Nog steeds geen dekbon ontvangen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Condesa

Nog steeds geen dekbon ontvangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 21:31

Ik heb in juni dit jaar mijn NF merrie laten dekken, laten weten aan de hengstenhouder dat ze drachtig is, en ik zou later via de post de rekening en dekbon ontvangen (ja, ze hebben mijn adres + gegevens van de merrie). Nog een keertje achteraan gebeld omdat ik het zo lang vond duren voordat ik deze kreeg, en ze zei dat het wel goed kwam en heeft nog een keer mijn adres opgeschreven. Maar ik heb nog stéeds geen dekbon en rekening gekregen.
Dit is het eerste veulen dat ik zelf fok dus ik weet niet of dit normaal is dat het zo lang duurt bij de NF hengstenhouders? :o

Ik zou het natuurlijk niet erg vinden dat ik die 350 euro niet hoef te betalen, maar ik wil wel graag papier bij mijn toekomstige veulentje :=
Denk ook niet dat iemand zomaar een gratis dekking weggeeft, maar goed, ik vind het nu wel erg lang duren..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:53

Ik heb ook nog steeds geen rekening ontvangen, en daarbij uiteraard ook nog geen dekbon.
Wel een andere hengstenhouder.

Zelf moet ik ook nog steeds 1 dekbon en rekening versturen. :o Maar ik hoop dat ik die persoon nog een keer irl zie, vind het zelf altijd prettiger om persoonlijk te overhandigen. Ik heb zelf ooit een keer een dekbon niet ontvangen die met de post is verstuurd.

ponymens

Re: Nog steeds geen dekbon ontvangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:30

Ik wel de rekening maar nog geen dekbon:))

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:37

Wat ik van bij de fjorden ken is dat het ook vaak tegelijkertijd met de kerstkaart verstuurd wordt. Scheelt postzegels.
Overigens heb ik gisteren de rekening en bon ontvangen. Wel van de fjorden, maar ik vind het niet vreemd dat andere stamboeken ook vrij laat hiermee zijn. Ze zullen hun centen heus wel komen halen denk ik dan altijd maar :D.

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:37

het is mij ook niet raar hoor dat dat lang duurt....zouden ze niet wachten met dekbonnen versturen wanneer de merries een beetje uit de "" risicomaanden" zijn? als je gelijk een dekbon stuurt en de merrie is niet drachtig of verliest het vrucht nog binnen 3 maanden dan blijf je sturen. als je bedenkt dat er in augusus nog rustig gedekt wordt, dan is zit je al snel in november.
om een lang verhaal kort te maken ik denk dat het einde van het jaar niet heel raar is om zulke dingen te versturen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:20

Eeeuuhhh, bij de meeste stamboeken moeten de dekbonnen allang op het stamboeksecretariaat liggen Naomi. ;)
Die zijn dus allang geschreven.

Ik had de meesten al in het seizoen geschreven, je moet er tenslotte alle dekdata op zetten. Dus kwam de merrie terug, kwam er gewoon een dekdatum erbij.
Ook de gust gebleven merries behoren een dekbewijs te krijgen. Nu wordt dat niet altijd gedaan, scheelt weer in kosten, maar het hoort wel.
Ik heb zelf 1 gust gebleven merrie, maar die heeft een dekbon gekregen. 2 jaar geleden was er ook eentje gust gebleven, maar mooi dat in november bleek dat de vrucht verdomd goed verstoppertje had kunnen spelen en die merrie dus toch drachtig was. Merrie had gelukkig al een dekbon, een nieuwe uitschrijven had gekund, maar wel tegen een fikse boete. Want de dekbonnen moeten op 1 november ingestuurd zijn bij het stamboek.

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:44

Maar ondanks datze 1 nov op t stamboekkantoor moeten zijn, hebben jullie alle 3 nog geen dekbon ;-)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:02

Klopt, maar de reden dat wij nog geen dekbon hebben klopt niet met jouw verklaring waarom het zou zijn. ;)

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:52

Hengtsenhouders die dekbonnen versturen? Volgens mij kreeg ik die na de laatste keer dekken gewoon zo mee en hebben we het dekken + stalling ook meteen afgerekend.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:06

Ga er maar vanuit dat de HH 's hun zaakjes echt wel voor elkaar hebben. Ongetwijfeld is het gedeelte dat naar het stamboek moet, echt wel opgestuurd. Bij mij duurde het de laatste keer ook zo lang voor ik de dekbon kreeg.

