Jaarling gaat hangen aan halstertouw...HELP!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MKuijpers

Jaarling gaat hangen aan halstertouw...HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 08:12

Hallo,

Ik heb een schetland hengstveulen (jaarling) van rond de 1,5 jaar oud. Hij komt uit een natuurreservaat en we hebben hem nu 2 maanden. Hij is dus nog niets gewend.
Ik ben met hem in de weer om hem mak te maken en de basis te leren (meelopen aan halstertouw).

Alleen.....telkens wanneer ik hem vastklik aan het touw (in de bak, zet hem nog niet eens vast) begint hij achteruit te wijken. Ook al loop ik met hem mee, hij breekt natuurlijk uit in galop en dat houd ik niet meer bij.

Wie kan mij helpen met een leer-tactiek om hem te leren mee te lopen aan het halstertouw/ vast te staan in de stal? Ik maak me zorgen want zo kan ik hem niet eens laten bekappen.

PS: heb met brokjes geprobeerd op touwdruk stapje voorwaarts te laten doen, lukte 1 keer maar hij vindt de brokjes nu al niet meer zo interessant.

Wie kan mij helpen?

gr Melanie

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 08:29

Hij is pas 1,5 jaar oud. Ik zou zeggen zet hem nog een jaar op het land met ze vriendjes en zoek daarna professionele hulp ;)

fjordnina

Re: Jaarling gaat hangen aan halstertouw...HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:19

Eerste paar keren even met zijn tweetjes zijn en even iets meer doorpakken. Je doet hem dan gewoon aan het halster met touw, brokjes in de jaszak en de 2e persoon loopt bij zijn staart.
Je zet wat druk op het halster en als hij dan achteruit wil wijken pakt de 2e persoon zijn staart en houd die in de lucht. Zo krijgt hij ook druk van achteren waardoor het kwartje soms net wat sneller valt. Na een keer of 3 gaat het vaak al veel vlotter.

Om in te gaan op je eerder geprobeerde tactiek: als hij achteruit loopt, hou dan in ieder geval altijd druk op het halster zodat hij leert dat dat niet het antwoord is om van de druk af te komen. Alleen vooruit (hoe klein de stap ook is) levert het wegvallen van druk op en een beloning.

Je moet nu even doorpakken anders wordt het alleen maar moeilijker. Meelopen, vaststaan en voetjes geven zijn immers basisvaardigheden.

De opmerking op het land zetten en daarna prof. hulp zoeken schiet niet erg op. Er worden alleen basisvaardigheden aangeleerd en daar heb je mijn inziens geen professional voor nodig. Een beetje gezond verstand en paardenkennis is echter wel voordelig.

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:44

Ik ben het eens met fjordnina. Zeker niet gewoon terug op het land zetten want de basis moet de jaarling nu toch wel leren. Anders word het later alleen maar moeilijker en dan hebben ze ook meer kracht en spieren.
Inderdaad met twee, en zoals gezegd belonen bij elke stap voorwaarts.

Goed oefenen elke dag en dan heb je binnen een paar weken een jaarlng die goed kan meelopen. Succes!

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:48

Zeker nu beginnen met leren. Bij ons leren de veulens al op een paar weken meelopen. Inderdaad met een beetje hulp van achteren aanleren. Ik zou in ieder geval niet met hem mee gaan rennen ;)

MKuijpers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 16:02

Heel erg bedankt allemaal!

Ik zal het zeker gaan proberen met iemand die achter hem staat.

De opmerking van niet meerennen en niet loslaten is goedbedoeld en was ook niet wat ik wilde, maar was in mijn eentje eigenlijk niet anders dan mogelijk:
Als ik niet mee rende moest ik loslaten en dat leek mij een slechte beloning (hij zou dus winnen). Tot stilstand trekken lukt uiteraard niet, want hij weegt toch al gauw zo'n 200 kilo....
En niet loslaten was al helemaaaal niet de bedoeling maar op een gegeven moment gaat hij sneller dan ik....tja wat moet je dan.

Ben nu elke dag met hem bezig (herhaling herhaling) en ga met een persoon erachter aan de slag, hopelijk lukt dat!!!

groeten melanie

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:04

Citaat:
Hij is pas 1,5 jaar oud. Ik zou zeggen zet hem nog een jaar op het land met ze vriendjes en zoek daarna professionele hulp

skup onder zijn kont werkt ook prima hoor :Y) . Met een jaar mogen ze echt wel fatsoenlijk mee kunnen lopen aan een touwtje. Iemand erachter die klapt in zijn handen dan schieten ze meestal wel naar voren, mocht ze echt gaan hangen met deh harige kant van een bezig tegen haar billen. succes

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:20

ja als hij in de achter uit loopt iemand hem van achter de staart laten pakken of een tik geven,niet los laten en anders touw over de neus of een bitje in de mond hij mag niet met jou gaan lopen(zorg ook dat dat niet gebeurt)
maar met het vast staan zou ik hem gewoon vast zetten dan hangt hij zich maar op zorg wel dat je een stevig touw en halster hebt en eventueel een elastiek waaar hij aan staat,je kunt ook proberen met een halsband om zijn nek dit zou beter gaan bij paarden die gaan hangen met vast staan.wij leren ons veulen van af een aantal dagen al mee lopen etc spelender wijs met de moeder er bij.dus op het land zetten vind ik onzin

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:31

MKuijpers schreef:
Heel erg bedankt allemaal!

