wat moet ik nog doen of hem af te spenen??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fendilover

wat moet ik nog doen of hem af te spenen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 01:20

Hallo,
Ik heb een merrie van 3 jaar en die heeft eind april een hengst veulen gekregen. :D
aangezien we de merrie bijna niet dikker krijgen wouwde we hem al vroeg afspenen, dus heb ik hem eind augustus op stal gezet met een ander ponytje (zijn vriendinnetje <3 ) ze konden elkaar 3,5 a 4 weken niet horen of zien. :(:) Toen heb ik hem samen met zijn stalgenoot in een apart weitje gezet. De moeder keek helemaal niet naar hem om dus na een halve week heb ik hem erbij gezet. :9 De eerste reactie was dat de moeder heel boos deed en hem wegjaagde, }> ik heb haar maar gewoon heen laten doen. De volgende dag dag ik ineens dat die wouw gaan drinken en de merrie het gewoon toelaten. ;( Dus heb hem meteen gepakt en weer apart gezet. Ongeveer ander halve maand hebben ze in een aparte wei gestaan en keken totaal niet naar elkaar om (niet hinneke niks) dus toen zette ik ze weer bij elkaar en hij probeerd het nog steeds. |( Ik heb der al theedoeken aan de merie's deken gebonden en dacht dat die er dan niet bij zou kunnen, maar hij krijgt zich er toch doorheen gefrot. :9 Wat kan ik hier nou nog aan doen?? :o De merrie blijft het gewoon toelaten.
:(

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 01:27

wat ik denk,, dat je het veulen behoorlijk te vroeg bij de merrie hebt weg gehaald, en ze daarom nu nog naar elkaar toe trekken.
volgens jou berichtje kom ik uit op ongeveer 4 en halve maand ?

niet bij elkaar zetten is de oplossing, en ik zou daar zoiezo mee oppassen want hij is nu 6 ? maanden oud en de tijd dat hij gaat kunnen dekken zit er al vlug aan te komen.

fendilover

Re: wat moet ik nog doen of hem af te spenen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 01:44

ja dat was behoorlijk vroeg ja, zodra het eigelijk kon en hij alles zelf kon heb ik het gedaan want de moeder was te dun (wat wel al wat beter is geworden) ik denk dat ik hem dan toch maar weer is apart ga zetten ja , ik weet het anders ook niet. of het gaat helpen weet ik ook niet. en hoelang dan ?? echt dekken is vaak pas 2 jaar ongeveer, mja daar let ik sowieso wel op alleen is het niet echt een hengst hengstje hij heeft totaal geen streken en is heel rustig , springt ook nooit tegen 1 van mij merrie's op ofzo. dat deed die toen die kleiner was nog wel soms maar nu nooit meer. Ook staat die bij een hengstige merrie en daar geeft die echt helemaal niks om. Dus daar ben ik nog niet echt bang voor wel dat mij merrie dalijk een uierontsteking oploopt ofzo. dat vind ik toch wel een iets minder idee.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 02:01

ik zou hem gewoon appart zetten lijkt mij het beste hoelang moet je denk ik zelf een beetje uit vinden.
zoiezo wachten tot de uier bij de moeder geslonken is anders heeft het weinig nut.

en ze kunnen rond de 9 maanden al dekken, de 1 is wat later dan de ander.
en je wil natuurlijk niet dat hij op zijn moeder springt, ik denk dat in de gaten houden niet voldoende is.

ik wens je erg veel succes lijkt me een lastig probleempje.

fendilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 11:32

bij zijn moeder zal die niet bij kunnen mja misschien wel de andere, het is gwn in de gaten houden of die beetje hengsten streken krijgt, als ik hem 1 keer er tegen op zie springen tegen welke dan ook is het makkelijk zat en gaat die appart. alleen was de uier eigelijk een heel eind geslonken , ik kan eigelijk ook nie zeggen dat ze nu veel uier heeft mja iets meer is het wel geworden ;( mja nog maar weer apart dan he! dankje voor je reactie;)

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 11:44

Ik moest wel lachen eigenlijk,wat een deugniet haha.

Als ik jou was zou ik gaan kijken voor een plaatsje in de opfok bij andere hengstjes van zijn leeftijd,met zijn anderhalf/2jaar zijn klokkenspelletje eruit laten halen en dan weer lekker terug bij je op de wei zetten zodat hij zijn eerst jaren met leeftijdsgenootjes heeft kunnen spelen en nog een jaartje door wat oudere merrie's opgevoed wordt,daarna lekker aan het lichte werk zetten als hij 3/3en half is.

Hij kan inderdaad met 9 maanden al gaan dekken.

fendilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 11:53

sowieso haal ik hem nu eerst bij zijn moeder weg en ik zet hem even met vriendjes in de wei dat speelt en rent die wel, omdat ik nog wat jongere pony's heb staan die dat ook wel leuk vinden. dat kijk ik even aan want lang zal dat ook niet kunnen omdat dat ook een merrie is heb wel een ruintje staan waar ik hem dan nog eventueel bij kan zetten. maar ik ben ook wel veel mee bezig om hem eigelijk al wat dingen te leren. als ik hem in opfok breng dan moet die daarna nog alles leren dat vind ik jmr omdat die zo'n super karakter heeft en houd van lekker veel aandacht en borstelen enzo. mja nu die weer met zijn moeder staat moet ik zeggen speelt die niet zoveel dus apart ga ik hem sowieso doen(alleen nog even kijken hoe ik dat ga doen, aangezien wij een stoep hebben waar ze op gevoerd worden in de winter anders staan ze de heletijd in het natte dat vind ik niks, dus moet nog even kijken hoe ik dat dat ga afzetten)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:43

Moderatoropmerking:
TS had problemen met haar oude account zaralover, maar deze problemen zijn gefixd. Ze zal nu onder zaralover verder posten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:18

Mbt dekken, ze zeggen 2 jaar, maar vergis je niet sommigen kunnen het veel vroeger al gaan doen. Mijn ruintje is met 1 jaar gecastreerd omdat hij met 11 maand al gedekt heeft.. Qua gedrag was hij absoluut niet hengst, niet bijten/slaan/dominant niks, voorbeeldig eigenlijk. Maar toch vroeg rijp. Waren overigens gelukkig wel losse flodders bleek achteraf maar we wilden geen risico lopen en hebben hem direct maar laten helpen.