Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
jojoni schreef:Ik denk dat de veearts direct na de hengstenhouder belt om dit mee te delen ivm onderzoeken naar de genetische aanleg van de hengst. Als dit namelijk te vaak voorkomt kan het zijn dat het van de hengst komt maar dat is in vele gevallen niet zo.
JoCo schreef:Bedankt allemaal voor de reacties! Normaalgezien was het inderdaad de bedoeling dat er 3 weken na het afknijpen van het eerste vruchtje, een controle-scan gemaakt werd. Maar doordat mijn vaste veearts van ver moet komen, het zeer druk had en het toch te laat was op het seizoen om opnieuw te dekken, heeft dat langer geduurd.
Met de hengst is denk ik genetisch niets mis, hij heeft al veel prachtige en vooral gezonde veulens rondlopen...
Maar ik had wel liever geweten van onze dierenarts dat het nogal eens voorkomt bij een tweeling dat het tweede vruchtje mee afsterft, dan waren wij er niet zo vanuit gegaan dat er een veulen kwam (ok achteraf erg naIief van ons om dat wel te doen maar ja, hoe ben je zelf als je iets heel graag wil). Over de merrie op regumate zetten heeft hij niet gesproken...
Iphi schreef:Een paar opmerkingen bij het bovenstaande :
- Op 15-16 dagen na de bevruchting spreken we niet meer van een "ei", wat je dan kan zien is een vruchtblaasje. Je moet inderdaad dan laten scannen als er kans is op een tweelingdracht. Tot en met de 16de dag kan de dierenarts de beide vruchtblaasjes nog verschuiven doorheen de baarmoeder. Als ze tegen elkaar zouden zitten, kan hij ze dus van elkaar weg duwen en er dan eentje kapot duwen.
Vanaf de 17de dag zitten ze vastgegroeid in de baarmoeder en kunnen niet meer verschoven worden. Meestal zitten ze tegen elkaar, en worden ze dan ook allebei kapot geduwd. Dit is echter niet altijd zo, ik heb ooit een merrie gescand op 30 dagen die een tweeling had. De vruchten zaten niet tegen elkaar, ik heb er een kapot gemaakt en de andere is 10 maanden later geboren...
- Regumate geven kan helpen maar het hoeft niet. Ik geef het alleen bij merries die al meerdere keren verworpen hebben, anders nooit. Tweelingdracht is geen reden om regumate te geven, hormonale stoornissen wel
besita schreef:denk dat Iphi als DA wel heel goed weet waar ze over praat![]()
ik heb zelf ook altijd moeite met dat gepraat over "eieren "...zijn geen legkippen![]()
folikkels, vruchtjes en embryo's