[TI] wat raden de tinker kenners mij aan??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

wat raden de tinker kenners mij aan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 23:09

Ik kan een tinker kopen
zonder papier
1.70m hoog
4 jalf hoge witte benen verder bruin met bles en mooie manendos(zwart)

Het is een ruin van 7 jaar oud.
Vrij groen maar wel bereden, kan voor de kar maar is nog niet verkeersmak.
Het gaat mij om zijn karakter.

Mijn bedoeling is eigenlijk een paard te kopen die ik lekker mee naar buiten kan nemen zonder een boel gedoe.
Beetje dressuren en misschien eens springen voor de lol.
Ik zag zijn advertentie en viel voor zijn mooi gespierde lijf en lieve uitstraling.

Hij stond op de poetsplaats te glimmen, vrouwtje had hem denk ik uren staan poetsen.
Hij bedelde niet maar dramde echt om snoepjes die hij vervolgens ook kreeg :x
Hij nam het vrouwtje mee via de voertonnen en via de zadelkamer richting paddock.
Vrouwtje ging laten zien hoe hoe ze met hem speelde, zij duwde hem weg en hij moest haar dan pakken, ja, hij viel gewoon aan!!!!
Diertje laten lopen, hij loopt netjes, ziet er erg goed uit zelfs.
Diertje nam vrouwtje weer mee naar de poetsplaats en werd weer lekker vol gestopt.
Kreeg hij niets dan kreeg zij een kopstoot zo hard dat ze bijna om viel. }>
Tinker is door ons 1x op zijn plek gezet en had het lef niet om ergens om te vragen bij ons.

Bij de tweede keer...............
De persoon die voor zou rijden was er niet :(
Wel waren er andere kijkers.........die wisten al dat hij 4 weken niet gereden was maar wilde er toch op..... :=
Eerst maar even aan de longe en ze stapte op.......niets aan de hand, hij was braaf, liep netjes sterren te tellen :Y) en stopte en draafde netjes als dat gevraagt werd.
Ok , ik zelf er ook even op want hij leek niet levens gevaarlijk :D
Hij was erg braaf, deed alles wat ik vroeg, ook maar even een galopje dan, na drie keer vragen en de derde keer iets strenger met de benen gaf hij een super lenige bok en vervolgens braaf in de galop.
Wat een pipo :+ die bok was goed uit te zitten, ik kreeg die klik en ben er nu echt helemaal aan <3 <3 <3 <3 <3
Maar zjin karakter is wel erg dominant.
Hij wilde die ene hoek van de bak niet in en liep een pasje sneller en kon spontaan wijken :+
Nu wil ik terug om hem nog eens te rijden en hem die hoek in te gaan werken, dan weet hij gelijk wie de baas is dacht ik.

Maar met dit karakter, de dominantie die echt enorm is bij hem, het vluchten voor helemaal niets,het nog redelijk groen zijn.
Zou ik dit karakter ooit verkeersmak kunnen krijgen???
Wat zou ik nog meer kunnen verwachten?
Is dit normaal gedrag voor een tinker???
Hij lijkt trouwens meer op een ietwat kleine Shire.

Chantal1973

Re: wat raden de tinker kenners mij aan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:28

Oh dat klinkt als een echte tinker met een niet zo'n goed baasje.
Maar als jij dominant en eigenwijs bent (Annemarie v Toorn) krijg je uiteindelijk een geweldig paard.
Succes met je beslissing.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:34

1.70m is aan de grote kant voor een tinker (is max stokmaat voor stamboek). Hij zou daarom ook als drumhorse getypeerd kunnen worden :)

Verder klinkt het op en top als een tinker :D hier kun je ook nog wat lezen over hun karakter voorbeelden: [TI] Koppig?
en met zoekfunctie is nog wel meer te vinden hierover op het subforum [TI] :j

Het dominante is zo te lezen ook wel door baasje zo "gekweekt" wat je al aangaf dat je 1x duidelijk was en hij het niet meer bij jullie durfde te proberen is een súper teken +:)+

Het vluchten om "niks" is denk ik het gemis aan leiderschap en/ of onervarenheid?! Daar kun je denk ik ook goed aan werken :j

Verder zijn veel tinkers (en shires ook) verkeersmak geboren := al kan ik nu van afstand natuurlijk niet zeggen hoe dat bij hem is, maar over het algemeen hoef je daar niet veel problemen bij te verwachten ;)

En zoals het een echte tinker/ drumhorse betaamd kun je er na een maand (of zelf na 3 jr weet ik uit ervaring :+ ) niet gereden te zijn gewoon weer opstappen 8-) wat je dus al ervaren hebt :)

