Afstamming voor Dummies

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nali829

Afstamming voor Dummies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 21:40

Hallo allemaal,

Misschien kan iemand van jullie mij helpen. Ik ben een enorme paardengek, maar ik heb me nooit zo bezig gehouden
met afstammingen enzo. Ik ken natuurlijk wel wat bekende namen etc. maar ik ben nog niet zo goed in het ´lezen´
van afstammingen enzo...
Ik vind het bestwel stom en blond om te vragen, maar kan iemand mij uitleggen hoe het eigenlijk zit met het
.....x....x..... want ik zie dat het vaak ´bepaalde hengst´ x ´bepaalde hengst´ is en er verder niks bij staat. Waarom
staat er dan geen merrie bij, hoe zit dat? En als er nou 2 keer x staat? Hoe zit het dan? Wie is dan de hengst en wie de merrie?

Sorry het is misschien echt best dom hoor haha.. maar ik wil graag meer weten over dit soort zaken en ja dit is n begin.

Verder nog de vraag of iemand misschien een goed boek weet wat gaat over dit soort dingen.

Alvast heel erg bedankt!!!

Groetjes van een Dummie :){

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Afstamming voor Dummies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:45

Even heel simpel, ik heb even de hengst Bretton Woods er uit gehaald.
Zijn afstamming is Johnson x De Niro x Romancier

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=148482
Dit is zijn papier.

Dus elke keer de hengst, is zijn vader, daarna achter de eerste x de vader van zijn moeder, na de tweede x de vader van de moeder van de moeder. Begrijp je het zo een beetje?

Soms staat er ook, ook even Bretton Woods, Johnson x Elite Pref EPTM (Drs) v. De Niro x Staatspremie v. Romancier.

Dan worden de predikaten van de merrie (waarvan de vader genoemd wordt) benoemd.

Nali829

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 21:51

Oke dus als ik het goed begrijp wordt er over het algemeen vrij weinig aandacht besteed aan de merrie zelf, maar vooral aan de hengst (in het geval van de merrie de vader van de merrie dus ook weer de hengst). Doet de merrie zelf er in principe dan ook niet zo toe? Behalve dan bij de fok zelf dat ze gewoon fijne veulens geeft. Prestatiegericht in elk geval niet zo dus.

Klopt het zoals ik het zeg?

In ieder geval heel hartelijk bedankt!!

Weet jij toevallig ook nog n boek over fokkerij?

Groetjes!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:10

De merrie doet er zeker wel toe, "de merrie maakt het verschil". Qua afstammingen wordt de merrie inderdaad minder vaak genoemd. Vaak hoor je wel "ik heb een Jazz uit een Elite sport merrie van Ulft". De hengsten zijn gewoon veel bekender en een hengst heeft een x aantal veulens per jaar, een merrie niet. Daarnaast worden er natuurlijk veel meer merries gebruikt voor de fokkerij dan (gekeurde) hengsten. Een hengst is van naam bekend, de merrie niet. Daarom wordt vaak wel de predikaten van de merrie benoemd en de vader van de merrie, maar de merrie zelf niet.

Prestaties van de merrie zijn minstens zo belangrijk als die van de hengst. Zeker bij de sport fokkerij worden predikaten als sport en prestatie zeer graag in de merrie lijn terug gezien (de onderste rij merries dus op papier). Ook de eigen predikaten van een merrie worden graag terug gezien (zoals Ster, Keur en Elite van "minder goed" naar "beter"), maar ook preferent wordt graag terug gezien.

Preferent en prestatie worden behaald op veulens van de merrie. Ster, Keur en Elite worden op exterieur en beweging behaald door de merrie. Elite is een Keur merrie met PROK (röntgen).

Dus "de merrie maakt het verschil".

Edit: Wat voor boek zoek je ongeveer? Er zijn er namelijk zoveel. Als je een beetje weet welke richting je in wilt, kan ik er vast wel wat voor je opnoemen die interessant zijn. ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:08

Er zijn verschillende manieren om de afstamming te benoemen. Quir heeft er al twee genoemd. Ik doet het ook nog wel eens met de naam van de merrie erbij. Dus voor Bretton Woods: Johnson x Annabel Elite preferent van De Niro. Je kan dan soms direct horen uit welke moederlijn en stam zo'n paard komt en diegene die de stammetjes kennen weten dan soms ook nog wel wie het paard gefokt heeft.

Mijn merrie is daar wel een aardig voorbeeld van. Bazinetty II v Elegant x Ninetty keur sport preferent van Zep x Bazinetty ster preferent van Commandant.

Een kenner zal meteen weten dat de merrie gefokt is door R. Ph. Hekkert uit Wijhe en weten welke sportpaarden, keuringspaarden en ggk hengsten er uit voorkomen.(globaal)
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=155757

In Nederland is het namelijk redelijk gebruikelijk om in de merrielijn te vernoemen. Als je tegen een fokker zegt Endy weet hij/zij waarschijnliijk wel meteen aan fam van Helvoirt denken die deze merrielijn op de kaart gezet heeft
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=
Net als Charmante
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=1193 De moeder van Jazz ook gefokt door van Helvoirt.

