Waarom krijg je een oudere merrie moeilijker ster?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paard89

Waarom krijg je een oudere merrie moeilijker ster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 12:17

Ik ben van plan om met mijn 14-jarige merrie volgend jaar naar de stamboekkeuring te gaan. Omdat ik het gewoon een keertje wil meemaken.En omdat de merrie nog nooit naar de keuring is geweest. Nu heb ik er al best veel over gelezen, en nu lees ik dat het over het algemeen moeilijk is om een oudere merrie nog ster of hoger te krijgen. Waarom is dit zo? En waar zit dit in?Ik heb op de site van KWPN gelezen dat het niet leeftijdsgebonden is en het ook gevraagd aan KWPN zelf. Er staat inderdaad geen maximum leeftijd voor en ik kan de merrie dus gewoon aanbieden.
Nu vraag ik me dus wel af, waarom is het dan moeilijker voor een oudere merrie?

En nog een off topic vraag omdat ik het zonde vind om een nieuw topic te openen :o
De merrie is springgefokt, wat is dan de maximale hoogte die zij zal moeten springen?

Elisa2

Re: Waarom krijg je een oudere merrie moeilijker ster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:12

Je zult je merrie heel goed in de spieren moeten hebben denk ik,volgens mij zit de moeilijkheidsgraad erin dat ze op oudere leeftijd soms al een wat meer gezonken rug krijgen en eventuele beschadigingen aan de benen e.d.
Ze moeten dus wel echt wat te compenseren hebben wil je een oudere merrie ster krijgen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 15:08

Mijn merrie was 13 en had een puik veulen aan de voet en liep zelf op dat moment Z in de dressuur en mocht na 1 rondje het roze lintje ophalen.
Dus het kan wel al denk ik dat het veulen aan de voet (kampioenskeuring gelopen op de CK) ook wel van invloed geweest is, heeeeel stiekem dan!

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 15:29

Elisa: Maar wat nou als de merrie er nog mooi uit ziet voor een 14-jarige merrie qua bespiering enzovoort?Ze is een half jaar nog op de rontgen geweest en heeft nog zeer goede benen. Ik vind het maar raar dat het door de leeftijd moeilijker wordt om een predikaat te halen.

Elisa/Zooist: Weten jullie ook hoe hoog ze maximaal moet vrijspringen op de keuring? Voor 3 jarige staat maximaal 1.20m en max 1.00m breed. Maar dus nog hoger voor een ouder paard of komt dat haast niet voor?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 15:34

Geen idee, staat vast wel ergens op de site.
Die van mij hoefde niet te springen!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 15:37

Ik denk dat ze er niet 'voor een 14 jarige nog mooi uit moet zien' maar dat ze er eigenlijk mooier, of beter bespierd, uit moet zien dan een driejarige.
Kijk, een driejarig kan zich nou eenmaal minder bewezen hebben dan een 14jarige. Echter wordt er van die driejarige bij toekenning van een predikaat verwacht dat ze danwel goede nakomelingen zal gaan geven, of het goed zal gaan doen in de sport. Echter als datzelfde paard op 14 jaar niets gepresteerd zal hebben, wat voor waarde heeft het predikaat dan nog? Als jij een 14jarige stermerrie bv te koop ziet staan, slecht gereden, geen noemenswaardige prestaties, geen bespiering, geen (goede) nakomeling, is ze dan meer waard door dat predikaat? Voor mij niet...
Maw, om op 14jarige leeftijd toch nog dat predikaat te krijgen, zal ze al moeten voldoen aan hetgeen wat er bij een driejarige slecht verwacht wordt. Ze zal er dus sterwaardig op moeten staan qua bespiering, en liefst ook prestatie en evt nakomeling(en).

Lastig om uit te leggen, het is ook mijn visie erop en ik spreek niet voor het KWPN he ;)
Maar ik vind het wel terecht dat het lastiger is, en het heeft imo te maken met de verwachtingen die bij een driejarige nog volop aanwezig zijn, maar die een 14jarige al waar moet hebben gemaakt.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 15:52

Esther:Mijn paard heeft 4 veulens gehad waarvan eentje 1.40m parcoursen loopt. De andere twee zijn volgens mij M springen met winstpunten. En een veulen is net een jaartje zadelmak. De merrie zit beter in de bespiering dan een 3-jarige natuurlijk. Qua niveau, dus wedstrijden heeft ze nog niet veel bereikt. Ik spring niet met haar. Omdat ik liever dressuur rij, maar weet wel dat het paard veel vermogen heeft.

Wat ik gewoon niet snap. Op de keuring kijken ze toch naar het exterieur, beweging en sprong. Dan snap ik niet waarom de leeftijd daar invloed op heeft. Je hebt toch ook leeftijdsrubrieken op de keuring? mijn paard zal nooit samen met een 3-jarige in de groep beoordeeld worden? (Als ik het goed gelezen heb) Je mag als jury met dressuur toch ook niet zeggen van, dat paard is ouder, dus daar verwacht ik meer van?

Bedankt voor de snelle reacties! :D

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:38

Nee dat klopt wel, maar je moet echt een dressuurwedstrijd niet vergelijken met een keuring hoor! Niet op deze manier in ieder geval, qua vergelijking zou je dan bv kunnen zeggen dat ze van een Z paard een andere manier van lopen verwachten dan van een B paard...

Maar je merrie heeft dus wel degelijk een streepje voor op een driejarige als ik het zo hoor, dus ik ben heel benieuwd wat ze er dan van zullen zeggen!
Verder vind ik dat je qua exterieur wel gelijk hebt, dat veranderd niet. Maar doorgaans zal een ouder (meer getraind, meer balans en kracht) paard wel beter kunnen bewegen en dus ook beter springen dan een jong dier, en omdat dat kan, verwachten ze dat ook te zien. En imo wordt dat, als je dat dus niet laat zien, bekeken als een gebrek aan ontwikkeling (waar dat dan ook aan ligt) en dus als negatief punt.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:50

Of je nou met een ouder paard of met een 3 jarige naar de keuring gaat, je paard moet de kwaliteit op exterieur en beweging (en springen) hebben om ster te kunnen worden.
Dat moet een 3 jarige laten zien, maar ook een ouder paard.
Als jouw paard nooit op de keuring is geweest heeft ze net zoveel kans als ieder ander paard dat voor het eerst komt.

Je moet ieder paard goed voorbereiden op wat er gevraagd wordt, goed in conditie brengen en netjes toiletteren. Dan krijgt een paard optimaal de kans om zich van zijn beste kant te laten zien.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 22:32

valori schreef:
Of je nou met een ouder paard of met een 3 jarige naar de keuring gaat, je paard moet de kwaliteit op exterieur en beweging (en springen) hebben om ster te kunnen worden.
Dat moet een 3 jarige laten zien, maar ook een ouder paard.
Als jouw paard nooit op de keuring is geweest heeft ze net zoveel kans als ieder ander paard dat voor het eerst komt.

Je moet ieder paard goed voorbereiden op wat er gevraagd wordt, goed in conditie brengen en netjes toiletteren. Dan krijgt een paard optimaal de kans om zich van zijn beste kant te laten zien.

Met die verstande dat ze van een oudere merrie toch wel enige prestaties verwachten die een 3 jarige nog niet kan tonen.