O en mijn advies/ ervaring is wel niet focussen op die ene hoek, maar gewoon lekker eraan rijden (en bezig houden/ veel afwisseling) dan komt die hoek vanzelf wel ;) als je teveel focust op 1 ding is mijn ervaring juist dat ze daarin "stugger" worden :=
Laatst bijgewerkt door grid op 05-12-10 23:49, in het totaal 2 keer bewerkt

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 23:35

sja, dominant ben ik wel, moest ik wel leren te zijn van mijn merrie toen.
Eigenwijs ben ik ook wel, heel erg zelfs.
Maar ik ben ook geen hele grote held zeg maar.
Hij is echt heel erg groot maar hoe langer ik hem zie hoe kleiner hij word.
Zijn gedrag aan de hand zie ik niet echt als een probleem.
Bij mij weet hij in tijd van een week wel waar zijn plek is, op een hele nette manier!
Alleen het verkeer, dat kent hij nog niet.
Kan een tinker ook blind in paniek raken?

o, wauw grid.
ik ben blij om dat te horen.
drumhorse, dat zegt me nu nog niet veel.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:39

tja als je het mij vraagt krijg ik het idee dat dit een paard is wat:
brutaal zat is (voordeel)
zijn kracht kent (nadeel)
nog lekker groen is (kun je nog lekker naar jou hand zetten)
en niet te vroeg is door gereden (voordeel kan ie lichamelijk meer hebben als je er wat intensiever mee bezig gaat)
maar wel de eerste tijd een strenge consequente hand nodig heeft (kan een nadeel zijn als je er geen tijd in wil steken)

ik vind dit niet tinker eigen maar wel groen ding eigen
joh als jij er vertrouwen in hebt en met enige regelmaat wat lessen hebt met hem kan het maar zo zijn dat je hier een erg leuk paard aan overhoud

ik kan niet door zo'n schermpje kijken maar baseer dit op wat je aan geeft

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:41

Voor meer info over drumhorses zie oa http://www.GCDHA.nl

[TI] Drumhorse

Ik ken het paard natuurlijk niet en kan nooit garanderen dat een paard niet in blinde paniek raakt, maar het zijn in beginsel wel koelbloedige types waar ik ook op latere leeftijd nog niet veel problemen heb gezien met verkeersmak maken :) wel is het (zoals bij elk paard) natuurlijk van belang dat er 1st wederzijds vertrouwen is.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 00:06

Jammer dat ik nog geen foto mag plaatsen, hij is n.l. nog niet van mij.
Maar er stond een foto van een drumhorse en dan moet ik toch zeggen dat hij qau bouw, behang en vorm van het hoofd toch echt meer op een tinker lijkt.
Hij heeft ook veel knie beweging.
Tilt zijn voorbenen echt hoog op als hij loopt. <3

Ik ga nog een keer terug om hem te rijden.
Hij wil in de bak echt die ene hoek niet in.
Nu wil ik hem , natuurlijk wel zonder zweep of sporen, toch die hoek in dwingen.
Ik liep er later aan de hand doorheen en was er geen probleem.
Gewoon even om te zien wat hij doet als hij boos word, of dat hij zich misschien over geeft.
Pas daarna kan ik de knoop door hakken.
Dan gaat hij even door de klinische keuring in bodegraven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 00:15

Die van mij kan in blinde paniek raken. Das best eng.
Hij kreeg samen met 2 andere paarden hooi op de wei. Ieder een bult, niets aan de hand, ze stonden alledrie vredig te eten. Opeens gallopeert ie als een idioot naar de andere kant van de wei, inclusief halve rodeo. Echt van eten binnen 3 seconden aan de andere kant van de weide. Is ie ergens van geschrokken, het waaide niet, er was niets. De andere paarden keken hem ook wat vreemd aan, zij bleven gewoon bij hun bult hooi en aten onverstoorbaar door. Hij kwam 5 minuten later bij zijn bult hooi terug. Hij doet het nooit als ie in de hand is, dan duwt hij zijn neus in mijn hand en dan is het klaar en herstelt hij.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 00:20

rommulus schreef:
ik vind dit niet tinker eigen maar wel groen ding eigen
Inderdaad, heeft niks met een ras te maken en ik vind dit gedrag ook niet iets tinkereigens. Gewoon een paard dat verwend is (en misschien daardoor dominant??) en verder nog groen is.

alison_belle schreef:
Maar met dit karakter, de dominantie die echt enorm is bij hem, het vluchten voor helemaal niets,het nog redelijk groen zijn.Zou ik dit karakter ooit verkeersmak kunnen krijgen???
Zo vanaf internet en met deze informatie is hier geen zinnig advies over te geven

alison_belle schreef:
Kan een tinker ook blind in paniek raken?
Dat kan elk paard, een tinker dus ook.

