ik het met rijker ruwvoer (lucerne/compactgras) gaat het al een heel stuk beter.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:08

cloris schreef:
Nou hier moet er flink gevoerd worden hoor, 3KG krachtvoer/2KG Seniores Priores/6handjes (flinke) Luccerne en 5x voordroog per dag gaat er hier doorheen. Geef ik minder? dan wordt hij echt schraal ;)

Jee Cloris, als ik hem dat geef ontploft ie denk ik.. Mijne (ook hengst en hele dag buiten in de sneeuw) krijgt 2x halve schep muesli mix van bailey's en de hele dag door hooi. Geen graszaadhooi, maar gewoon goed hooi. Hij blijft goed op gewicht en wordt niet te heet. Ik denk als ik hem zoveel krachtvoer geef dat ie over de boxdeur heen komt 's avonds. Hoe oud is Piep nu eigenlijk?

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:18

Ah! Hier ook zo 1! Altijd bezig met voeding, ik heb een 6 jarige "ronde" ruin en word 4 dagen in de week aan het werk gezet en staat overdag buiten. Ik heb een tijd geleden gelezen dat ze een dikkere buik in de winterperiode krijgen. Kuil ben ik geen voorstander van ivm de eiwitten.
Dable krijgt op dit moment:
ochtend 0,5 kg sportbrok, 1 plak hooi
middag 0,25 kg sportbrok, 1 plak hooi
avond 0,5 kg sportbrok, 1 plak hooi
Na arbeid: 0,5 kg muesli en 0,25 kg haver

Mijn vorige PRE ruin kreeg 6 kg muesli, 1 kg haver en 0,5 kg zemelen en 3 plakken hooi op een dag en werd niet vet....