Bij mijn andalusiër hengstje van 19 maanden, is 1 bal aan het indalen en die ander zit er volgens mij wel maar nog heel hoog volgens mij. Als ik heel goed voel, voel ik een heel klein balletje. Kan dit nog goed komen? en dalen de ballen 1 voor 1 in?
Bij de mijn PRE kwam de ene ook iets later dan de andere. Ze dachten hierdoor ook eerst dat hij klophengst was maar die mensen hadden gewoon niet genoeg geduld...
Een klophengst is een hengst waarbij 1 bal helemaal niet indaalt. Die blijft dus eigenlijk in het lichaam zitten. Die kan voor problemen zorgen omdat het kan gaan knellen waardoor het paard er last van krijgt.
Maar als de andere er al een beetje is dan zal hij vast nog wel verder zakken. Er zijn ook genoeg hengsten waarbij de ene bal altijd iets hoger blijft hangen dan de andere..
Geen pre, maar bij onze welsh verliep het ook op die manier. Nog een paar weken voor de castratie maakte de DA ons bang dat hij zeer waarschijnlijk een klophengst zou zijn. Uiteindelijk bij de castratie was bal 2 eindelijk ingedaald.
Ik weet wel van paarden waar er een halfjaar tussen zit. 1 voor 1 is heel normaal en dierenartsen maken mensen veel te snel gek. Als het nou een 6 jarige is oke. maar bij een 2 jarige kan er nog makkelijk 1 wel hangen en 1 niet, zelfs bij een 3 jarige kan dat.
Als het een klophengst is merk je dat ook wel, de bal zit dan binnen in de buik, waar het veel warmer is en waardoor er meer hormonen aangemaakt worden, deze hegsten zijn daardoor veel lastiger.
zasread
Geplaatst: 24-11-10 22:03
Bij mijn hengst is de eerste bal ingedaald rond zijn 1ste verjaardag, de 2de is pas een jaar later op komen dagen en is inmiddels nog steeds niet volledig ontwikkeld. (nu 27 maanden oud)
Mijn fries heb ik op zijn 6e pas laten castreren maar zijn 2e bal is nooit meer ingedaalt.. met de castratie moest hij ook echt goed onder het mes en heeft maar liefst 3 dagen moeten blijven bij de dierenarts... Dat terwijl ik aan de andere kant van de wereld zat. maar die van mij heeft er nooit geen last van gehad.