Ponymens: wel betalen maar geen dekbon zou ik persoonlijk niet mee akkoord gaan.

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 19:34

fjordnina schreef:
Wat ik van bij de fjorden ken is dat het ook vaak tegelijkertijd met de kerstkaart verstuurd wordt. Scheelt postzegels.

Dit hoorde ik inderdaad ook van iemand die ook met een NF fokt!

Supertammy, ik heb het stalgeld toen contant betaald en ik zou vanzelf een rekening krijgen van de dekking werd mij verteld.. Ik dacht, dat zal altijd wel zo gaan dan :+

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:21

Ohhhh, ik zie het al, je merrie is bij Gerrit en Gera geweest :D . Nou, dan komt het zeker goed met de dekbon hoor! Ik stuur je een pb ;)

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:44

gem schreef:
Ponymens: wel betalen maar geen dekbon zou ik persoonlijk niet mee akkoord gaan.

Dit is redelijk gebruikelijk hoor, dat de dekbonnen pas na betaling verzonden worden.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:23

Ponymens: ik had even de indruk dat je wel betaald had, maar al weken / maanden op de dekbon aan het wachten was. Natuurlijk ben ik wel met je eens: eerst betalen, dan dekbon ;)

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:11

is wel het geval, begin oktober betaald en nog geen dekbon binnen. Maar ik heb het sperma via een grotere hengstenhouderij gehad en die werken toch anders als wij ponyhengstenhouders.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:15

Geen haar op mijn hoofd die daar over zou piekeren! Boter bij de vis...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:12

De dekbon van de dekking van mijn NF pony is al ruim 1,5 maand binnen.
Die van de dekking van m'n NRPS paard heb ik helaas nog steeds niet binnen.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:35

gem schreef:
Ohhhh, ik zie het al, je merrie is bij Gerrit en Gera geweest :D . Nou, dan komt het zeker goed met de dekbon hoor! Ik stuur je een pb ;)

Ik heb 2 keer mijn merrie bij hun laten dekken 1ste keer kreeg ik dekbon en rekening in december 2de keer in januari.

Je hoeft bij hun idd niet bang te zijn dat ze het vergeten.

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 21:10

Nou, ik heb de dekbon binnen hoor! *\o/* samen met een kerstkaartje, haha :)) bedankt iedereen!
zijn een paar dingetjes niet ingevuld.. neem aan dat ik zelf nog mijn handtekening er op moet zetten?
en dat ik zelf aan moet kruizen dat ze wel een stamboek NF is?

:o

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:20

Hmmm, ik heb nog steeds niets ontvangen, geen dekbewijs maar ook nog geen rekening. :o

Handtekening van de merriehouder kan de hengstenhouder niet zetten, maar die is volgens mij slechts van toepassing voor het geboortebewijs.
Stamboek NF, ik neem aan dat de gegevens van je merrie ingevuld zijn? In principe is het niet de bedoeling om die gegevens in te vullen, maar het is ook niet strikt noodzakelijk als het stamboeknummer van de merrie goed ingevuld staat. Het orgineel ligt toch op het stamboek, zonder dat ingevuld, het exemplaar wat jij hebt is een doorslag.

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 21:34

Nou haar naam staat er op, levensnummer, geboortedatum en kleur (bovenaan).
En dan kan je nog aankruizen NF wel of niet. Daar staat dus niks ingevuld. :o

Balen dat je nog steeds niks hebt! :(:)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:35

Denk wel dat ze weten dat het een forester is. :)

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 21:47

Oke, thanks :=

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:17

bij het NF stamboek zijn ze niet heel moeilijk als er iets niet ingevuld is,als idd het levensnummer en naam er maar op staat.

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 13:36

oke, dan kunnen hun zo de afstamming van mijn merrie opzoeken toch?