Nou ga ik binnenkort mijn tinkerveulen halen. En hoor verschillende dingen van wat ik nou het beste kan voeren. Maar wat adviseren jullie nou voor een veulen van ong 6 maanden?
Cynthiaaapje
Geplaatst: 16-11-10 11:57
Hooi en water..
ellepel
Geplaatst: 16-11-10 11:58
in elk geval genoeg goed ruwvoer. wij geven de tinkers allemaal een basisbrok. de afgespeende veulens krijgen een halve schep veulenbrok per dag. zijn ze wat ouder dan gaan ze over op basisbrok.
zou wel iets van brokken geven,zit toch altijd meer in dan wat in hooi zit
Voldoende ruwvoer. En zou als aanvulling een veulenbrok bijgeven. Voor de goede groei, weerstand en vitamine en mineralen.
DIVA2
Geplaatst: 16-11-10 14:19
Hier 24/7 hooi en daarbij een goede halve schep veulenbrok en een goede halve schep muesli. Brok mee begonnen toen ze 3 maanden was, de muesli pas later. Vond dit ietwat veel maar veearts vond het een prima hoeveelheid. En ik moet zeggen Noedie doet het er heel goed op.
Wanneer gaan jullie over op een andere brok?
sliert
Geplaatst: 16-11-10 14:21
voor een correcte opbouw van botten: goede kwaliteit veulenbrok en onbeperkt ruwvoer.
een tinkerveulen is in de eerste plaats een paard en dient dus gevoerd te worden zoals ieder ander veulen dwz onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit, uiteraard drinkwater en voor mijn persoonlijke voorkeur ook een aangepaste muesli (of brok). je kan voor de afwisseling ook wat wortelen bijvoeren
Ik voer mijn afgespeende veulens al jaren lang een volle schep veulenbrok van de Pavo. Dit doe ik tot en met twee jaar. Daarnaast natuurlijk hooi naar behoefte, wat ze drie keer per dag krijgen.
Het veulen wat nog bij zijn moeder loopt begint meestal in de derde week mee te eten van de merrie brok. En daarom wordt de merrie brok hoeveelheid aangepast aan wat moeder en kind nodig hebben.
Ik ben daar niet zuinig mee, want o wat zijn die mineralen en vitabientjes belangrijk voor die ukkepukken.
rommulus
3 keer per dag een flinke bult hooi 2 keer per dag een kilo basis brok en ook vers water teven stond hij 24/7 buiten zodat hij altijd gras tot zijn beschikking had of er nu voedings stoffen in zaten of niet hij had altijd wat te knagen
in het 2e jaar ben ik vooral in de winterperiode na dat de voedingsstoffen verdwenen uit het gras meer wortel en appels bij gaan voeren en tevens een supplement met van alles wat (was meer voor mijn gemoeds rust)
ook ik ben van mening dat je de jonge beesies flink mag voeren ze hebben nog zo veel te groeien en zoveel nodig dat wat extra reserves ze echt wel kunnen gebruiken, en mochten ze ziek worden die reserves dan ook flink zullen aanspreken
aricia
Geplaatst: 16-11-10 22:12
Hier krijgen de veulens veulenbrok en onbeperkt hooi en mais de eerst anderhalf jaar. Ik ben van mening dat je met alleen hooi en water een veulen niet goed opfokt .
Mijn veulen krijgt onbeperkt hooi, 's morgens 2 scheppen zemelen, 's avonds 1 schep veulenbrok van Subli. Verder staat ze overdag in de wei en als ze dan weer op stal komt krijgt ze wat wortelen (extratje in de winter, we hebben zelf een groentetuin) en natuurlijk drinkwater.
Voor degene die veulenbrok voeren, tot welke leeftijd doen jullie dat en op welke brok gaan jullie dan over?
ik voer equifirst ik voer M&F (Mare and foal) van voor de geboorte tot een maandje na het afspenen ongeveer dan schakel ik over op Foal en met jaarlingleeftijd ben ik overgeschakeld op Junior volgens productbeschrijving 'moeten' ze dit krijgen tot hun 3 jaar maar ik wissel af met gewone onderhoudsmuesli nu (anderhalf) (of beter: ik geef junior en daarbij dan wat gewone mix) ik denk erover om komend voorjaar als het gras er weer volop is, over te schakelen op de gewone onderhoudsmuesli, maar dat zie ik dan wel weer
_Patrick_
Geplaatst: 16-11-10 22:42
Patrick kreeg als veulen voldoende ruwvoer en veulenbrok van Pavo nr 3. Dit heeft hij tot voor de weidegang gekregen en nu krijgt hij basisbrok en genoeg ruwvoer.