Wat je zelf ook al van plan bent, ik denk ook dat je een proefrit meer moet maken en ook een buitenritje moet proberen. Garanties heb je nooit, maar dan kun je nog meer uit proberen en testen en voelen hoe hij reageert. En dan bepalen of dit karakter bij jou past.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 00:24

blinde paniek is zeker eng.
Mijn vorige merie, een gelderse, zou ook koel in de kop moeten zijn geweest eigenlijk.
Maar niets was minder waar.
Op mijn eerste buitenrit met haar raakte ze dus in blinde paniek, met mij er op.....
Die paniek kon ze ook in de bak wel eens hebben maar dan vond ik het minder spannend zeg maar.
Dan kon ze niet op het verkeer af racen zoals toen buiten.

Misschien moet ik dat op mijn volgende testrit op de Tinker maar even op gaan zoeken dan.
Ik begrijp dat het niet gebruikelijk is maar wel voor kan komen.
net als bij de gelderse.....en die ene wist ik er ook uit te pikken :')

Buitenrit kent hij nog niet dus dan maar een wandeling aan de hand, dan zie ik ook genoeg denk ik

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 00:27

Misschien moet ik mezelf wat verduidelijken :)
Dat je er na paar weken zo weer kunt opstappen vind ik echt wel een karaktertrek van een Tinker (naja misschien ook koudbloed) :) en ook het uiterlijk :D (als is het aan de hoge kant dus vandaar ook optie drumhorse) en dat ze snel het heft in eigen hand nemen bij (geen duidelijk) leiderschap en dan drammerig/ lomp worden vind ik toch ook wel een kenmerk wat ik vaker terug vind komen bij tinkers (koudbloeden) dan bij menig ander "ras" :j daar uit het zich vaak toch weer in andere dingen ;)

@TS Drumhorses zijn ook regelmatig kruisingen van tinker met shire ;) en heb je dus ook in best veel "soorten en maten" waarbij de stokmaat dus wel hoger ligt dan bij de "gewone" tinker.

Idd gewoon lekker veel uitproberen als je terug gaat :j misschien kun je ook even (aan de hand) stuk gaan wandelen van het erf af? om te zien hoe ie dan is?
en als ie aan de hand wel de hoek in liep ligt het dan niet misschien ook aan het balans (wat ie wellicht nog niet zoveel heeft) onder het zadel? Dan erop letten dat je hem niet teveel de hoek in wilt "Sturen" met (alleen) je buitenteugel want dan valt ie gegarandeerd naar binnen :) da's dan geen onwil ;)

Succes en veel plezier! Ben benieuwd of je je straks hier met je nieuwe kanjer komt melden :D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 00:34

ok dank je voor de duidelijkheid. :D

Het is niet alleen die hoek die hij niet in wil.
Aan de andere kant van de bak loopt hij wel erg netjes door de hoeken n.l.
Hij wil gewoon de hele helft van het achterste deel van de bak niet in en snijd gewoon de boel af. :+
Zijn baas riep al dat dat ZIJN hoek was.
Sja, klonk wel als een uitnodiging om daar even MIJN hoek van te gaan maken :D
Misschien dat hij dan wel even laat zien wat hij nog meer in zich heeft.

hahaha ja als alles goed komt dan kom ik hem zeker even aanmelden :D

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:51

Klinkt echt als op en top tinker :D Ik denk dat als hij een beetje een dergelijke opvoeding krijgt hij heel anders kan worden. Hij is natuurlijk wel heel erg verwend nu!

En buitenrijden. Ze kunnen je daar erg in laten verbazen. Ik heb mijn tinker als twee jarige gekocht (is nu 9), en wist dat ze ontzettend nerveus en heet was (en ja het is echt een tinker :P ). Het eerste wat ik dacht is dat ik nooit met haar buiten zou kunnen rijden, totdat we enkele jaren later met haar naar buiten gingen. Super beestje! Natuurlijk wordt ze niet sloom buiten, maar haar nerveuze momenten blijven binnen de perken. Denk aan scheef ergens voorbij lopen wat eng is, als er plots wat engs is met vier benen een paar cm de lucht ingaan en daarna stokstijf stil blijven staan met grote ogen en neusgaten :D Ze is makkelijk bij me te houden, dat scheelt enorm! Er vandoor gaan is nog maar 1x gebeurd. Was najaar en ze was enorm fris. Dat is tot nu toe de enige keer geweest.

