andalusiers alleen dressuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elisedcl

andalusiers alleen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 19:45

ik vraag me af of je met een andalsier alleen maar dressuur kan doen en of je ook niet bv een lange buitenrit of een sprongetje kan maken?

xx elisedcl

xxhenrieke

Re: andalusiers alleen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:46

ik denk dat een andalusier ook wel kan springen hoor!

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:49

Andalusiers kunnen wel degelijk springen en ook op een buitenrit zullen ze het prima doen, maar je moet niet van ze verwachten dat ze een Z parcours kunnen springen, omdat Galop niet hun sterkste kant is.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:51

Buitenritten zijn ze zeer geschikt voor gezien hun (redelijk vlakke en daardoor) fijne gangen :j Ze kunnen ook goed springen hoor, kijk maar in mijn profiel. Alleen zoals liezzie al zegt moet je niet verwachten dat ze een Z parcours zullen springen ;)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:10

liezzie schreef:
Andalusiers kunnen wel degelijk springen en ook op een buitenrit zullen ze het prima doen, maar je moet niet van ze verwachten dat ze een Z parcours kunnen springen, omdat Galop niet hun sterkste kant is.

Waar heb je die informatie vandaan?

De galop is juist een heel goede gang van de PRE (Andalusier) ze kunnen sluiten/ verzamelen als geen ander, hier zijn ze ook op gefokt. Je ziet de PRe niet zo heel veel meer in de Arena, maar soms nog wel en het is een deel vanb hun afkomst, het Spaanse vee drijven/ bevechten. En dat wordt maar in 1 gang gedaan....de Galop (of het drijven ook wel in stap voor het rustige werk).

Wat ze wel missen in de sprong is de rek/ lengte boven de sprong, ze zijn gefokt om goed te kunnen verzamelen en dus vrij kort.

Nou brengt me gelijk op de dingen die je kan doen met een S0panjaard.

Doma vaquera (veedrijven dus), de meeste hebben heel veel moed.
Doma Classica (gewone dressuur)
Alta Escuela (Spaans hogeschool rijden)
Mennen
vrijheidsdressuur, ze zijn daar heel goed in, denk aan circus.
Buitenrijden, de meeste hebben dus veel moed en schrikken niet snel.
Springen, kan natuurlijk altijd , maar is meestal niet hun grootste talent, maar er zijn uizonderingen die het heel goed kunnen.
Working Equitation; een werkstijl, met 4 onderdelen; dressuurproef (op Doma Vaquera rijstijl) 2 trails;1 op stijl 1 op snelheid en veedrijven.

De PRE is juist gefokt als een veelzeidig paard waar je van alles mee kan.

Op deze link meer informatie met plaatjes; http://www.andalusier-vereniging.nl/page10.php

En hier een rasbeschrijving; http://www.andalusier-vereniging.nl/page2.php

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:55

Buitenrit is totaal geen probleem voor ze, ze hebben niet voor niks vier benen ;) . Wanneer je dressuurmatig bezig bent staat dit eigenlijk wel gelijk aan een lange buitenrit (qua uithouding). Galop zijn ze juist zeer sterk in. Cyrina heeft heeft perfect opgesomt wat je allemaal met ze kunt doen.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:32

TOch apart dat je voor ieder ras een topic gaat openen???

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:37

Tsjaaa ligt eraan wat je onder springen verstaat elk paard kan springen :D
Vooral de hispano/arabes (kruizing PRE x Arabier) zijn goede springers echt een veelzijdigsheidpaard.
En omdat een PRE een goed karakter heeft en zin om te werken gaan ze makkelijk over een sprongetje.

Hier het bewijs een PRE hengst met een meisje van 10 dit was bij de ruiterexamens in Spanje waar je dus een sprongetje moet maken , wij rijden dressuur maar als afleiding springen we ook weleens , volgende maand doet hij ook mee aan trec.
Dit paard heeft nog nooit geweigerd en heeft ook totaal geen problemen met zijn galop :D

Afbeelding

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:43

oals al eerder aangegeven kan je zeker gewoon buitenritten maken (zou niet weten waarom niet eigenlijk??). Ze zijn dapper genoeg. Heb nu een kruising gefokt van een springgefokte moeder(BWP) met een PRE..........(mooi geworden met mooie gangen al zeg ik het zelf... :+ ) wellicht komt daar een aardige springer uit later als ze groot is :D ;) ......

QuebelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:36

Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 11-04-11 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie. Overigen in link geplaatst.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:56

dan wel geen andalusier maar een lusitano, maar die loopt onder het zadel, in de bak en buiten, voor de wagen, aan de lange teugel, aan de longe... :D

springen kan ze ook, maar doe ik niet meer omdat ze er erg heet van wordt en artrose heeft...

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:59

tuurlijk wel,
doe met mijn pre gerust buitenritten van 4 uur. why not?
mijn andere pre kan juist super springen!
ze zijn voor alles mogenlijk :+

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:17

jus schreef:
Tsjaaa ligt eraan wat je onder springen verstaat elk paard kan springen :D
Vooral de hispano/arabes (kruizing PRE x Arabier) zijn goede springers echt een veelzijdigsheidpaard.
En omdat een PRE een goed karakter heeft en zin om te werken gaan ze makkelijk over een sprongetje.

