iemand gezocht met kennis van bloedlijnen (ijslanders)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

iemand gezocht met kennis van bloedlijnen (ijslanders)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 20:33

Is er iemand bekend met volgende lijnen ? Svadastadir en Saudarkrokur ? Ik ken geen bal van bloedlijnen bij de Ijsco's, ik kom van bij de bwp-ers. :D Nu heb ik een jonkie te koop gezien (enfin, de advertentie, ik moet nog gaan kijken) en vroeg mij af of hier iemand die lijnen kent.
Rondneuzen op Google leert mij dat beide lijnen goed bloedvoeringen zijn, is dat correct ?

En is 7,90 een redelijke beoordeling voor een veulen van een paar maand oud ?

excuus voor de niet-Ijslandse manier van schrijven. :o

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:09

Svaðastaðir en Sauðárkrókur zijn bloedlijnen uit resp. het noorden en noordwesten van IJsland. In het verleden was, er wegens gebrek aan bereikbaarheid, weinig uitwisseling van bloed tussen de verschillende min of meer bewoonde gebieden van IJsland. Daardoor ontstonden daar na verloop van tijd paarden die, ondanks dat ze tot hetzelfde ras behoorden, verschillende eigenschappen meer hadden ontwikkeld en die ook bovengemiddeld sterk vererfden.
Paarden uit de Svaðastaðir-lijn bijvoorbeeld zijn in het algemeen meestal niet heel groot, redelijk elegant gebouwd en hebben bovengemiddeld veel temperament en laterale aanleg. Bekende paarden uit de laatste decennia die in de Svaðastaðirlijn gefokt zijn oa. Hörður en Stigandi frá Kolkuósi, Vörður frá Kýrholti, Þór von Sporz en Tyr vom Rappenhof.

Meer informatie over het ontstaan van deze bloedlijnen en de bijbehorende eigenschappen kun je lezen op de website van Skjalaritara: http://www.skjalaritara.nl/fokken.htm

Verder is het dus zo dat er bij ijslanders niet echt sprake is van "goede" of "slechte" bloedlijnen. Het is meer zo dat bij een bepaalde bloedlijn bepaalde eigenschappen horen. Dat kan qua exterieur zijn, maar ook karakter, temperament en/of gangenaanleg. Of een bepaalde bloedlijn goed of slecht is, is dus afhankelijk van het wensenlijstje dat je hebt waaraan jouw ideale ijslander moet voldoen en dat is natuurlijk voor iedereen anders.

Voor wat bestreft de 7,90 voor een veulen van dit jaar: da's helemaal niet slecht. Ons Joepje heeft op de regionale keuring in Den Ilp een eindcijfer van 7,87 behaald en daar zijn we dik tevreden mee. Temeer daar het landelijk beeld voor dit jaar was dat er over de gehele linie zo'n 2/10 lager gepunt werd dan twee jaar geleden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:28

Dat is nog eens heldere uitleg Eric. Ik wist natuurlijk al wel dat er in verschillende streken op IJsland paarden met steeds iets andere eigenschappen zijn, leuk om er nu eens wat meer over te lezen.

Overigens grappig om te lezen dat de bloedlijn van de vader van mijn paard (nakomeling van Stigandi frá Kolkuosi) bovengemiddeld laterale aanleg zou hebben. In het geval van mijn paard kan ik vrij zeker zeggen dat hij zijn laterale aanleg niet van zijn vader maar van moederskant heeft :P

Wijslander

Re: iemand gezocht met kennis van bloedlijnen (ijslanders)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:30

Wat een goede vraag en een interessant antwoord, Eric :j Nu ben ik wel benieuwd naar de eigenschappen uit de lijn van mijn IJslander, maar misschien zouden we hier een nieuw topic voor moeten maken :P

jokari

Re: iemand gezocht met kennis van bloedlijnen (ijslanders)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 20:04

dankjewel voor de uitleg Eric. Mail naar de fokker voor een bezoekje is vertrokken. :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 23:49

Sonja89 schreef:
Wat een goede vraag en een interessant antwoord, Eric :j Nu ben ik wel benieuwd naar de eigenschappen uit de lijn van mijn IJslander, maar misschien zouden we hier een nieuw topic voor moeten maken :P

Goed idee, ik ben voor!