Ik denk dat mocht je hem kopen en er vertrouwen is (en goede opvoeding) dat je best wel wat aan zo'n beestje hebt!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 11:00

haha verwent is hij zeker nu.
Loopt gewoon in alle rust over je heen, komt zonder pardon in je persoonlijke ruimte, legt de oren plat in de nek als hij achter je aan MOET lopen, hij loopt n.l. liever voor je!! :Y)
Zet jou als persoon continu in de veulenpositie :Z

Hij vertoont onder het zadel wel wat vluchtgedrag, ik ken hem natuurlijk nog niet echt goed, het zou ook kunnen dat dat ook met zijn dominantie te maken heeft.
Ik maak zo even een nieuwe afspraak voor deze week, dan zal ik hem even goed uit dagen }>
Dan kijk ik gelijk even wat hij aan de hand buiten doet.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 14:52

hhmm......krijg ik net een mail van die mensen.
Ik mag hem wel laten keuren maar als hij afgekeurd word is de rekening ook voor mij......??
Ik heb uitgelegd dat ik dan alle paarden die te koop staan kan laten keuren als ik wil en dan een berg geld kwijt ben zonder er iets aan over te houden.

Ik denk dat als het er echt op aan komt ik hem dan toch maar laat staan ;(
Ik heb al zo vreselijk veel ervaring met een ziek paard gehad, daar heb ik niet weer zin in.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:31

Zover ik weet zijn de kosten van een keuring altijd voor de koper, die wil het paard immers gekeurd hebben. Ook bij afkeuring.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:37

alison_belle schreef:
hhmm......krijg ik net een mail van die mensen.
Ik mag hem wel laten keuren maar als hij afgekeurd word is de rekening ook voor mij......??
Ik heb uitgelegd dat ik dan alle paarden die te koop staan kan laten keuren als ik wil en dan een berg geld kwijt ben zonder er iets aan over te houden.

Ik denk dat als het er echt op aan komt ik hem dan toch maar laat staan ;(
Ik heb al zo vreselijk veel ervaring met een ziek paard gehad, daar heb ik niet weer zin in.

heb nog nooit meegemaakt dat de verkoper de keuring betaalde dus denk dat je even je gedachtegang om moet stellen! super van ze dat ze bereid zijn te betalen als hij goed word gekeurd +:)+

Blendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:49

Denk er heel goed over na voordat je een besluit neemt .

Je kan altijd nog een optie op het paard nemen, door een kleine aanbetaling te doen zodat hij/zij het paard tijdelijk vast voor je houdt. Dan kan je in de tussen tijd nog bij anderen Tinkers kijken.

Veel Succes

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:55

Stel dat je niet tot besluit komt, wij hebben nog n mooie merrie te koop ;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 19:57

bij goedkeuring zijn dan de kosten dus ook voor mij!!!! en bij afkeuring ook!!!!!
Ik heb het hier over niet meer dan een klinische keuring......geen ròntgenologische.

Dat is toch raar of ligt dat aan mij??????

Met andere mensen kan ik het wel zo afspreken dat zij de kosten dragen bij afkeuring.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:03

Nee hoor, kosten keuring zijn altijd voor de koper.
Je neemt je eigen veearts in de arm.

Stel: je laat de verkoper de kosten dragen, dan kiest hij zijn meest vriendschappelijke veearts uit.
Wat voor waarde heeft die keuring dan ?

En er is zat te koop momenteel, ga eerst verder kijken.

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:31

inderdaad vééél te koop.. ook veulens, vooral hengstjes, zijn momenteel wat goedkoper helaas..

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:38

De kosten van keuring zijn altijd voor de koper, zij kiezen er voor of ze een paard kopen en die wel of niet laten keuren. Niet de verkopende partij.

Ik denk dat dit gedrag puur komt door verwennerij. En als je het paard vertrouwen en hem leert wat respect hebben is dat je er wel een leuk paard aan kan hebben.

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 00:44

Wij hebben ook Tinkers en als we er een te koop hebben zeggen wij altijd dat je altijd mag laten keuren en als het paardje afgekeurd wordt zijn de kosten voor ons,bij goedkeuring betaal je de kosten zelf.

En met dominantie is wel om te gaan hoor!Veel grondwerk,leuk voor jou en goed voor de band met je paard.

Succes met je beslissing.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:26

Vaak zijn kosten idd gewoon voor koper die kiest ervoor :) , maar ken toch ook die kosten voor afkeur wel op zich nemen :j Waarschijnlijk als extra "service"/ om geen slechte naam op de bouwen en/ of om aan te geven hoeveel vertrouwen ze erin hebben dat ie goedgekeurd wordt :) Maar het is meer uitzondering dan regel hoor ;)
en die 75 euro ben je dan misschien kwijt als ie afgekeurd wordt, maar ik ga daar meestal niet bij voorbaat al vanuit dat ie afgekeurd wordt, dus zou hem daarvoor niet laten staan :o