hoe groot word mijn jaarling en welke leeftijd dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chico_lama

hoe groot word mijn jaarling en welke leeftijd dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 11:52

hoi iedereen.

ik heb een indoctroX heartbreaker
van 28 april 2009.
Aangezien ze erg uit de kluiten is gegroeit en nu al 165/166 is..
wat is ongeveer de schatting hoe groot zei zal worden??
ze is vrij fors en erg overbouwd (nu nog dit trekt zeker bij)

aangezien ze er echt al uit ziet als een twee jarige.. wanneer zal ik haar laten dekken?
al als 2,5 jarige of pas als 3 jarige.. ze is afgelope jaar al wel paar keer hengstig geweest.
ik denk zelf aan 2,5 jarige laten dekken dit schijnt volgens meerdere fokkers geen kwaad te kunnen dan stopt ze haar energie in het veulen en zal ze minder door groeien. (wat voor ons voordeel is)

wat zullen jullie doen??

super bedankt alvast!
Laatst bijgewerkt door chico_lama op 22-11-10 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:54

Jeetje als hij echt al 1.65 m. dan wordt het het wel een 1.75 m. paard minimaal. :j

Die van mij haalt de 1.60 m. nog niet hoor. Zal rond de 1,55 m. zijn nu.

chico_lama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 11:57

Suzanne F. schreef:
Jeetje als hij echt al 1.65 m. dan wordt het het wel een 1.75 m. paard minimaal. :j

Die van mij haalt de 1.60 m. nog niet hoor. Zal rond de 1,55 m. zijn nu.

ja echt erg he:O wij schrokken er ook een beetje van we wisten wel dat ze groot zou worden maar ZO groot...
daarom zitten we nu ook met dekken? dat ze dan nog beejte binne de perken blijft:P
ik ben zelf 170 en kan niet over haar heen kijken:P en ze is ook nog is vrij fors gebouwd dus geen chique dames paardje. wat ik altijd heb gehad:P
ik zie me er al mee aan komen ...'' not''

ik hoef niet bang te zijn dat iej te klein blijft van mij mag het groeien nu al stoppen ahah
Laatst bijgewerkt door chico_lama op 22-11-10 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:57

Poeh dekken als 3 jarige,... met deze grootte? Ik zou haar eerst uit laten groeien tot een jaar of 5 voordat je er een veulen in stopt. Een groot paard heeft vaak wat meer tijd nodig om zich volledig te ontwikkelen tot een sterk paard. Hoe groot ze zal worden? Denk dat ze wel tegen de 1.80 aan kan komen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:59

Ja tegen de 1.80 m. zal niet overdreven zijn denk ik.
Let goed op de voeding. Zulke paarden groeien heel snel kapot. (OC/OCD)

chico_lama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 12:01

Suzan_bobar schreef:
Poeh dekken als 3 jarige,... met deze grootte? Ik zou haar eerst uit laten groeien tot een jaar of 5 voordat je er een veulen in stopt. Een groot paard heeft vaak wat meer tijd nodig om zich volledig te ontwikkelen tot een sterk paard. Hoe groot ze zal worden? Denk dat ze wel tegen de 1.80 aan kan komen.

daarom willen we der ook laten dekken omdat ze dan minder groot word;) en dat ze dan ok jaar langer naja geen rust maar nog niet onder het zadel hoeft.
ik hoop dat ze als vijf jarige toch al wel in het L/M springen zit hoor :P heb haar immer voor de sport en wil der graag vion straks mee gaan rijden enzo.
Vrij springen doet ze abnormaal ze is zelfs ook al paar keer over de hekken naar het land en naar de bak gesprongen.. dus dat springbloed zit er wel in :P

Suzan_bobar

Re: hoe groot word mijn jaarling en welke leeftijd dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:02

Jammer, want meestal als je zulke paarden een jaartje langer geeft, heb je er veel langer plezier van,.... hebben wij al meermalen ontdekt. Grote paarden groeien nu eenmaal heel snel en hebben wat meer tijd nodig. Maar ieder zijn ding natuurlijk :D

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:03

Die van mij was op 1 jarige leeftijd al iets van 1,45m. Ze is ondertussen al 1,80m geworden.

Voor het dekken zou ik inderdaad wachten totdat ze zeker 5 a 6 jaar is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:04

Zera schreef:
Die van mij was op 1 jarige leeftijd al iets van 1,45m. Ze is ondertussen al 1,80m geworden.

