Oriëntatie Fjordenpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Oriëntatie Fjordenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 13:31

Wij willen ons graag voorzichtig oriënteren op het Fjordenpaard. Uiteindelijk zou de zoektocht moeten leiden naar een jonge merrie (veulen/jaarling). Uiteraard heb ik hier al het een en ander gelezen en ook heb ik een fjordenforum gevonden. Sowieso ben ik bekend met koudbloeden (IJslanders), maar ik vermoed dat er tussen IJslanders en Fjorden (behalve de gangen) nog wel een aantal verschillen zullen zijn.

Nu is de vraag: wat moeten we absoluut weten als het om Fjorden gaat? Zijn er fokkers waar we absoluut een keer moeten gaan kijken, sites die we gezien moeten hebben, evenementen waar we naartoe moeten? Misschien handig om te weten: we wonen in Arnhem (gld).

Ik hoop hier wat nuttige tips op te doen, zodat we de juiste weg kunnen bewandelen!

Cajra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:46

Stel deze vraag ook even op Fjorden Wereld. Daar kunnen veel mensen je helpen ;)

froukje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:52

Anita45

Re: Oriëntatie Fjordenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:53

Nou nog niet alle ABOP dagen zijn geweest. Er komt er zelfs nog eentje in de buurt van Arnhem. En wel in Hoenderloo, a.s. maandag. Aanvang 9.30 uur, Krimweg 125.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 10:08

Bedankt voor de tips! Ik ga eens kijken op het fjordenforum. Hoenderloo zal hem maandag helaas niet worden ivm school :(

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:26

Kijk eens op hestegaarden.nl.
Deze mensen hebben vaak mooie fjorden, maar over het algemeen wel fjorden met pit.
In Batenburg zit ook een goede fokker
Misschien je ook eens bij het stamboek informeren.
Hun side is fjordstudbook.com.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:31

Arnhem is niet zo ver van Hoenderloo.
Ik zou als ik jou was eens bij Fjordhestgard in Hoenderloo langsgaan. :)
Dit is een Fjordenmanege en tevens het 'hoofdkantoor' van het Fjordenpaardenstamboek.

Daar zijn genoeg mensen die wat kunnen vertellen over het ras, en daarbij kun je zelf ook rondkijken. Er zijn lessen op woensdagmiddag, donderdagavond, vrijdagavond en zaterdag (tot 14.00u geloof ik). :)

dendola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:04

Via de site van het stamboek: www.fjordstudbook.com kun je wel wat informatie vinden. Op de forums fjordenforum.nl en fjordenwereld.nl tref je allemaal fjordenliefhebbers waar je met al je vragen terecht kunt.
Op www.fjordenhengsten.cjb.net vind je de hengsten die in nederland ter dekking staan, dat kan je misschien al naar een bepaalde afstamming brengen

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:54

Je kunt ook een paar fokkers aandoen, zoals bart van den berg in wanneperveen, jan en jose dolfing in balloo en rien pijnenburg in uden (toch?)

Wat voor type zoek je, het ouderwetse of luxe type, koel of heet, gangenwerk, karakter enz. Kun je een beetje naar bepaalde bloedlijnen gaan kijken.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 17:15

ik kan maar 1 ding toevoegen; goede keuze +:)+

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:41

Idd ga eerst eens bij het stamboekkantoor langs daar kunnen ze je zowizo aan veel basisinformatie helpen. Verder is het volledig afhankelijk van wat je zoekt tzt. Wat wil je er mee gaan doen, wat vooral niet, wat is je eigen rijervaring/menervaring enz enz.

Qua fokkers is er idd al het een en ander voorbij gekomen: Bart vd Berg, Hestegaarden, Dolfing, van Pommeren, Peijnenburg zijn toch wel grote namen.
Qua infosites: fjordstudbook.com en fjordenwereld.nl (beter bekend als FW) kom je toch ene heel eind mee.

We beginnen het jaar altijd met de hengstenkeuring eind maart begin april incl ABOPproeven voor hengsten.
In Juni beginnen de premiekeuringen weer tot eind september, daar kun je veel nakomelingen van bepaalde hengsten bekijken, op FW worden vaak de boekjes overgetikt zodat je kunt kijken wat er komt.
In November zijn de ABOP proeven voor de Fjorden her en der in het land, en de rest van het jaar zijn er over Fjordsportproeven te rijden/bekijken.

Tsja en wat verschil met Ijsjes betreft: Fjorden kunnen niet Tölten en telgangen :D, Fjorden vind ik zelf wat ongecompliceerder qua karakter dan IJsjes. Fjorden zijn groter, steviger en veelzijdiger.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 17:06

Fjorden zijn inderdaad anders dan IJslanders. Het zijn beiden robuuste, gezonde en sterke paardjes, die prima buiten kunnen wonen met weinig krachtvoer.
Ik heb zelf een fjord en ik ken een aantal mensen met ijslanders, heb er ook wel op gereden. Vanuit die ervaring een paar verschillen.
Ijslanders zijn een stuk heter in hun hoofd, fjorden zijn koeler. Fjorden zijn minder gauw van de wijs, kijken wat rustiger de wereld in. Fjorden kunnen eigenwijs zijn, maar met een consequente behandeling (wat eigenlijk elk paard gewoon moet krijgen), zijn het zeer gehoorzame en werkwillige paardjes. Ze werken hard voor je.
Ijslanders hebben soms 4 of 5 gangen, wat een leuke extra is (maar vaak wel geld kost). Ijsco's (of ijsjes) zijn smaller gebouwd, waardoor sommige volwassenen het gevoel hebben weinig paard onder zich te hebben. Fjorden zijn wat breder en voelen steviger. Fjorden zijn gefokt als all-rounder: rijpaard, pakpaard en trekpaard (koets, sleepwerk). Ijsco's zijn gefokt als rijpaard en een beetje als pakpaard. IJsco's zijn iets kleiner, vooral omdat fjorden tegenwoordig vaak wat groter worden gefokt (1,45-1,50m).

Als het kan, zou je met beide rassen in het echt kennis moeten maken. Op een ABOP-dag, een keuring, of gewoon bij iemand die er eentje heeft. Dan kun je voor jezelf kijken wat goed voelt en je kunt allerlei vragen stellen.
De meeste mensen vinden het hartstikke leuk om over hun paard/ ras te vertellen dus vraag het gerust!

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:58

Miekjuh schreef:
Je kunt ook een paar fokkers aandoen, zoals bart van den berg in wanneperveen, jan en jose dolfing in balloo en rien pijnenburg in uden (toch?)

Wat voor type zoek je, het ouderwetse of luxe type, koel of heet, gangenwerk, karakter enz. Kun je een beetje naar bepaalde bloedlijnen gaan kijken.

Rien Pijnenburg zit niet in Uden (ligt bij Veghel) maar in Udenhout (bij Tilburg). Oude Bosschebaan 6.

shirleypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:43

ik fok ook fjorden en heb ook nog een merrieveulen staan.
ook heb ik nog een 5 jarige te koop gereden onder het zadel en getuigd.
je mag altijd eens contact opnemen en komen kijken.