welk voer voor ijslander

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elisedcl

welk voer voor ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 17:36

de vraag zegt het al, ik heb het dan wel op gewoon het voer dat je allemaal moet geven!

xx elisedcl

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 17:37

Wij voeren robust muesli van Marstall

Ibbel

Re: welk voer voor ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:32

Hooi, hooi en hooi. En áls je dan per se iets van vitamientjes wilt voeren (en met goed hooi is dat onzin), voer dan gewoon vitaminekorrels of zo'n Pavokoek oid. Tenzij je paard écht hoog in het werk staat (dagelijks meerdere uren flink trainen) is krachtvoer voor een IJsco echt niet nodig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:17

Hooi. Paarden hebben ruwvoer nodig om warm te blijven in de winter, ook als ze een dikke vacht hebben. Mijn IJslander krijgt 2 keer per dag samen met de twee (grote) paarden in zijn stukje 5 a 6 plakken hooi, afhankelijk van het hooi en het weer. In de zomer krijgen ze 's avonds hooi en overdag mogen ze dan op het gras, ze staan 24/7/365 buiten, met een schuilstalletje.

Muesli heb ik vorig jaar gevoerd, hij heeft van september tot ergens in maart van 1 zak gegeten. Die muesli kreeg hij vooral omdat het lekker voor hem is, hij heeft het inderdaad niet nodig. Mijn VA heeft wel gezegd dat hij vitaminekoeken moet hebben, due een paar keer per week krijgt hij er een.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 11:35

Vooral veel hooi :) Ik combineer nu oud hooi met nieuw hooi, daar doet hij het heel goed op.
Als aanvulling krijgt de mijne dalijk puur iets natuurlijks (vanwege zijn eczeem), omdat ik merk dat hij tijdens het rijden gewoon veel energie verbrand.
Equifyt, top voeder is dat zeg :j
Heel 'schoon' voer, zonder melasse e.d.
Vitamine koeken/korrels e.d. triggeren bij de mijne nog iets te veel jeuk in de zomer. Omdat ze zijn samengeperst dmv suikers.
Ik zou het dan eerder zoeken in vitaminedruppels of iets dergelijks.
Laatst bijgewerkt door mirkip op 28-11-10 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 11:38

Idd, gewoon zorgen voor goed ruwvoer en een liksteen, meer is echt niet nodig :)

Ibbel schreef:
Hooi, hooi en hooi. En áls je dan per se iets van vitamientjes wilt voeren (en met goed hooi is dat onzin), voer dan gewoon vitaminekorrels of zo'n Pavokoek oid. Tenzij je paard écht hoog in het werk staat (dagelijks meerdere uren flink trainen) is krachtvoer voor een IJsco echt niet nodig.

Die pavokoeken zitten barstensvol met suiker, imo echt niet geschikt :n

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:39

Pavokoeken raad ik ook af, zit veel suiker in en of je ijslanders nou eczeem heeft of niet, teveel suikers voor paarden zijn gewoon niet goed..net als dat vette gras..
Van Marstall hebben ze erg goede vitamine/mineralenkorrels van Force. Daar dagelijks een maatbekertje van geven is eigenlijk genoeg i.c.m. goed, droog, langstengelig arm hooi. Ruwvoer hebben ze wel flink nodig, om hun motor op gang te houden.
Hier krijgen ze tóch elke dag een handje Marstall muesli (bv Vito of Faser light of Naturall), maar das puur voor mn eigen gevoel. Ze worden er niet dik van en toch heb ik het idee dat ze dan wat binnenkrijgen. Als we gereden hebben krijgen ze meer, verschilt per paard hoeveel en verschilt ook van hoeveel ze rijden/bewegen.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:33

De basis is hooi, gecombineerd met wat weidegang. En dagelijks 3 handjes Natural Base van Equifyt per paard met een scheutje olie erdoor.
De muesli voer ik zodat ik zeker weet dat ze de minimale hoeveelheid voedingsstoffen binnenkrijgen.
Verder ligt er altijd een witte liksteen en een rode.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:01

Ik voer pavokoeken en daar doet mijn paard het prima op. Niks geen harde manenkam of wat ook hoor. Als je 1 zo'n koek vergelijkt met 2 kilo muesli of biks zit er zelfs minder suiker in. Zijn hele topics over, kijk daar maar eens hoe het allemaal is berekend (aangezien ik zo cijferblind ben als een pak karnemelk :+ )

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:14

Hoe het allemaal berekend is maakt mij niet uit, weet alleen dat die van mij er gigantisch van ging schuren nadat ik een paar keer een stukkie van zo'n koek had gegeven, en hoor dat veel vaker.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:23