Ehm 1 jaar en 1.45 m. is niet groot, eerder heel klein. Bedoel je niet als veulen???

chico_lama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 12:05

ik hoop dat ze als 6 jarige al verkocht is }>

chico_lama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 12:07

maar het verschild ook per type paard.
wij geven de kleine paarden vaak meestal nog jaar extra. en uit de kluite gewasse paarden ook (die echt de tijd nodig hebben)
maar deze is al zo volwasse voor zijn leeftijd en ontwikeld ook super! het is geen schriel dingetje wat echt de hoogte in is want ze is ook breedt en de ribben zijn niet te tellen dus ze is ook niet schraal ofzo. wat vaak wel bij grote paarden is.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:08

Het dekken zou ik niet mee beginnen als ze pas 2.5 is.

Ik snap dat je baalt dat ze zo groot wordt maar denk dat dan maar dekken zodat ze stopt met groeien absoluut niet de manier is.

Je stopt de groei, laat een paard wat nog vol in ontwikkeling is drachtig worden enz. Ik denk dat je er meer kwaad dan goed mee doet als je zo vroeg laat dekken. Juist een grote heeft vaak de tijd nog harder nodig om uit te groeien dan een klein paard.

Jammer voor jou dat ze zo groot wordt maar vind nu laten dekken onverantwoord. Je maakt je paard er misschien mee kapot. En wat heb je dan, een iets kleiner paard wat last heeft van rug/bekken enz of een grote die wel lekker in d'r vel zit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:09

Uhm en heb je de merrie laten keuren, nagedacht over een hengst...of wil je er gewoon iets willekeurigs op gooien met als enige doel dat je merrie niet te hard groeit? :+

Oftewel: wat is nou eigenlijk je doel met zo'n veulen?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:15

Bedenk je wel dat je merrie er nog zo volwassen uit kan zien dat ze dat in haar hoofd nog lang niet is!! Mijn vorige merrie heeft op haar 3e een veulen gehad (niet gepland, drachtig gekocht, als 2 jarige gedekt in de koppel) en de merrie heeft het ontzettend zwaar gehad!!

Je roept mij net iets te hard ik wil en ik moet en ik zal! Ga eerst maar eens zien hoe je paard uitgroeit en of ze het allemaal kan bolwerken, M op haar 5e terwijl ze een veulen heeft gehad!

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:17

chico_lama schreef:
daarom willen we der ook laten dekken omdat ze dan minder groot word;) en dat ze dan ok jaar langer naja geen rust maar nog niet onder het zadel hoeft.
ik hoop dat ze als vijf jarige toch al wel in het L/M springen zit hoor :P heb haar immer voor de sport en wil der graag vion straks mee gaan rijden enzo.

Dat eerste is een absolute ouderwetse fabel! Het enige wat ze dan zal doen is tijdelijk niet groeien, om vervolgens weer te beginnen met groeien, en tot nog latere leeftijd door te gaan met groeien. Als je haar dus als 5-jarge in het L/M wilt hebben zou ik er zeker tot ze helemaal uit gegroeid is geen veulen in stoppen! Daarbij sluit ik me aan bij de post hierboven.

chico_lama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 12:33

ik heb meerdere fokkers gevraagd en dekstationen alle zegge dat het voor dit paard geen probleem zal zijn! (de meesten hebben het paard ook gezien). 2 Dierenartsen hebben ook het zelfde gezegt (dus na mijn weten en informatie wat wij van mensen met ervaring kan het geen kwaat)
ik heb ook paard gehad die uit moeder die 2 jaar was kwam zowel moeder als kind hadden nooit iets gehad en lopen beide ZZ.

We zullen haar echt niet hengstig gaan spuiten en als het niet lukt jammer dan.

We willen zeker wel bewuste hengstkeuze gaan doen. het is zonde van dit bloed om daar een onbekende hengst op te zetten en ook zonde van het veule wat er uit zal gaan komen. moederslijn is ook goed, moeten alleen kijken wat voor henst er op zal gaan passen.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:43

Waarom vraag je hier advies als je het vervolgens toch in de wind slaat?

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:44

Suzanne F. schreef:
Zera schreef:

Ehm 1 jaar en 1.45 m. is niet groot, eerder heel klein. Bedoel je niet als veulen???

