Een Andalusiër kan vrij makkelijk eens een dagje stil staan. Ongeacht of het een hengst, ruin of merrie is.
Ze hebben een fijn meewerkend karakter. Iemand heeft mij ook eens vertelt dat ze op een stal werkte in Amerika en werd gevraagd om een Andalusiër hengst wat beweging te geven. Eigenaar kwam zelden en achteraf hoorde ze dat de hengst al een tijdje stil stond. Had ze tijdens het rijden niets van gemerkt.
Enige is dat het niet eerlijk is om een paard de hele dag op stal te laten staan. Dat geldt voor alle paarden.
De mijne (kruising Andalusiër x Arabier) wordt als er niets met hem gedaan wordt vooral in de winter drukker dan normaal. Hij staat dan in de paddock en heeft dan minder ruimte om de benen te strekken.
Heb zelf een ruin, maar wat ik zo heb begrepen zijn Andalusiër hengsten vrij makkelijk in de omgang.
Ik vind niet dat je een paard te kort doet als je hem recreatief rijdt. Zat mensen die dat doen en als ik lees dat je ook onderlinge wedstrijden wilt rijden zal je ook wel les hebben. En je hoeft niet alles uit een paard te halen dat er in zit.
Ik vermoed dat mijn paard ook veel meer kan dan ik, maar hij doet het bij mij goed (geestelijk en conditioneel) en ik leer door hem en mijn instructrice goed te rijden.
Persoonlijk vraag ik mij meer af of jij de ervaring en/of begeleiding hebt om een jong en net zadelmak paard goed in en door te rijden.
Dat vergt n.l. ook heel wat van een ruiter.
Laatst bijgewerkt door BrankaZ op 22-11-10 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt