Spaanse hengst kopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Knoesje

Spaanse hengst kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 13:29

Ik ben verliefd geworden op een net geïmporteerde Spaanse hengst (Andalusiër) gekocht door een stalgenoot.
Deze stalgenoot heeft de intentie het dier door te verkopen, zij handelt in paarden.

Nu lease ik tot grote tevredenheid een Haflingerruin, voor 2 dagen in de week, al 6 jaar.
Ik rijd met dit paard voornamelijk recreatief. Buitenritten, onderlinge wedstrijden en misschien voor in de toekomst met mijn dochter, die net rijdt.

Mijn droom is echter al jaren: een eigen paard. En nu ik deze hengst heb gezien.....

Het paard is jong, 4 jaar, net 3 weken ingereden, en leert ontzettend snel, een zeer talentvol paard met potenties.
Het is alsof ie al jaren onder het zadel is, wel temperamentvol.

Nu is mijn vraag:
Is het eerlijk om zo'n paard te kopen?
Ik als recreatief ruiter, die waarschijnlijk nooit uit het paard zal kunnen halen wat erin zit.
En wat kan ik van een Spaanse hengst verwachten?
Kan hij een dagje stilstaan, of heeft hij daarvoor teveel temperament?

Jullie zien: allemaal vragen.
Misschien kunnen jullie me helpen te beslissen.

Pauline

Re: Spaanse hengst kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:34

Mijn eerste vraag is: waarom zou je hem hengst laten? :) Voor een gezellig paard dat makkelijk te stallen is zou ik hem ruinen.
Tuurlijk kun je met hem een band opbouwen, recreatief rijden, spelem, knuffelen enz. Stilstaan is alleen imo een optie als hij overdag naar buiten kan en dan is ruinen weer handiger.
Verder lijkt het mij belangrijker dat jij goed voor je paard bent dan of je Z rijdt. :D Paard zal echt niet weten dat hij een enorme carriere is misgelopen en misschien bereik je wel samen heel veel. :)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:41

Een Andalusiër kan vrij makkelijk eens een dagje stil staan. Ongeacht of het een hengst, ruin of merrie is.
Ze hebben een fijn meewerkend karakter. Iemand heeft mij ook eens vertelt dat ze op een stal werkte in Amerika en werd gevraagd om een Andalusiër hengst wat beweging te geven. Eigenaar kwam zelden en achteraf hoorde ze dat de hengst al een tijdje stil stond. Had ze tijdens het rijden niets van gemerkt.
Enige is dat het niet eerlijk is om een paard de hele dag op stal te laten staan. Dat geldt voor alle paarden.
De mijne (kruising Andalusiër x Arabier) wordt als er niets met hem gedaan wordt vooral in de winter drukker dan normaal. Hij staat dan in de paddock en heeft dan minder ruimte om de benen te strekken.
Heb zelf een ruin, maar wat ik zo heb begrepen zijn Andalusiër hengsten vrij makkelijk in de omgang.
Ik vind niet dat je een paard te kort doet als je hem recreatief rijdt. Zat mensen die dat doen en als ik lees dat je ook onderlinge wedstrijden wilt rijden zal je ook wel les hebben. En je hoeft niet alles uit een paard te halen dat er in zit.
Ik vermoed dat mijn paard ook veel meer kan dan ik, maar hij doet het bij mij goed (geestelijk en conditioneel) en ik leer door hem en mijn instructrice goed te rijden.

Persoonlijk vraag ik mij meer af of jij de ervaring en/of begeleiding hebt om een jong en net zadelmak paard goed in en door te rijden.
Dat vergt n.l. ook heel wat van een ruiter.
Laatst bijgewerkt door BrankaZ op 22-11-10 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:42

Als ik op de foto's zie hoeveel je geniet van de haflinger zou ik zeggen niet doen. Zo'n jong dier is toch wel aanpoten zeg maar. Je hebt opeens de verplichting om elke dag naar stal te gaan. Volgens mij hebben ze bij Smit geen weiland en dat is toch wel fijn voor zo'n jong dier.
Ook rijden wordt heel anders.(ik ben nu moeier dan na een uurtje z training) De zorg ligt dan ook geheel in jouw handen dus ook de kosten van bv een ziek paard.
Natuurlijk hebben we allemaal de wens om een eigen paard te hebben maar ik zou dan gaan voor een doorgereden paard. Het zou je eerste eigen paard worden en dan lijkt dit me niet de beste keus.
Succes met beslissen.

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 14:31

Bedankt voor jullie duidelijke reacties!
Ze helpen mij om de goede beslissing te nemen.
En inderdaad, Kohtje, ik geniet van mijn lease-paardje en mijn dochter ook.
Het is een hele lieve nuchtere goedzak, waar je alles mee kan, dus ook leuk voor mijn kleine meid.
Ik denk dat je gelijk hebt, dat mocht ik ooit voor een eigen paard gaan,
ik beter voor een doorgereden exemplaar kan gaan.
Mijn motto is ook altijd: Bij twijfel, niet doen.