Kan ik bevestigen. Mijn hispano vindt springen geweldig om te doen. Door hem een paar keer te laten vrijspringen kreeg hij door hoe dat moest en als het even kan spring ik wekelijks met hem. Hij is er beter in dan ik, daarom gaan we nog niet hoger dan 70 cm.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 15:13

Alle paarden kunnen springen.
Alleen inderdaad moet je niet een Z-pacour verwachten.
En bosritten hoeft niet percee keihard te rennen kan ook gewoon stappen of draven en waarom zouden zij dat niet kunnen?

Muntok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:36

Onze andalusier probeert wel te springen maar hij vindt het echt niet leuk en je moet erg veel overedingskracht gebruiken om hem over een paar balkjes te krijgen.
Het is gewoon echt niet zijn ding.

Maar hij gaat wel heel graag mee op buitenritten. Heerlijk, urenlang als wij de tijd hebben. Hij gaat zomers ook mee op vakantie naar de kust en heerlijk mee door de duinen, de zee in en over het strand.
Niks alleen maar dressuur. Veel te eenzijdig voor zowel ruiter als paard.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:39

Volgens mij breekt een anda z'n benen als je er iets anders als dressuur mee doet.

Sorry maar moest er even uit. Het is een paard net als andere paarden waarom zou je daar niet iets anders mee kunnen doen. Bedoel hoe kom je daar bij?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:42

Moet je voor de grap even zoeken op working equitation. Dan zie je dat er veel meer mee kan worden gedaan dan alleen dressuur.
En met mijn kruising Anda spring ik zeer regelmatig. Kon hij volgens zijn vorige eigenaar niet, maar bij mij doet hij het vrij goed en met heel veel plezier.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:09

Ik vind het een beetje een gekke vraag.. Elk gezond paard kan toch gewoon gereden worden in het bos en een sprongetje maken?

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 20:04

omdat fries paarden niet zo goed kunnen springen kon het toch zijn dat andalusiers dat mechien ook niet zo goed kunnen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:40

elisedcl schreef:
omdat fries paarden niet zo goed kunnen springen kon het toch zijn dat andalusiers dat mechien ook niet zo goed kunnen.

Een fries kan ook gewoon springen hoor. Kijk je moet niet verwachten dat internationaal kunt gaan springen. Maar hoeveel ruiters komen daar nu feitelijk. Op basis niveau kun je met een ieder ras er wel komen met de juiste motivatie en dus ook kwa karakter van het paard. Maar laten we eerlijk zijn als je ver wil komen op spring niveau kies je uiteraard een paard dat spring gefokt is. Maar kwa basis doet het ras niet zo terzake.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 08:37

oke dankjewel

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:43

heb een Lusitano.

Komt redelijk in de buurt van een anda.
Opsommingkje:
Springt met enorm veel plezier en is ook echt handig. Weigert NOOIT.
Dressuur: ook wel best, maar niet iedere dag. (Kan ook aan mij liggen....)
Mennen: vindt meneer heerlijk, lekker lange stukken draven.
Freestyle: Hij doet graag mee hoor...
Buitenritten: doe ik verruit t vaakste. Ook lange ritten, komende zomer een meerdaagse trektocht
aan de hand wandelen: ook gezellig
Aan de hand mee met de fiets: gaaf, baasje ga eens harder....
Lange teugel: net een start mee gemaakt. Baasje zit soms in de knoop met die dingen, maar paard is braaf.
Schrik en obstakeltraining dingen: SAAAAAI met dit paard, schrikken doet ie nauwelijks zolang ik ook maar niet schrik...
Horse agility: weekend van 7/8 mei ga ik daar voor t eerst mee aan de gang. (is nieuw in Nederland)
Vrijheidsdressuur: ik doe er te weinig aan, maar Tweety pakt ook dat soort dingen vlot op.

Hmmm, ik geloof dat ie wel veelzijdig is......

Geloof me, een Lusi of Anda kan echt wel lange ritten aan, ze werden van oudsher gefokt als werkpaard. Ze hadden er echt niets aan als een paard na 3 kwartier met de toch op zn knieen liep...
Springen: Niet specifiek voor gefokt, maar t zijn werklustige dieren, die graag aanpakken. Een parcoursje komen ze echt fatsoenlijk wel rond!
Is je doel echt internationaal doorbreken in de springsport, dan zou ik in eerste instantie een ras kiezen dat daar voor gefokt wordt.
Maar niets is onmogelijk ....

plopineendop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:14

elk paard is anders, over het algemeen zijn bijvoorbeeld haflingers ook geen super springers, maar er zitten erbij die het juist super kunnen met goede techniek etc. en het gaat om de training die je geeft, met goede technieken die je het paard aanleerd kom je ook al heel ver, maar met een paard die het niet leuk vind kun je niet zoveel hij zal dan ook vrijwel nooit alles geven

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 17:43

Andalusiers zijn door hun bouw en karakter vaak wel erg geschikt om mee te dressuren, maar dat maakt ze zeker niet ongeschikt om nog zoveel meer te doen!