Wat is een goed zadel voor een haflinger?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marls

Wat is een goed zadel voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 21:38

Hoihoi,

Wat is een goed liggend zadel voor een haflinger weet iemand daar iets van? Want zit te kijken naar een eigen haflinger.

Groetjes Marlies (:

Najoveh

Re: Wat is een goed zadel voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:41

Hangt van het paard af ;)
Ik zou gewoon een zadelpasser laten komen, die heeft ervaring met dit soort dingen.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 21:42

oke.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:43

Zadelmaker laten komen, die weet dat het beste.
Voor mijn fjord heb ik een wintec xl.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:44

Dat hangt helemaal van je haflinger af.

De meeste haflingers hebben een bredere boommaat dan een gemiddeld warmbloedpaardje.

Ik heb een kentaur Elektra voor mijn haf, boommaat 34 (wijd)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 08:48

Heb er nu een Zaldi zadel en een Wintec met witte boom op gehad en beide passen niet naar behoren. Ik hoop binnenkort over te gaan op een Massimo zadel met boommaat 40.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:39

Ik heb heel veel verschillende zadels gehad voordat ik een goede had gevonden, nu heb ik de kieffer Malmo en die is echt super fijn en ligt heel goed. Je bent er wel wat voor kwijt maar dan heb je ook kwaliteit.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-11-10 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:44

Inderdaad een zadelmaker is niet verkeerd...........heb ik ook gedaan en ben uitgekomen op een sommers zadel en ik heb ook nog een cheyenne barefoot aangeschaft.
Maar het kan bij jouw haflinger wel weer anders zijn en een zadelmaker meet alles op en probeert van alles uit en kun je ook nog testrijden.
En ze hebben nieuwe en ook goede tweedehandse zadels.

Succes

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:45

Ik heb een thorrowgood met verwisselbare boom, licht echt super op mijn haflinger.

Oja, sowieso door een zadelpasser laten aan meten.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:47

Dat is echt per haflinger verschillend en ligt echt aan de rug van je paardje. Goede zadelmaker laten komen. Een goed zadel is zeeeeeer belangrijk om te voorkomen dat de rug van je paardje wordt verkloot.

Daarnaast kun je bij de meeste haflinger het zadel wat de eigenaar er al voor heeft over kopen. Natuurlijk wel door iemand laten beoordelen of het echt goed ligt.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:48

heeel moeilijk te zeggen! wintec past op allebij mijn hafjes totaal niet alleen maar schuiven!
een goed zadel is heel belangrijk dus laat iemand met verstand hiervan komen!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:51

Ik heb een Torrowgood T6, maar die is wel gewoon aangemeten door een zadelmaker/passer.

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:51

Ik kan me alleen maar aansluiten bij wat eerder gezegd is een GOEDE zadelmaker laten komen...

Mystiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:53

Iedere haflinger heeft een andere bouw en vanaf een scherm kunnen wij niet beoordelen welk zadel er op de jouwe past.
Zoals al eerder is aangegeven laat een goede zadelmaker komen.

hiempie3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:05

Ik heb nu een wintec 2000 cair vzh met blauwe boom,maar mijn zadelmaker zegt dat een dressuurzadel beter blijft liggen.
Nu schuift mijn zadel van links naar rechts verder ligt hij wel goed.
Volgende week dus weer een nieuw zadel

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:08

Ligt inderdaad ontzettend aan de bouw van je haflinger.
Mijn zadelmaker vondt het zadel aanpassen voor mijn haf ook best een uitdaging ;) Fries was een stuk gemakkelijker!

Ik heb voor mijn haf een Kieffer Genf, met verwisselbare boom.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 13:57

Elke haflinger is weer anders, dus ook ik ga mee met het advies om als je eenmaal een paard hebt, een goede zadelmaker te contacteren of de keuze van een goed passend zadel.
Ik heb gisteren een Massimo Trail aan laten meten bij mijn haffie en die heeft 'maar' boommaat 34, dus niet specifiek een enorm breed paard.
Let er ook op dat een goed passend zadel niet alleen goed past op je haflinger, maar ook goed past voor jou.
Ik heb gisteren op 2 zadels gereden, die beiden even goed op mijn haflinger lagen, een Massimo veelzijdig en een Massimo Trail. Op de veelzijdigheid gingen mijn benen alle kanten op en kon ik niet stil zitten, bij de overgang van galop naar draf viel ik helemaal naar voren.
En op de Trail reed ik zo weg, stil onderbeen, stille armen, mooi in balans, dat verschil was zo enorm groot.
Kijk dus bij een zadel niet alleen naar het paard, maar óók naar de ruiter, want een ruiter die in balans kan zitten, stoort zijn paard veel minder dan een ruiter die niet in balans kan zitten.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:59

Ligt inderdaad aan de bouw van je Haf. Ik laat altijd een zadelmaker komen. Zelf heb ik een Ruiz Diaz met een Medium/Large boom. Ook is bij dit zadel de boom verwisselbaar.

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 08:13

Het licht idd aan de bouw van elke haf.
Mijn ene haf heeft een wintec isabell werth dresuurzadel met blauwe boom
De andere heeft een kieffer genf omdat die een zadel nodig had voor de iets wat smalle haf,
En het zadel moest korter zijn.
Dus het verschilt heel erg kwa haf
Gewoon een specalist laten komen ;)

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 08:38

ik heb een zadelpasser laten komen en deze heeft op mijn haffie een HDR aangemeten. Ligt en zit als een huis.
Maar zoals eerder gezegd, gewoon een zadelpasser laten komen, die kan precies zien wat geschikt is voor jouw haf!

margriet**

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:32

ik heb voor mijn oudje een boomloos zadel, waar een bijrijder op rijdt... ik kan er dus helemaal niks mee, omdat je zelf je heel erg je balns moet houden en als je altijd op boom zadels hebt gereden dat een hele omschakeling is.. en voor mijn ruin heb ik pagony haflinger dresuur zadel, heb ik gekozen op advies van een zadelmaker alleen heeft mijn ruin gewoon helemaal geen schoft dus ga binnenkort wel kijken naar een nieuw zadel... maar wat dat wordt weet ik nog niet... (verder trouwens wel prima zadel

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 02:42

Laat een zadelmaker komen en laat je goed adviseren. Een zadel is best iets waar je in kunt investeren.

Ik heb een White Star, een zadel met een fijne prijs/kwaliteit verhouding, zit heerlijk maar vooral: is een kort model, round skirt, waardoor het goed op mijn pony past.
Maar ik denk niet dat je veel aan mijn info hebt. :)

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 07:40

Gewoon een goede zadelmaker laten komen. Ik heb na een lange zoektocht een op maat gemaakt zadel voor mijn haf en mij. Ik wil niet meer terug. Mijn zadel komt weg bij Ninon Schutte van het zadelatelier.

kyara1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:51

Elk paard is anders dus inderdaad gewoon iemand laten komen om een zadel te laten aan passe'n
Groetjes