Bedankt! ;)

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:46

even over deze vragen :) :
Mijne kunnen bijvoorbeeld geen dag stil staan ( vandaar dat als ik ze stil zet, de dag daarna longeer, en de dag daarna weer rij) Maargoed, nu is de mijne ook wel erg temperamentvol. Verschilt ook weer kwa paard :)
maar int algemeen staat dit ras toch wel als temperament vol aangewezen (wel altijd werkwillig!) :)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:48

Heb je de juiste ervaring wel om een groen paard te kopen? Verder te beleren en mak genoeg te maken voor jou en je kind?
En dan ook nog een hengst, tja, dan moet je wel heel zeker zijn dat je dat al zo vaak gedaan hebt dat dat goed gaat komen.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:38

Nu is mijn vraag: Antwoorden
Is het eerlijk om zo'n paard te kopen?
waarom niet, als jullie gelukkig zijn daar gaat het om
Ik als recreatief ruiter, die waarschijnlijk nooit uit het paard zal kunnen halen wat erin zit. ,, Dat een PRE snel veel geeft is het ras. die zijn enorm leergierig. en willen dan ook alles weten wat je aanbied. dit is echter ook een nadeel want je vraagt snel teveel. mijn paard kan nu alles al en is pas 6 jaar. mijn grootste blunder ooit geweest naja nu doen we het maar een beetje als onderhoud erbij omdat hij het leuk vind niet meer als training.
En wat kan ik van een Spaanse hengst verwachten?
net als ieder paard. veel liefde en trouw hij zou je altijd trouw blijven
het zijn eenkennige paarden en hij zou alleen voor jou gaan, zeker als hij nog hengst is.
Geen enkel paard kun je maar zo een dagje op stal laten staan dat is gewoon niet dier vriendelijk vind ik. Maar lekker los laten een dagje knuffelen kan geen kwaad toch, elk paard vind dat heerlijk. Nu is mijn voorbeeld dat die van mij enorm ontplofferig is. als het dan iets koud is. of de dag dat we minder hebben gewerkt is hij de dag erna toch wel de eerste 5 tot 10 min een bom en krijg ik geregeld een rodeo, gelukkig lachen we erom. het is ook zo weer voorbij.

Dit klinkt heel stom maar een PRE is niet zomaar een paard het is een paard in eigen persoon. je zult zien dat wanneer jij echt een band hebt met hem je er bijna mee zou kunnen praten met gerichte antwoorden terug. je kiest ze ook voor het leven en niet voor even. onthoud dit goed ze gaan voor 1 iemand de gene die bij hun hoort.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:29

Mijn pre die nu al twee weken stil staat, kan ik gerust oppakken.. geen probleem..hij komt overdag buiten, en al zou ie een maand stilstaan en niet werken kan ik hem nog normaal oppakken.. Zijn karakter is wel temperamentvol maar dat komt niet door het stilstaan.. integendeel! Als ie een poosje stilstaat wil ie daarna juist extra zijn best gaan doen!

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:05

Over het ras of zijn geslacht hoef je niet te twijfelen. Spaanse hengsten zijn over het algemeen heel makkelijk en kunnen prima hengst blijven als de eigenaar van de stal dat ook oke vindt. De hengst die ik mag rijden kan met gemak 3 weken stilstaan, of langer. Je kunt daarna zeker weten zonder problemen wegrijden. Na een lange tijd stilstaan ging ik er voor het eerst weer op op oudjaarsdag. Bij de buren werd vuurwerk afgestoken, ik schrok me dood, maar paard was niet gek te krijgen.
Aan een PRE heb je zeker weten een betrouwbare vriend. Inderdaad temperamentvol, maar meer in de zin van willen showen en hard willen werken, een temperament wat werkbaar is.
Wat voor beslissing je moet nemen, ik heb geen idee. Maar als ik zelf de kans zou hebben (financieel), zou ik echt geen seconde twijfelen.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 00:24

Ik vind wel dat ik erbij moet vermelden dat niet iedereen geschikt is voor een pre.. Je moet met zijn karakter/temperament/gevoeligheid om kunnen gaan..
Niet iedereen kan zo'n dier aanvoelen..
Ze kunnen snel beledigd zijn of onbegrepen.. maar als je dat kunt aanvoelen, met het temperament kunt omgaan en dat voor je winnen, ze trots kunt blijven houden, heb je het allermooiste/liefste/geweldigste paard en wil je nooit meer anders..

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:11

Jesser ik ben het met je eens, dit is zeker niet voor iedereen weg gelegd.