Berijden van drachtige merrie ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xGini

Berijden van drachtige merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 11:09

Hi (:!
Ik heb een leuke merrie op het oog die ik recreatief zou rijden. Nu heb ik wel gezien dat ze zwanger is, en daar heb ik enkele vragen over, want ik heb wel een beetje ervaring met veulens, maar met de dracht niet echt.
-kan/mag je een drachtige merrie nog rijden ? Zo ja, tot hoeveel maanden dracht ?
-als ze haar veulen heeft gekregen, hoe lang moet je dan wachten tot je er weer op kan kruipen ? Of mag je eigenlijk al meteen weer beginnen rijden ?
-gebeurt het vaak dat een merrie in haar bevalling blijft, en ze dus sterft (samen met het veulen) ?
Want een vrouw die ik ken had een drachtig paard en zowel het veulen als haar merrie zijn gestorven, daarom ben ik daar wat bang voor.
Alvast bedankt!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Berijden van drachtige merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 11:16

Ik verplaats dit topic van MD naar KS (Kraamstal), daar zitten veel mensen die ervaring hebben met drachtige merries.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 11:21

Ik ga even meelezen, ik heb zelf ook een drachtige merrie.
Maar volgens mij kan je als de merrie nu ook gewoon bereden word nog wel doorrijden. Hoe lang is de merrie al drachtig? En wat voor een werk zou je met haar willen gaan doen nu?
Volgens mij mag je als het veulen gewoon even kort zonder mama kan staan dus na een week of 4 wel weer eventjes een halfuurtje rijden met de merrie en dan gewoon weer rustig aan opbouwen!
Ik heb in mijn omgeving gelukkig nog niet gehoord dat de merrie ook overleed! Hoop ook niet dat ik dat ga meemaken met de mijne! :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 11:31

Mijn ervaring is dat merries het heel goed zelf kunnen aangeven wat ze nog kunnen, hoe lang etc. Dat kan ook nog twee weken voor de geboorte zijn. Natuurlijk merk je dan wel dat ze niet in volle rengalop over het strand denderen of even 1,30 springen :D

xGini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 11:36

wendy1987 schreef:
Ik ga even meelezen, ik heb zelf ook een drachtige merrie.
Maar volgens mij kan je als de merrie nu ook gewoon bereden word nog wel doorrijden. Hoe lang is de merrie al drachtig? En wat voor een werk zou je met haar willen gaan doen nu?
Volgens mij mag je als het veulen gewoon even kort zonder mama kan staan dus na een week of 4 wel weer eventjes een halfuurtje rijden met de merrie en dan gewoon weer rustig aan opbouwen!
Ik heb in mijn omgeving gelukkig nog niet gehoord dat de merrie ook overleed! Hoop ook niet dat ik dat ga meemaken met de mijne! :+

Ze is nog niet zo lang zwanger, ik weet de exacte datum niet maar het was van erggens in augustus. Ik zou haar 2 tot 3 maal per week een half uur tot uur rijden, en af en toe een klein wedstrijdje (niet echt om iets te berijken gewoon voor het plezier (: ) dan kan ik het rijden naarmate ze dichter bij de bevalling komt misschien wat verminderen naar 1 maal per week ofzo..
Bedankt voor je reactie ! ;D

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 11:41

Ik heb vaak drachtige merries gereden.. Heb zelfs wel eens de dag van de bevalling gereden.. Smiddags nog niet wat gezien merrie was lekker vrolijk tijdens buitenrit.. 'Snachts wordt ik gebeld, super mooi hengst veulen geboren.. Je merkt echt wel hoe of wat de merrie kan en vooral ook wil.. Beetje rond stappen is alleen maar goed..
Het rijden na de bevalling kan ook weer best snel.. Wy lieten zelf de merrie vaak 2 weken rusten en pakte het dan weer rustig op met eerst een kwartiertje dan half uurtje en zo beetje opbouwen

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 11:46

Wat je nog kan doen met een drachtige merrie, verschilt van merrie tot merrie en zelfs van dracht tot dracht. Tijdens de 1e dracht heb ik tot 3 weken voor de bevalling nog les gehad, veel stappen en draven, beperkt galop.
tijdens de 2e dracht was ze niet vooruit te branden en heb ik alleen rondjes buiten gestapt va. 6 maanden dracht.
Nu 3e dracht gaat ze weer erg goed, is echt nog in voor een sprintje.