Daula is ook zo'n stamnaam die heel bekend is http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=6442

Zoals Quir al aangeeft...de merrie is juist heel belangrijk. Alleen je moet veel er over lezen om te weten welke merrie er toe doen en welke minder of niet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:12

Is er eigenlijk ook een overzicht van welke merriestammen door welke fokkers opgezet zijn?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:13

dat zat ik me idd ook net af te vragen...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:22

Iris82 schreef:
Is er eigenlijk ook een overzicht van welke merriestammen door welke fokkers opgezet zijn?

Vaak zijn de grote merriestammen zeer wijd verbreid en zijn er meerdere fokkers me actief.
Er is een boekje over de merrielijnen van het KWPN. Maar ik weet niet of er ook bij staat wie met zo'n stammetje is begonnen. Zal ook soms een beetje vaag zijn.

Om mijn merrie weer als voorbeeld te nemen.

Die komt uit de Loma-stam Naar stammoeder Eloma van Sietze van Dellen. Maar hij is niet de eerste die met die stam is gaan fokken en ook niet de eerste die er succesvol meegefokt heeft. (waarschijnlijk wel het meest succesvol) De Stammoeder is Frelona(begint eigenlijk zelfs met Cirma I) en de stam is zeer wijdvertakt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:25

er is idd wel een uitgebreid boekje van het kwpn over merriestammen, (wel meerdere aangezien het per letter gaat :+) maar daar staat de fokker niet bij...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:37

M_D_H schreef:
er is idd wel een uitgebreid boekje van het kwpn over merriestammen, (wel meerdere aangezien het per letter gaat :+) maar daar staat de fokker niet bij...

Lijkt me bij nader inzien natuurlijk ook wel redelijk logisch.
Want als er meerdere fokkers met dezelfde stam fokken, dan is het natuurlijk niet interessant om te weten wie de oorspronkelijke oprichter geweest is.

Lijkt me wel dat er veel verschil kan zitten in 1 merriestam dan omdat verschillende fokkers verschillende doelen hebben?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:43

ja daar heb je gelijk in O:) :+
maar ik zou wel graag eens willen weten welke bekende merrie stammen bij welke fokker worden gefokt...
aangezien ik echt nooit weet waar een merriestam vandaan komt :')

kleine verschillen, niet heel veel grote, vaak zal een stam van dressuurpaarden toch wel voor dressuur paarden blijven, maar er worden wel kleine verschillen gefokt in exterieur/beweging...
tot er uiteindelijk weer een nieuwe stam ontstaan he ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:55

Iris82 schreef:
M_D_H schreef:

Lijkt me wel dat er veel verschil kan zitten in 1 merriestam dan omdat verschillende fokkers verschillende doelen hebben?

Dat klopt.Uit de Loma stam komen Springpaarden, Dressuurpaarden en Gelderse paarden. Er waren kwamen ook nog Tuigpaardenlijntjes uit maar die zijn er eigenlijk niet meer. (er zijn meer van dit soort lijntjes hoor)

Dat zijn hele verschillende keuzes die gemaakt zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 15:57

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:38

sarabande schreef:
Nou Natasja ik had gedacht dat jij het bestaan van deze auteur en zijn werk wel kende :P :D

http://www.prestatiefamilies.nl/

:o? oeps..

Jawel die ken ik wel... :D

Nali829

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 21:11

Heej Allemaal!

Wat super interessant wat jullie allemaal vertellen! Ik ben blij dat ik dit kan volgen
en dat jullie zoveel posten!
Ik kan er helaas niets aan toevoegen omdat ik er zoals gezegd nog niet zoveel vanaf weet.
Ik wil me er wel meer mee bezig gaan houden.
Hoe hebben jullie dit allemaal geleerd?

Groetjes! :+

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:41

Nali829 schreef:
Heej Allemaal!

Wat super interessant wat jullie allemaal vertellen! Ik ben blij dat ik dit kan volgen
en dat jullie zoveel posten!
Ik kan er helaas niets aan toevoegen omdat ik er zoals gezegd nog niet zoveel vanaf weet.
Ik wil me er wel meer mee bezig gaan houden.
Hoe hebben jullie dit allemaal geleerd?

Groetjes! :+

Door veel te lezen, veel keuringen volgen en jezelf er helemaal in verdiepen.
Ook veel vragen aan de mensen die al in de fokkerij zitten.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:05

Quir schreef:
Nali829 schreef:
Heej Allemaal!

Door veel te lezen, veel keuringen volgen en jezelf er helemaal in verdiepen.
Ook veel vragen aan de mensen die al in de fokkerij zitten.

En goed opletten natuurlijk. Als je een beetje in de afstamming verdiept kom je vaak de zelfde namen en stammen tegen. Na een tijdje krijg je hier een oor voor. Het zou makkelijker zijn dat de KWPN net zoals in Holstein met stamnummers gaat werken. Dan valt op dat uit bepaalde stammen zeer veel toppers en uit sommige bijna geen.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:03

dank je voor het antwoord, ook ik heb hier een groot deel bijgeleerd :-)

Nali829

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 13:05

Fijn he!! echt heel goed!!