Fokken met een paard met Kissing spines?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jaimpiej

Fokken met een paard met Kissing spines?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 15:22

Zouden jullie fokken met een merrie met kissing spines?

Ik zit er over te denken om mijn merrie te laten dekken, maar weet niet of dit verstandig is gezien ze kissing spines heeft. Het is niet bewezen dat het erfelijk is.
8 jaar geleden heeft mijn merrie een veulen gehad, ik heb begrepen dat hij het erg goed doet, maar of hij kissing spines heeft weet ik niet.

Ik weet niet of het een goed idee is of niet.

Anoniem

Re: Fokken met een paard met Kissing spines?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:24

Er zit wel degelijk een erfelijke factor in. In Duitsland worden de hengsten er volgens mij al op gescreend voor ze mogen dekken bij sommige stamboeken en dat gaat bij het KWPN ook nog gebeuren denk ik.

Naast de erfelijke factor, lijkt het me belastend en pijnlijk voor de merrie om een veulen te dragen.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:26

[***] schreef:
Er zit wel degelijk een erfelijke factor in. In Duitsland worden de hengsten er volgens mij al op gescreend voor ze mogen dekken bij sommige stamboeken en dat gaat bij het KWPN ook nog gebeuren denk ik.

Naast de erfelijke factor, lijkt het me belastend en pijnlijk voor de merrie om een veulen te dragen.

dat lijkt mij ook, alleen dat idee al zou voor mij genoeg zijn om er niet mee te gaan fokken.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:31

doerakje schreef:
[***] schreef:

dat lijkt mij ook, alleen dat idee al zou voor mij genoeg zijn om er niet mee te gaan fokken.

En voor mij ook. :j

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:40

Of het pijnlijk is, is afhankelijk van de status van de kissing spines.

Raken de werveluiteinden zich alleen bij belasting, of ook zonder?? Zijn ze al vast gegroeid/verkalkt, of zit er nog een ontstekingsproces???

Wat is de waarschijnlijke reden van de aandoening?? Erfelijkheid en/of bouw (functionaliteit van het lijf)??
Of eerder trauma en/of training?? Maakt ook nog wel een verschil.

Jaimpiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 10:14

Het is alleen pijnlijk als ze gereden wordt, ze kan gewoon pijn vrij paard zijn.

Wat de reden is van de aandoening is niet bekend. Ze is wel wat korter, dus dat zou de reden kunnen zijn.

Wat ik heb begrepen van 3 artsen, is het niet erfelijk en zou ik een lang gelijnde hengst moeten kiezen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:31

ik zou er niet aan beginnen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:32

Niet aan beginnen.
Kan je beter een gezonde merrie laten dekken.

Ik vind dit te belastend voor een dier wat al iets heeft.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:36

Vraag me af in hoeverre de dikke buik wanneer het veulen groeit belastend is voor de ruggegraat. Wanneer deze erg doorzakt kunnen de wervels elkaar misschien raken ?? Dan zou het pijnlijk kunnen worden.... zelf zou ik het niet doen....ik zie teveel merries met o.a. beenblessures om me heen die niet meer gereden kunnen worden, er dus een veulen ingestopt wordt en die de laatste periode van de dracht er duidelijk last van hebben.

Persoonlijk wil ik eraan toevoegen dat ik voor de lol fokken op dit moment not done vindt, gezien het enorme aantal paarden wat aan de kant gezet wordt ( maar dat is een andere discussie)

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 19:49

Dan zitten ze dus nog niet vastgegroeid en zou ik er ook niet aan beginnen...

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:50

Het hangt er heel erg vanaf waar de kissing spines zit en hoe het daar gekomen is.
Door een ongeval kan je ook Kissing spines krijgen.
Er zijn veel fokmerries die nooit op de foto zijn geweest en misschien hebben deze ook problemen en daar wordt ook mee gefokt!!!!!
Weet je van je eigen merrie dat ze het heeft dan moet je er goed over nadenken of je wilt fokken en waarom je fokt.
Doe je fokker voor jezelf of voor de verkoop. Heeft de merrie goede bloedlijnen of is ster,keur of elite.
Paard met normaal papier en stamboek (zou ik dan niet gaan fokken)