Hidalgo is nu 1.5 jaar krijgt ook voldoende ruwvoer en nog veulenbrok van Pavo nr 3. Dit krijgt hij tot aan de weidegang.
Hier kregen ze in het begin van de weidegang nog muesli van Havens reform kruidenmuesli, dat heb ik langzaam afgebouwd. Ze kregen nog wel hooi bijgevoerd maar dat was weinig.
Ik probeer altijd op het oog te voeren, is per paard verschillend. Zie het verschil nu goed met Hidalgo nu en Patrick op die leeftijd dat Patrick meer nodig had omdat hij zo hard groeide. Hidalgo groeit niet zo hard als Patrick deed op die leeftijd.
ik voer onbeperkt hooi en hij krijgt een halve pavosummerfit koek en 1 keer per week slobber en af en toe een handje nature's best van pavo. doet ie het prima op
kinsealy
Geplaatst: 17-11-10 10:47
De veulens (die inmiddels gezonde 3 en 4 jarigen zijn ) krijgen bij ons ook zo goed als onbeperkt hooi en bijna het hele jaar weidegang. Daarnaast vind ik het voor veulens belangrijk dat ze juist die extra vitamines en mineralen krijgen om gezond en sterk op te groeien d.m.v. veulenbrok (van Pavo bij ons) De volwassen paarden krijgen een koek, maar juist bij die kleintjes vind ik dat beetje extra wat veulenbrok biedt erg belangrijk, Sanya, het mooie veulenmeisje wat volgende week bij ons komt wonen, krijgt dat straks ook weer. En natuurlijk de beschikking over een liksteen.
Allemaal heel erg bedankt voor jullie antwoorden. Nou ben ik ook bij de winkel geweest en hier adviseren ze eerst 2 zakken pavo start daarna overgaan op pavo grow . Nou zeggen ze daar zo'n anderhalve kilo per dag. Maar als ik julien verhalen zo lees is een kilo ook genoeg. Zijn jullie het er een beetje mee eens? Sorry voor vele vragen maar ben bang dat ik hem overvoer ivm eiwitten en dergelijke. Het is een hengstveulen van ong 5 6maanden. Met een verwachte stokmaat van 1.48 en net een wat luxer type. Allemaal heel erg bedankt!:-)
rommulus
Geplaatst: 17-11-10 12:28
ik voerde 2 kilo per dag
meeste mensen geven hoeveelheden per keer aan
ik zou wel de 1,5 kg per dag voeren ik zou er zelfs 2 van maken over voeren doe je niet zo gouw bij zo'n jong ding die heeft de energie echt wel nodig
edit : rond de 4 of 5 jaar kun je wat gaan minderen wat ze dan aan teveel hebben rij je er wel weer af na het beleren als je hem wat meer gaat trainen
Eiwitten overmaat hoef je niet bang voor te zijn. Het teveel plassen ze weer uit. Maar eiwitten zijn heel belangrijk voor de opbouw van spieren.
Daarnaast zijn de onderlinge verhoudingen van de mineralen, zouten en vitamines heel belangrijk. Er zijn hier diverse topics over op Bokt. Ook de gerenomeerde voer fabrikanten hebben op hun site daar veel info over.
Ik adviseer nogmaals, een veulenbrok van een goed merk met goed hooi / voordroog. Niet zelf wat van diverse soorten voer geven. Je trekt heel snel de verhoudingen van fosfor, calcium, kalium, magnesium, enz uit elkaar.
eiwitten worden niet uitgeplast (als dat wel zo is, heeft je paard een ferm gezondheidsprobleem) Jonge paarden hebben wel extra behoefte aan eiwit, dus zul je niet zo snel overvoeren in dat opzicht.
nie gelijk van nul naar 2kg gaan he maar geleidelijk opbouwen wij starten hier met een handvol per voerbeurt vanaf circa 2 à 3 weken met 5 maand zitten ze dan op ongeveer 2kg per dag die portie hou ik verder gewoon aan.
vooral naar je paardje kijken: doet hij het prima op anderhalve kilo is dat uiteraard ook goed, en het kan net zo goed zijn dat zijn ideale hoeveelheid op meer dan 2kg ligt
Frenia, ik zei een, TE VEEL, aan eiwitten worden uitgeplast.
En het allerbelangrijkste ben ik nog vergeten te vermelden.
Beweging, beweging en laten lopen die ukkies. De botten en gewrichten groeien het best als ze een goede beweging krijgen.
Stephannie7
Geplaatst: 17-11-10 18:55
Hier krijgen de veulens hooi zoveel als ze op kunnen, water lijkt me vanzelfsprekend.
En daarbij basisbrok 2kg per dag, muesli 1/4 kg per dag en 2x per week een emmertje met zemelen, slobber, lijnzaad gekookt en maisolie en af en toe wat peentjes en brood.