Sperma uit Engeland?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bijinn

Sperma uit Engeland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 19:39

Heeft er iemand ervaring met het bestellen van sperma in Engeland, wat dan uiteraard vervoerd moet worden naar NL?
Jaren geleden heb ik een supergave hengst gereden en die hengst vond ik vandaag terug in Engeland waar hij vrij succesvol is. Nu wil ik mijn merrie dolgraag door hem laten dekken, maar er zit wat water tussen. Dus het is of merrie daarheen of sperma hierheen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:06

Ach er gaat ook vers sperma van Nederland naar Engeland dus terug zal ook best kunnen. :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Sperma uit Engeland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:12

Inderdaad, moet je even een EU gecertificeerde hengstenhouderij zoeken. Deze kunnen dat waarschijnlijk wel voor je regelen of je in ieder geval kunnen vertellen hoe het voor elkaar te krijgen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:17

Als de hengst meer dekt zal je vers (verzend) of diepvries sperma kunnen krijgen, dat kan dan naar een hengstenhouder (uiteraard in overleg) of je DA verzonden worden die dan jouw merrie kunnen insemineren.

Normaal gesproken krijg je vervolgens een dekbewijs die ook (eventueel) naar het stamboek wordt gestuurd.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 20:31

Echt zo makkelijk?
De hengst dekt nog in ieder geval, is in Engeland redelijk succesvol. Zowel vers als bevroren. Gelukkig past hij qua bouw echt super goed bij mijn merrie, maar ook volledig bij mijn toekomstplannen en wat ik met het laten dekken van mijn merrie wil bereiken.

Ik ben echt in de wolken nu :D
Bedankt voor jullie reacties!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:33

Is inderdaad niet zo moeilijk hoor, je moet alleen even de juiste personen kunnen bereiken en dat lukt via een hengstenhouderij. :))

Succes met het laten dekken en stiekem ben ik benieuwd naar de hengst! :D

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 21:13

Volgens mij is de Watermolen eu-gecertificeerd? En van Uytert waarschijnlijk ook wel?
Het bestellen gaat dan wel lukken iig :j

Het gaat om de hengst Victor van Erpekom, familie van Utah van Erpekom (springt onder John Whitaker). Ik heb deze hengst 4 maanden gereden bij Stal Ham in Veghel. Hij was toen net onder het zadel en is in 2002 met flinke winst verkocht naar Engeland. Dát wist ik, maar ik wist niet zijn stamboomnaam omdat dat niet interessant is op een handelsstal. Vandaag besloot ik eens te gaan zoeken en via paardenfokken kwam ik op zijn naam en zo op zijn website www.foxridgestud.co.uk :)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 01:34

Op de website staat dat er "chilled semen" voorzien kan worden. Dat is niet hetzelfde als "frozen". Met het eerste bedoelen ze sperma dat gekoeld en dus kan verzonden worden over niet al te lange afstand. Diepgevroren sperma kan veel verder reizen en bewaart makkelijker maar wordt in dit geval nit aangeboden.

Ik denk niet dat dat een belemmering vormt voor jouw dek plannen maar het kan maar duidelijk zijn.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 18:34

Ik ga me er gewoon eens in verdiepen en kijken wat een NLs dekstation voor mogelijkheden heeft. Gaat goed komen :j