De kans dat het misgaat tijdens de bevalling is veel kleiner dan de kans dat het goed gaat. Als je zorgt dat de merrie in goede conditie is, niet te dik en lekker soepel dan is dat bevorderlijk voor een gezonde bevalling.
De meeste merrie bevallen zonder hulp, wel is het wenselijk dat er toezicht is zodat je kan ingrijpen en de DA bellen als het niet vlot gaat. Een ervaren persoon die je kan bellen zodra de bevalling begint is aan te raden omdat die een goede inschatting van het verloop van de bevalling kan maken.

Na de bevalling het veulen meteen wennen dat mama af en toe even weg gaat en weer terug komt. Iedere dag de merrie even weg halen, beginnen met een minuutje dat opbouwen zodat je na 2 weken een kwartiertje weg kan blijven. Dan kan je in die tijd de merrie even rijden of longeren, als het veulen een maand oud is dan kan hij best een uurtje alleen blijven. Zorg wel dat er een oppas voor het veulen is als de merrie weg is, een ander paard in de box ernaast en een kundig persoon.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 11:52

Zoals hierboven al gezegd wordt is het ontzettend afhankelijk van je merrie. Die van mij wil na een maand of 6-7 liever niet meer galopperen en geen zadel meer op. Zonder zadel stap en draf vindt ze dan nog geweldig. Nog een maandje later wil ze helemaal niet meer, dan gaat ze gewoon stilstaan (en vanaf een maand of 5 dracht hoeft ze van mij onder het zadel niets meer tegen d'r zin te doen, normaal is ze ontzettend werklustig dus daar maak ik me geen zorgen om).

Na de bevalling zijn er zat mensen die er na een week weer op kruipen, die van mij is extreem beschermend en wordt helemaal gek als haar veulen meer dan 2 meter uit de buurt is de eerste 1,5 maand. Rijden is dan dus geen optie. Daarna gaat het prima, dan laat ik het veulen gewoon los in de bak lopen, die vermaakt zich dan wel :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:23

Is / wordt het je eigen paard, of een verzorgpaard? In het laatste geval zou ik de eigenaar laten beslissen of je er nog op mag en kan rijden, of niet. Die verantwoording moet je zelf niet nemen.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:02

De mijne heeft vndaag nog 2 proeven +bosrit gelopen en is vndaag precies 7 maand.
Ze is wel wat langzamer maar in het bos zat ze nog vol energie.
De merrie geeft zelf aan wat wel en niet kan.
Na de bevalling... idd opbouwen
Of gewoon de eigenaar laten beslissen :+

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:36

Mijn merrie heeft vanaf de 5e maand al aangegeven niet meer echt gewoon te willen rijden. Ik heb haar lekker laten hobbelen en heerlijk staprondjes zonder zadel....
Je kunt het veulen elke dag even alleen laten en dit opbouwen. Dan kan je moeders gaan rijden en de kleine ernaast los laten lopen. Dan af en toe aan laten wennen dat je moet moeders alleen gaat rijden en het in de stal laten. Alles wat je ze vroeg al aanleert wat gewoon is dat is mooi meegenomen! :o

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:39

Sommige kan je nog tot aan de laatste dag van de dracht rijden, bij sommigen moet je 5 maand van tevoren al stoppen met rijden, erg verschillend dus. Ik wacht meestal wel een week of 6 met rijden na de bevalling, het is toch een erg grote inspanning waarbij inwendindig vanalles gebeurt, wat ook nog moet herstellen natuurlijk. Sommige mensen zitten er met een week of 2 alweer op, dat is bij iedereen anders.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 22:53

licht er maar net aan wat voor een gezondheid en conditie je merrie heeft.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 07:54

mijn merrie is ruim 6 maanden nu,en daar merk je qua rijden nog weinig aan,alleen dat ze niet meer wil wijken voor het been,maar dat vond ze ook altijd wel moeilijk.
we rijden deze maand ook nog een dressuurwedstrijd B,geen probleem.

alleen springen doen we nu niet meer,maar vlak voor we daarmee stopten had ze nog mooi even haar eerste 2 winstpunten gesprongen in de B

het is gewoon verschillend per merrie,en je moet gewoon goed opletten en luisteren naar je merrie