Ik zal het zeker gaan proberen met iemand die achter hem staat.

De opmerking van niet meerennen en niet loslaten is goedbedoeld en was ook niet wat ik wilde, maar was in mijn eentje eigenlijk niet anders dan mogelijk:
Als ik niet mee rende moest ik loslaten en dat leek mij een slechte beloning (hij zou dus winnen). Tot stilstand trekken lukt uiteraard niet, want hij weegt toch al gauw zo'n 200 kilo....
En niet loslaten was al helemaaaal niet de bedoeling maar op een gegeven moment gaat hij sneller dan ik....tja wat moet je dan.

Ben nu elke dag met hem bezig (herhaling herhaling) en ga met een persoon erachter aan de slag, hopelijk lukt dat!!!

groeten melanie

Het (op tijd!) laten vallen van druk is alles in deze situatie.
Wanneer je niet ervaren bent hierin, is wellicht een les hierin wel handig.

sonadore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:34

als je paard niet voorwaarts gaat op druk van het halstertouw, heeft gewoon druk zetten meesstal het effect om tegendruk te zetten, maar als je nu gaat zigzaggen dus je hem naar links of rechts druk op het halstrtouw zet ze hoofd dus zijdelings beweegt zal hij een stap zetten om zijn evenwicht te moeten bewaren en een paard heeft altijd van nature zich recht te maken. dus elke keer als hij stil gaat staan doe je door behulp van hem naar links dus zijdelings te laten bewegen een stap voorwaarts te zetten, na dit een paar keer te hebben gedaan, zal hij meelopen omdat hij doorkrijgt dat stoppen geen zin heeft.
voor het hangen zou ik een zweepje pakken, niet mee om te slaan maar om mee op de croupe te tikken zodat hij weer een stap voorwaarts gaat, dit doe je eerst aan de hand daarna met een lang touw ergens doorheen te halen zodat hij het idee van vaststaan krijgt, wil hij achterwaarts dan tik je een paar x op de croupe en zo gauw hij stap voorwaarts zet gelijk stoppen en touw laten vieren, als beloning.

hopenlijk snap je het een beetje, anders moet je me ff bpen en zal ik een pagina uit het boek van linda tellington jones sturen, waar het precies in staat beschreven, bij mij heeft het tot nu toe bij alle paarden gewerkt.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:39

keona schreef:
ja als hij in de achter uit loopt iemand hem van achter de staart laten pakken of een tik geven,niet los laten en anders touw over de neus of een bitje in de mond hij mag niet met jou gaan lopen(zorg ook dat dat niet gebeurt)
maar met het vast staan zou ik hem gewoon vast zetten dan hangt hij zich maar op zorg wel dat je een stevig touw en halster hebt en eventueel een elastiek waaar hij aan staat,je kunt ook proberen met een halsband om zijn nek dit zou beter gaan bij paarden die gaan hangen met vast staan.wij leren ons veulen van af een aantal dagen al mee lopen etc spelender wijs met de moeder er bij.dus op het land zetten vind ik onzin

ik zal zeker geen bitje gebruiken bij zo een jong paard.
die horen alleen aan een halstertje en meer niet.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:07

nou als die een loopje met haar neemt,lijkt me helemaal geen goed idee,
caboclo schreef:
keona schreef:

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:10

Veulens die de druk nog niet helemaal begrijpen laten ze wel eens een halster om in stal met daaraan een stuk (halve meter ong.) touw, als ze daar op gaan staan kunnen ze trekken wat ze willen maar moeten eerst naar voren wil het touw loslaten. is iets veiliger voor jullie.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:23

nou als die een loopje met haar neemt,lijkt me helemaal geen goed idee,
caboclo schreef:
keona"]ja als hij in de achter uit loopt iemand hem van achter de staart laten pakken of een tik geven,niet los laten en anders touw over de neus of een bitje in de mond hij mag niet met jou gaan lopen(zorg ook dat dat niet gebeurt)

daar ben ik het mee eens maar een bitje in doen bij zo een jonkie is niet veel goed voor straks tijdens t beleren.
zeker niet met de melktandtjes van nu.!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:35

Ik zie hier echt dingen langs komen waarvan ik denk 8)7 Bitje... schop onder zn hol.... terwijl het op mij overkomt dat het beestje het gewoon totaal niet begrijpt.
Beestje komt uit een natuurgebied en heeft de basis die paarden normaal leren als ze als veulen naast de moeder lopen (halstertje, mee lopen, hoefjes etc) duidelijk nog niet geleerd. Ik ben echt geen watje en als paarden lopen te kloten krijgen ze gerust maatje 40 onder hun kont, maar niet als ze het simpelweg niet begrijpen.

TS: Wat ze bij veulens weleens doen is een touw achter de billen langs, in amerika hebben ze er zelfs complete tuigen voor.

Een paard zal in principe wijken voor druk, dus op het moment dat hij druk achter de billen krijgt, zal zijn reactie voorwaarts zijn

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:44

Een schop onder z'n kont of een bitje vind ik absoluut niet de correcte manier! Als er goed gelezen word dan is de jaarling nog maar 2 weken uit de natuur gehaald. Dan kan hij dat niet begrijpen.
Ik heb zelf (voor mijn eindewerk in 2009) ook zo'n filmpjes als stef geplaatst heeft.
TS, als je wil stuur ik die wel even via pb.. Kan je eens kijken :)