Sorry je hebt idd gelijk. Als veulen was ze 1,45m

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:50

Okee, niet dat ik het met je plannen eens ben maar laten we dat even buiten beschouwing laten:

en dan? Dan heb je een veulen. Uit een grote merrie. Laat je dat veulen dan ook dekken als het 2 is om te voorkomen dat het groot wordt? :+

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:56

Ik heb er geen probleem mee als je je merrie op 2.5 jaar laat dekken, maar dat ze dan sneller zal stoppen met groeien is niet juist. Als in haar genen zit dat ze 1.80m wordt, dan wordt ze dat ook.
Enkel een hengst kan je wat langer laten doorgroeien door jong te castreren, maar dat heeft andere redenen. Bij een merrie kan je er niets aan veranderen, en de groei stoppen gaat bij geen van beide.

Als je ze nu al dekt, denk er dan aan van haar voldoende voedsel te geven tijdens de zoogtijd. Jonge merries worden sneller wat mager, omdat ze niet alleen het veulen zogen, maar ook nog zelf in de groei zijn.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:02

Ik heb vroeger jarenlang op een fokkerij/handelsstal gewerkt en gereden.
Daar gebeurde het wel vaker dat een twee-jarige gedekt werd als deze te groot dreigde te worden (ook bij NF pony's als ze te groot voor een pony dreigden te worden).
Dit kan in mijn ogen heel goed. Te meer omdat deze paarden allemaal gezond heel oud zijn geworden en er totaal geen hinder van hadden.
Het is veel minder belastend dan ze volop in het werk zetten als drie-jarige.
Paarden die in groepen vrij leven (in Engeland, Spanje en bijv. de Oostvaardersplassen) worden ook meestal drachtig in de zomer als ze twee zijn en krijgen met drie dus een veulen.
De reden dat men het met fokmerries niet standaard doet, is dat men met een drie-jarige eerst nog naar de keuring wil, zonder dat de buik groot is door dracht. Dus om exterieurtechnische en foktechnische redenen en om eerst de merrie ster of voorlopig keur verklaard te krijgen en dan pas besluiten of er gedekt wordt, of verkocht. Dus niet om gezondheidsredenen....
Maar als een paard zo uit de kluiten gewassen is, is het best verstandig om haar te dekken als tweejarige.
En dat zo'n merrie kleiner blijft....dat is inderdaad zo, al heb je geen garantie, want de mate waarin kan verschillen. Door de hormonen rondom de dracht sluiten de groeischijven namelijk eerder. Net als dat bij een hengst door de testosteron het geval is.
Het gebeurt ook wel eens dat mensen een merrie bewust pas als vijfjarige laten dekken om de groei juist nog wat te stimuleren.

De meeste mensen roepen "oeh"en "ah"zonder uitgebreide praktijkervaring op dit gebied.

Hengstenhouders en ervaren fokkers zijn hierin echt meer ervaren dan de gemiddelde bokker.....dus hun advies lijkt me waardevoller.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:13

polly2 schreef:
Dus om exterieurtechnische en foktechnische redenen en om eerst de merrie ster of voorlopig keur verklaard te krijgen en dan pas besluiten of er gedekt wordt, of verkocht. Dus niet om gezondheidsredenen....

Dat het biologisch kán wil niet zeggen dat het goed is. Ik ben in ieder geval heel erg blij dat ik op mijn 15e niet moeder ben geworden :+ Ik was toen namelijk nog volop in de groei.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:19

Ik zou een grote merrie niet op jonge leeftijd laten dekken.
Zoals hier al eerder geroepen is,is het volgens mij ook een bakerpraatje dat je een merrie die groot lijkt te worden, moet laten dekken om dit te voorkomen.

Een groot slungelig paard heeft naar mijn mening juist meer tijd nodig om te ontwikkelen en met een veulen aan de voet gaat dat niet lukken.
Wij hebben het ook een keer gedaan en wij doen het nooit weer. Het was goed te zien dat de merrie een flinke optater had gehad van de (normale) bevalling, met name in beweging aan de achterkant.

chico_lama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 13:42

hestejente schreef:
Okee, niet dat ik het met je plannen eens ben maar laten we dat even buiten beschouwing laten:

en dan? Dan heb je een veulen. Uit een grote merrie. Laat je dat veulen dan ook dekken als het 2 is om te voorkomen dat het groot wordt? :+

daarom zoek ik ook een hengst met een verkleiningsgroeifactor :+
ik weet niet of ik dat veulen houdt dat zien we tegen die tijd wel :D

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:50

Ik heb wat opgezocht en jullie hebben inderdaad gelijk, door de hormonen die met dracht gepaard gaan sluiten de groeischijven eerder en zal de merrie dus iets minder lang doorgroeien.

Ik moet zeggen dat ik daar bij mijn eigen merries nog weinig van gemerkt heb, die groeiden nadien nog rustig verder... Maar wie weet hoe groot ze anders waren geworden?