ik heb net een boek gelezen over ijslanders en ben er weer helemaal gek op maar toch aangezien ik nu geen paard mag wil ik er later wel 1 en vroeg me af of er ook volwassene op kunne rijden? en daar mee bedoel ik messchien zeker tot de 50, 60 (70)
kan er iemand mij hehlpen? ik denk er elke dag aan, droom al lang van een eigen paard en nu van een ijslander?!!
Wil jij op je 50ste, 60ste of 70ste nog crossen? En bedoel je met crossen SGWs rijden, want daar zijn IJslanders nou niet bepaald voor bedoeld, of bedoel je gewoon 'rauzen'? Want tegen de tijd dat je volwassen bent heb je daar gewoonlijk véél minder trek in...
calyppie_
Geplaatst: 19-11-10 18:06
ja zeker kan je er als volwassene nog op rijden, toen ik in denemarken op vakantie was heb ik een trektocht gemaakt op een ijslander. crossen kunnen ze zeker, keihard over het strand er reden toen veel volwassenen mee en ook al mensen van 50
laurenphw
Geplaatst: 19-11-10 18:11
Een niet te lange volwassene met een normaal postuur kan zeker gewoon op een IJslander rijden. En ook "crossen" ja, maar op je 50/70ste is dat miss. niet altijd handig? Maar houd er rekening mee dat echt niet alle volwassenen op een IJslander kunnen, ze zijn wel erg sterk, maar op geen enkel paard past elke ruiter. Hangt dus van je gewicht/lengte af, maar over het algemeen staan IJslanders ook om hun "sterkte" bekend.
ze bedoeld met die getallen denk ik de lengte,gewicht
Marsu
Geplaatst: 23-11-10 12:41
Op ijsland rijden er volwassen mannen van 2m en 100kg rond en op hoog niveau. Die paarden worden rustig 25 jaar zonder blessures. Dus je hoeft je echt geen zorgen te maken.
Koper
Geplaatst: 24-11-10 12:15
Het ligt er maar net aan hoe je rijdt. Je hoeft niet zwaar of lang te zijn om een paard in de prak te rijden. Als je aan de zware/lange kant bent voor je paard moet je daar extra rekening mee houden, gewoon om je paard heel te houden. Een paard heeft meer aan een zware ruiter die uitstekend rijdt dan aan een wat lichtere ruiter die het paard maar wat laat rondsloffen. Vind ik
Tuurlijk kun je er dan op blijven rijden,ze zijn nou niet bepaald van suiker gemaakt.Misschien komt dit heel bot over maar als je een eigen paard wil zou ik me iets meer in de paarden verdiepen.
Nachtlampje
Geplaatst: 20-12-10 21:14
De man waar ik mijn ijslander vandaan heb is nu iets van 75 en rijd nog elke dag zo'n 3 uur, rijd zijn eigen IJsjes ook in, staat elke avond ook nog op de loopband en gaat met zijn oudste dame (merrie van 23, de snelste en pittigste van allemaal!) nog een lekker stuk racen over de dijken hoor! Als je ooit een IJslander zoekt, misschien heeft hij er 1 te koop: Jan Uitterdijk uit Friesland. Hij rijd zijn IJslanders in tot rustige, goed luisterende en taktzuivere paarden
Hij is niet fokgericht, gebruikt de ijslanders voor recreatie, je kunt er namelijk ook in een vakantiehuis, als je kunt rijden mag je ritten maken. t heet de Zilveren maan. Ze hadden een site, maar die kan ik nu niet meer vinden.
en daarbij, ik ben zelf 1.84 en mijn ijsje van 1.42 neemt mij met gemak mee voor een rit van 3 uur tenminste, als ik zn vetkwabben er weer wat afgewerkt heb want hij is veels te dik, kocht hem als een tonnetje en t is moeilijk om m af te slanken