inteelt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

la_faye

inteelt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 11:13

Hallo, ik kan/ wil een haflinger henkstje én merrie kopen van beide 3 jaar.Lijkt me leuk als er veulentjes van komen maar het is niet duidelijk hoe de bloedlijnen liggen. ..
Ze hebben zeker een andere moeder maar mischien wel de zelfde vader...
Nu lees ik over ijslanders dat ze zelfs met volle broers en zussen expres fokken maar over friesen paarden waar het wel een probleem bij is geworden...
Nu vraag ik mij af of er iemand hier ervaring mee heeft en sowieso hoe jullie er over denken.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 01-12-10 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek titel aangepast

lailapri

Re: inteeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:28

Je zou je eerst moeten verdiepen in de ouderdieren, wat was goed, wat wat minder, wat geven ze door. Dat betekend nakomelinen bekijken, vergelijken, ouders van ouders natrekken, wat hebben ze bereikt, hoe waren hun nakomelingen.

Dan kun je eventueel een besluit nemen tot lijnteeld om zo (hopelijk) goede eigenschappen te verankeren. Maar weet wel, het kunnen ook slechte eigenschappen zijn die je verankert, en er kunnen dus ook genetische foutjes van komen als vader bijvoorbeeld gen voor dwerggroei meegeeft en beide dieren deze hebben, kruis je die weer kun je dus een dwerg krijgen (even heel zwart wit uitgelegd). Naast dwerggroei zijn er nog veel meer genetische foutjes kijk maar bij de paint de zogenaamde witte veulens, bij de appaloosa's bij few spots nachtblindheid, etc.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:43

Maar dat heb je zowiezo Laila en staat los van lijn/inteelt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:04

dat kan idd maar wel iets om bij een bewuste kruising en zeker bij lijnteelt op te letten, als er dergelijke gevallen bekent zijn in een familie zou ik er zeker niet op gaan lijnteelten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:06

Nee, maar als ik weet dat een hengst een keer een dwerg gegeven heeft (wat heb dus drager maakt) dek ik daar zowiezo niet mee, staat compleet los van in/lijnteelt.

Ik denk dat wij mensen het met name niks vinden omdat wij het besef hebben wie onze vader is, of onze broer of oom. Een paard heeft dat niet, dus ik vraag me af of het paard zelf er nou zoveel bezwaar tegen zou hebben.
Want je hebt natuurlijk de ethische bezwaren en de genetische bezwaren

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:12

nee hoor het liefst dekt paps kind nog en broer zus, dat maakt niet zoveel uit en in de natuur zal er ook best lijnteelt zijn alleen dan zijn het wel de sterkste die overleven, er wordt dan niet geknutseld aan een zwakkere. Het zelf een gehad die uit een kudde kwam en verstoten was door mams. Gered en met de fles grootgebracht, was toch een apart dier.

De genetische foutjes kun je idd ook los van lijnteelt zien, maar ook passen ze in het plaatje van lijnteelt wat betreft deze vraag. De vraag wat of een veulen fokken verstandig was en wat de risico's zijn. Als je die wilt weten zul je ouders moeten bekijken en nakomelingen, info over hengsten en merrie's moeten inwinnen, etc.

la_faye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 12:26

Woow, wat antwoorden jullie snel!, bedankt!
Het betreft hier om een min of meer wilde kudde. de eigennaar weet wel wie de moeders zijn maar niet zeker wie de vader is. De mogelijke vaders zijn daar wel aanwezig maar net zo 'wild' als de rest dus ik weet niet wat ik over hun, qua karakter enzo kan uit vinden... Ethische bezwaren heb ik niet maar als je door inteeld 'misvormde' veulens krijgt lijkt mij het niet zo een goed idee.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:31

Je kan er hele goede dieren mee fokken, maar ook met bijvoorbeeld mindere eigenschappen die verankert zijn. Misschien de merrie laten dekken door een haf hengst van een heel andere afstamming en ggk?

Fokken blijft natuurlijk altijd tot op zekere hoogte gokken.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:00

Er zijn al genoeg haflingers met papier, dus waarom er nog enkele bij fokken zonder papier, waarvan de bloedvoering onbekend en waarschijnlijk oninteressant is? Dat is niet meer fokken maar vermeerderen.

In principe zou het kunnen, maar ik zou het ten stelligste afraden. Niet enkel vanuit commercieel oogpunt.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:03

Ben ik nu de enige die zich stoort aan zo'n schandalige mishandeling van de Nederlandse taal in de titel van dit topic?
Een dt-fout die nog niet eens in een werkwoord staat...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:08

Ik verbaas mij meer over het feit dat er nog geen klachtenregen is geweest over: Je moet niet zomaar fokken etc. etc. etc. :D

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:10

s0173957 schreef:
Ben ik nu de enige die zich stoort aan zo'n schandalige mishandeling van de Nederlandse taal in de titel van dit topic?
Een dt-fout die nog niet eens in een werkwoord staat...

Ik heb ze zeker wel gezien maar ik ben het afgeleerd om er op bokt op te reageren. Het komt gewoon teveel voor...

@Sammie: die komt nog wel. :D

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:16

Het gaat dus over verwilderde dieren zonder papieren, die ook nog eens halfbroer en zus zouden kunnen zijn? Of misschien nog wel dichtere familie, zijn de moeders zelf misschien ook al zusjes? Of de vaders mogelijks broers?

Vooral niet doen ; los van de mogelijke gezondheidsproblemen zal je deze veulens erg moeilijk verkocht krijgen. Er vertrekken wekelijks vrachtwagens met dit soort pony's naar het buitenland om te slachten.
Er zijn momenteel al veel teveel paarden, als je dan toch wilt fokken , probeer dat dan te doen met dieren die wel iets waard zijn.