1,5 jarige hengst, ballen nog niet gedaald. Vruchtbaar ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Monster_tos

1,5 jarige hengst, ballen nog niet gedaald. Vruchtbaar ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 18:51

Mijn 1,5 jarige hengst houd zijn ballen nog steeds lekker warm binnen.
Maar ik vroeg me af of hij dan al wel vruchtbaar is of niet ??

Ik wil hem graag in de rest van de kudde hebben, maar omdat er nog geen ballen zijn kan hij ook nog niet gecastreerd worden :(

frenia

Re: 1,5 jarige hengst, ballen nog niet gedaald. Vruchtbaar ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:27

hij kan gewoon vruchtbaar zijn :j
trouwens: hij kan bv zn ballen nog optrekken als jij voelt enzo ;)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:28

of als het kouder word trekken ze deze ook vaak in,
maar vruchtbaar zijn ze zeker

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 20:11

Maar als hij ze kan optrekken kan hij dan wel al gecastreerd worden ? Of kan hij ze dan ook te goed verstoppen ??
Jaaa met deze kou zou ik ze ook zo snel mogelijk naar binnen halen als ik hem was!

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:06

Het veulen van 2009 bij ons was ook een hengstje en hij kon ook zijn ballen gewoon intrekken. Je zag ze dan niet zitten, of maar een bal. Vooral als je keek ofzo. Hij is wel gewoon gecastreerd kunnen worden.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:25

Zelfs al zijn ze nog niet ingedaald, castreren kan altijd volgens mij. In de kliniek doen ze ook klop hengsten castreren. Zal misschien meer kosten, maar dan kan hij wel bij de groep. Vruchtbaar kunnen ze zeker zijn, ook als de ballen niet ingedaald zijn.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:35

we hebben pas onze hengst van 3,5jr laten castereren.bij deze jonge zag je soms een bal hangen en als je er aan kwam trok hij hem in ook soms als het koud was deed hij dit,het was dus een klophengst.hij is naar de kliniek geweest en is daar gecastereerd dit heeft me 720,- gekost.die ene bal kon ook nooit zijn ingedaald want de weg waar hij door moest was veel te klein.
ik wil je alleen zeggen dat als je nog nooit iets hebt zien hangen zijn ze of nog niet in gedaald of het is een klop hengst,als bijde ballen(dus klophengst,niet op getrokken)nog in de buik zitten is de kans van vruchtbaarheid zo enorm klein omdat het veel te warm in de buik is.als er een bal buiten hangt is hij wel vruchtbaar(onze hengst heeft ook gedekt bij onze merrie en is dragend).als zijn ballen gewoon nog niet ingedaald zijn,kun je hem enkel castereren in de kliniek en de kosten verschillen mijne was het duurste omdat ze in de buik zaten,dus hoe dieper ze zitten hoe duurder.
ons hengstje van 1,5jr loopt ook gewoon in de groep,ik merk niet aan hem dat hij al echt hengst is,deze kan ook nog niet gecastereerd worden omdat het nog te klein was.als je nog vragen hebt hoor ik het wel

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 22:15

Nou ik heb ze dus nog nooit gezien... En voor zijn leeftijd is hij dan wel laat toch ?
Kan natuurlijk altijd even een veearts langs laten komen om te kijken hoe het zit.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:18

is niet laat hoor soms zijn ze 2 als ze indalen. Maar wel vruchtbaar!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:20

Monster_tos schreef:
Maar als hij ze kan optrekken kan hij dan wel al gecastreerd worden ? Of kan hij ze dan ook te goed verstoppen ??
Jaaa met deze kou zou ik ze ook zo snel mogelijk naar binnen halen als ik hem was!

Ze kunnen altijd gecastreerd worden, maar dan zul je naar een dierenkliniek moeten.
Ik zou hem niet bij andere paarden zetten. Niet als je geen ongelukjes wilt.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:23

nee is helemaal niet laat,het verschilt per paard bij onze pony zijn ze in de groei deze is nu 1,5jr.sommige zijn 1,5jr en hebben ze al.dus nog niet druk om maken.
Monster_tos schreef:
Nou ik heb ze dus nog nooit gezien... En voor zijn leeftijd is hij dan wel laat toch ?
Kan natuurlijk altijd even een veearts langs laten komen om te kijken hoe het zit.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:28

mijne heeft ook wel eens 1 bal ingetrokken en andere niet,

heb DA laten voelen en kon beide ballen pakken, geen klophengst dus,
ik zou voor het zekere gewoon even een DA laten chekken, en al zou het een klophengst zijn ook deze kunnen vruchtbaar zijn!!!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:52

ja als er een bal buiten de buik zit als beide ballen in de buik zitten is hij zo goed als niet vruchtbaar
StalNollie schreef:
mijne heeft ook wel eens 1 bal ingetrokken en andere niet,

heb DA laten voelen en kon beide ballen pakken, geen klophengst dus,
ik zou voor het zekere gewoon even een DA laten chekken, en al zou het een klophengst zijn ook deze kunnen vruchtbaar zijn!!!

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:15

je kan altijd nog de dierenarts even laten kijken

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:57

idd klopt maar je zegt het zelf al ´´ zo goed al´´

het kan dus nog zeker en het zal je maar ebeuren dat jullie 1 op de 1000 zijn waardoor je merrie wel drachtig blijkt te zijn,

heb je inmiddels al contact opgezocht met de DA

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:03

Mijn ruin was toendertijd bijna 2 (8 jaar geleden) en had maar 1 bal.
Ik heb hem in Utrecht laparoscopisch laten castreren, dus alleen een paar kleine gaatjes in de flanken voor de instrumenten in te brengen, maar verder geen grote wonden, kosten: 407 euro en hij heeft daar een week gestaan.
Dit is een operatie met weinig risico's terwijl als je een klophengst gewoon moet laten opereren , dan moeten ze de buikholte openenen wat veel meer risico's met zich mee brengt.
Maar ik zou nog tot het voorjaar afwachten, nu is het koud en ik zie bij onze 1,5 hengstjes nu ook niks hangen terwijl ze allebei wel degelijk 2 ingedaalde ballen hebben.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 12:09

Ik heb nog geen contact gehad met de VA. Ik ga het voorjaar even afwachten :)

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:10

zijn beide ballen nog niet ingedaald? Dus echt nog in de lieskanaal of buikholte?
Wanneer beide ballen in de buik/lies zitten is de hengst niet vruchtbaar. Wanneer er 1 bal in de lies/buik zit, is de hengst wel vruchtbaar.

Sommige hengsten kunnen idd wel eens de ballen optrekken, maar dan kun je ze met de hand wel gewoon voelen.

Klophengst castratie is vrij prijzig. Je hebt hiervoor verschillende manieren. Dit is ook afhankelijk waar de bal zich bevindt.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 12:13

Nou er hangt nog helemaal niks, en kon zo oppervlakkig ook niks voelen. Meneer vond maar niks dat ik daar bezig was dus heb niet helemaal uitgebreid kunnen onderzoeken :P
Zal straks nog eens een poging doen!