En ik heb er dus totaal geen last van, en mijn paard staat niet eens aan de kust. Dus het verschilt naar mijn idee per paard. Dat maakt een voer niet meteen slecht.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:14

hestejente schreef:
Ik voer pavokoeken en daar doet mijn paard het prima op. Niks geen harde manenkam of wat ook hoor. Als je 1 zo'n koek vergelijkt met 2 kilo muesli of biks zit er zelfs minder suiker in. Zijn hele topics over, kijk daar maar eens hoe het allemaal is berekend (aangezien ik zo cijferblind ben als een pak karnemelk :+ )

mazzelkont, ook hier gingen ze schuren van die koeken..energiehoeveelheid is altijd nog hoger dan de hoeveelheid in hetgeen wat wij voeren..heb het daar maar op gegooit ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:20

Mijn paard is 6e generatie he ;) Energieniveau hangt wat mijn rosje betreft ook niet samen met zijn voer maar met het weer. Hou kouder het is hoe meer energie hij heeft :P Als ik 'm in de zomer zo actief wil hebben moet ik er haver in stoppen :Y)

Hij vindt z'n koeken erg lekker, ik kan ze ook vinden (itt die van Marstall, anders had ik die natuurlijk al lang geprobeerd) en hij krijgt er ongeveer 4 per week. Soms 3.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:25

Mijn ene IJslander heeft onbeperkt toegang tot arm hooi, en krijgt smorgens en savonds een pluk kuil. Daarnaast krijgt ze smorgens en savonds een schep pulp, meusli en gerst (??? weet de nederlandse vertaling niet precies maar google vertalen zegt gerst := ).

Mijn oudere merrie die wat tanden mist krijgt 3x per dag pulp met extra meusli en gerst + glucosamine en heeft 24/7 kuil tot haar beschikking.

Ze zijn allebei mooi slank :D

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:29

Heel veel hooi , en wil je toch biks voeren zou ik de pavo liga geven

pinkrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:58

wij geven ook veel hooi en ook de biks van pavo... :D

wiilemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:58

Veel hooi, en mix van muesli/biks van equiral. Doet het er prima op :)

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:14

Veel hooi en muesli.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:16

In de winter veel hooi, daarnaast voerde ik mijn IJslander ponybrok van Subli en in de winter kreeg ze 2 keer per dag brok. 's Morgens ponybrok en 's avonds een beetje muesli.

Wel voeren met mate hoor ;) Vooral krachtvoer, ze worden gauw te dik!

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:40

Hebben ijslanders niet veel behoefte aan gras dan?

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:47

Hooi = gras :P

IJslanders hebben natuurlijk behoefte aan gras. Maar met mate, ze worden erg snel dik van een lekkere vette Hollandse weide.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 19:23

Dus een kleine wei is geen probleem als ze maar genoeg hooi hebben?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 19:38

Een kleine wei is in de zomer een probleem als er lang gras staat en in de winter als het koud is. Dan zit er namelijk veel fructaan (= suiker) in het gras.

Het best is een grote, kale wei. Dus weinig gras, veel oppervlakte. En dan bedoel ik natuurlijk niet kaal als in hier en daar een sprietje en verder aarde, maar kort gras. De meeste weides in Nederland zijn heel geschikt voor rundvee maar niet voor paarden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:07

Ibbel schreef:

Mmm, beter laat dan nooit: dat is niet helemaal waar. Ten eerste hebben IJslanders een hogere behoefte aan vitaminen en mineralen (meerdere kenners/ professionals geven dit juist duidelijk aan), ten tweede zul je dan van iedere levering hooi een analyse moeten laten maken om te zien of je goed bezig bent.
Maar goed, uit hooi is vrijwel alle vitamine E al verdwenen... dus wanneer er een tekort optreedt is het al snel vit E dat aangevuld moet worden.
Een vitamine-mineralentekort gaat sluipenderwijs, het kan jaren goed gaan en dan begint het kwakkelen.
Je hoeft een IJslander geen krachtvoer te geven wanneer je weinig doet (sowieso is energie uit hooi waardevoller... maar dan dus veeeeel hooi), maar geef dan wel een goede liksteen en kwalitatief hoogwaardig vitaminen/ mineralensuppl.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:10

PAVO is niet verplicht alle ingrediënten te vermelden en er wordt dus nogal wat weggelaten... er zit bijv flink wat melasse in.
Ik ben geen PAVO-fan... er wordt veel reclame voor gemaakt en dus veel verkocht.
Ik geef zelf Marstall Vito.